Temat interpretacji
Czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który będzie przeznaczony na działalność oświatową oraz część opłaty wniesionej przez kursantów przekazana jako składka członkowska przez członka wspierającego?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 stycznia 2018 r. (data wpływu 22 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który będzie przeznaczony na działalność oświatową jest prawidłowe,
- część opłaty wniesionej przez kursantów przekazana jako składka członkowska przez członka wspierającego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który będzie przeznaczony na działalność oświatową oraz część opłaty wniesionej przez kursantów przekazana jako składka członkowska przez członka wspierającego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej również jako: Stowarzyszenie) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym Krajowym Rejestrze Sądowym. Zgodnie z § 8 Statutu Wnioskodawcy jego celem statutowym jest poprawa bezpieczeństwa pracy na wysokości, zwiększenie prestiżu wykonywanego zawodu, promowanie przepisów w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości oraz kształtowanie zasad etyki zawodowej pracowników wysokościowych.
Natomiast § 9 Statutu wskazuje, że cele Stowarzyszenia są realizowane poprzez:
- szkolenia, warsztaty i konferencje w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości,
- prowadzenie statystyk i analiz wypadków,
- wprowadzanie nowych wytycznych,
- testy i niezależne badania sprzętu wykorzystywanego w pracach na wysokości,
- rozwiązywanie sporów między pracodawcami a pracownikami,
- promowanie osób i firm zrzeszonych w stowarzyszeniu na rynku prac wysokościowych,
- promuje techniki dostępu linowego, jako bezpieczne, szybkie i skuteczne formy pracy na wysokości,
- współpracę z instytucjami i organizacjami realizującymi zadania zbieżne ze swoimi celami.
W ramach swojej działalności statutowej Stowarzyszenie opracowało własny autorski system szkolenia pracowników wykonujących pracę w dostępie linowym, który jest zgodny z krajowymi i europejskimi przepisami oraz spełnia międzynarodowe standardy bezpiecznego wykonywania pracy na wysokości system certyfikacji Wnioskodawcy. Ponadto szkolenia te mogą być prowadzone tylko przez wysokiej klasy specjalistów certyfikowanych przez Stowarzyszenie, to samo dotyczy egzaminatorów.
Stowarzyszanie zawęża i uszczegóławia współpracę z przedsiębiorcami przy prowadzeniu szkoleń z zakresu bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy na wysokości w dostępie linowym. Działania te polegają na przyznaniu przedsiębiorcom akredytacji do przeprowadzania szkoleń w systemie Wnioskodawcy. Akredytacje wydawane są na czas oznaczony i na ten czas przedsiębiorca staje się członkiem wspierającym Wnioskodawcy. Po upływie czasu na jaki została przyznana akredytacja możliwe jest odświeżenie akredytacji.
Podział obowiązków związanych ze szkoleniem między Stowarzyszeniem a akredytowanym przedsiębiorcą jest następujący:
Stowarzyszenie:
- udostępnienie autorskiego programu szkolenia,
- certyfikowanie instruktorów i egzaminatorów,
- udzielanie zainteresowanym informacji o systemie szkolenia,
- przygotowanie dokumentacji związanej z nabyciem kwalifikacji podczas szkolenia (przygotowanie i wydanie kursantom: certyfikatu, legitymacji, dziennika prac),
- dostarcza formularze egzaminacyjne,
- dostarcza materiały szkoleniowe.
Certyfikowany Przedsiębiorca (członek wspierający Wnioskodawcy):
- przeprowadzenie rekrutacji na szkolenia (w tym pobranie od kursantów opłaty szkoleniowej),
- udostępnienie pomieszczenia na szkolenie,
- wypłata wynagrodzenia instruktorowi i egzaminatorowi,
- przekazania części dochodu ze szkolenia Stowarzyszeniu.
Akredytowany przedsiębiorca dokonuje przekazania części opłaty wniesionej przez kursanta jako składkę członkowską z tytułu członkostwa wspierającego Wnioskodawcę. Sposób ustalania tej składki odnosi się do ilości osób, które z pozytywnym wynikiem zdały egzamin kończący autorskie szkolenie Wnioskodawcy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Stowarzyszenie w związku z prowadzeniem działalności oświatowej w postaci szkoleń i przekazywaniem dochodu na ten rodzaj działalności statutowej korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Ad. 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, zawężenie współpracy z przedsiębiorcami w zakresie organizowania i prowadzenia szkoleń w autorskim systemie Wnioskodawcy, poprzez akredytowanie przedsiębiorców i przyznawanie im statutu członka wspierającego, nie wpływa na ocenę działalności statutowej Wnioskodawcy. Wnioskodawca nadal prowadzi działalność oświatową (uwagi poczynione wyżej do zaistniałego stanu faktycznego) oraz przeznacza swój dochód na finansowanie tej działalności. Zakwalifikowanie współpracujących przedsiębiorców jako członków wspierających Wnioskodawcy nie wpływa na pozostałe działania statutowe Wnioskodawcy. Wnioskodawca nadal prowadzi działalność naukową związaną z badaniami i testami sprzętu wykorzystywanego w pracach na wysokości, analizuje statystyki wypadków oraz opracowuje i modyfikuje standardy bezpiecznego wykonywania pracy na wysokości.
W związku z tym Wnioskodawca spełnia przesłanki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jego celem statutowym jest działalność oświatowa oraz działalność naukowa, a uzyskiwany dochód przeznacza na finansowanie tej działalności statutowej. W związku z tym dochód Wnioskodawcy w części przeznaczonej na działalność oświatową i naukową jest zwolniony z podatku dochodowego.
Ad. 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnione z podatku dochodowego są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą. Norma ta nie wskazuje, które składki członkowskie są zwolnione z podatku dochodowego, tzn. że zarówno składki od członków zwyczajnych jak i wspierających są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych. Ponadto norma ta w żaden sposób nie określa granic wysokości tej składki ani sposobu ustalania jej wysokości. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach wskazuje w art. 2, że stowarzyszenie jest samorządne. Oznacza to, że każde stowarzyszenie może w dowolny sposób ustalać wysokość składek członkowskich oraz określać sposób ich obliczania. W związku z tym dopuszczalne jest określenie wysokości składki członkowskiej akredytowanego przedsiębiorcy, będącego członkiem wspierającym stowarzyszenia w stosunku do ilości osób przeszkolonych w autorskim systemie Wnioskodawcy.
Tym samym dyspozycja z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych została spełniona i Wnioskodawca nie ma obowiązku odprowadzać podatku dochodowego od opłaconych składek członków wspierających.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe a częściowo nieprawidłowe.
Na wstępie należy zauważyć, że w przedstawionej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem jego wniosku jest zarówno stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe. W związku z tym niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego ustalenia czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który będzie przeznaczony na działalność oświatową oraz część opłaty wniesionej przez kursantów przekazana jako składka członkowska przez członka wspierającego. Natomiast ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę, który został przeznaczony na realizację celów statutowych, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, dotycząca stanu faktycznego zawarta została w odrębnej interpretacji.
Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 210). Jak stanowi art. 2 ust. 1-3 ww. ustawy:
- stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych,
- stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności,
- stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków, do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy statut stowarzyszenia określa w szczególności cele i sposoby ich realizacji.
Jednocześnie z treści art. 33 ust. 1 i 2 ww. ustawy wynika, że majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.
Ponadto, w myśl art. 34 ww. ustawy stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Stowarzyszenia posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343 ze zm.), jako podmioty zwolnione od podatku. Zatem stowarzyszenia, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że stowarzyszenia ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym ().
Dopiero ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten, zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych (lub przeznaczone na cele w nim wymienione).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1a ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z ww. zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj.:
- przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
- przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów,
- samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:
- celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
- uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.
Powyższe oznacza, że zastosowanie ww. zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy sformułowanie w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej lub z działalności gospodarczej.
W związku z powyższym wskazać należy, że organ wydający interpretację indywidualną sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uprawniony jest jedynie do badania treści wskazanych celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Zatem, sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły niebudzący wątpliwości tak by organ mógł rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organ w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie jest do tego upoważniony. Organ, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy. Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową jaka występuje między celem działania, a sposobem jego realizacji. Określenie cel statutowy oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby ich osiągnięcia.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że zgodnie z § 8 Statutu Wnioskodawcy jego celem statutowym jest poprawa bezpieczeństwa pracy na wysokości, zwiększenie prestiżu wykonywanego zawodu, promowanie przepisów w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości oraz kształtowanie zasad etyki zawodowej pracowników wysokościowych.
Natomiast § 9 Statutu wskazuje, że cele Stowarzyszenia są realizowane m.in. poprzez szkolenia, warsztaty i konferencje w zakresie bezpiecznej pracy na wysokości.
Stowarzyszenie zawęża i uszczegóławia współpracę z przedsiębiorcami przy prowadzeniu szkoleń z zakresu bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy na wysokości w dostępie liniowym a działania te polegają na przyznaniu przedsiębiorcom akredytacji do przeprowadzania szkoleń. Akredytacje wydawane są na czas oznaczony i na ten czas przedsiębiorca staje się członkiem wspierającym Wnioskodawcy.
Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 pojęć takich jak oświata. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku wykładnią gramatyczną tego pojęcia. Według Słownika Języka Polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/) przez oświatę należy rozumieć proces kształcenia, upowszechniania wiedzy i kultury w społeczeństwie.
Z kolei szkolenie to cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny.
Działalnością oświatową jest ogół podejmowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych służących rozwojowi wiedzy i postaw społecznych.
Mając na uwadze powyższe wyjaśnienia oraz przedstawione we wniosku zdarzenie należy stwierdzić, że działalność statutowa Wnioskodawcy mieści się w pojęciu działalności oświatowej. Aktywności podejmowane przez Wnioskodawcę koncentrują się bowiem wokół popularyzowania wiedzy w zakresie bezpieczeństwa pracy na wysokości oraz poprawy bezpieczeństwa pracy a organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia bez wątpienia można uznać za wpisujące się w działalność oświatową. Należy bowiem zauważyć, że poszczególne cząstkowe cele Wnioskodawcy związane z organizacją szkoleń służą realizacji celu zasadniczego jakim jest m.in. prowadzenie działalności oświatowej. Przy czym, bez wpływu na możliwość skorzystania przez Wnioskodawcę z ww. zwolnienia pozostaje okoliczność przyznawania przedsiębiorcom akredytacji do przeprowadzania szkoleń i uzyskiwanie przez nich statusu członka wspierającego Stowarzyszenie.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskiwany przez Stowarzyszenie, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w sytuacji gdy zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. na działalność oświatową jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej składki członkowskiej należy wskazać na art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.
Istotą powyższego zwolnienia jest otrzymanie przez ww. organizacje składki członkowskiej. Z zakresu tego zwolnienia nie wynika bowiem, że dotyczy ono innych niż składki członkowskie dochodów. Pojęcie składka członkowska według definicji słownikowej to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz Uniwersalny słownik języka polskiego Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2003. Składka członkowska stanowi zatem wpłatę wynikającą z faktu przystąpienia do danej organizacji, ściśle związaną z pozostawaniem jej członkiem.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że Wnioskodawca współpracuje z przedsiębiorcami przy prowadzeniu szkoleń. Przedsiębiorca po uzyskaniu od Wnioskodawcy akredytacji do przeprowadzania szkoleń staje się członkiem wspierającym Stowarzyszenia. Wnioskodawca i akredytowany przedsiębiorca mają ściśle określony podział obowiązków związanych ze szkoleniami. Akredytowany przedsiębiorca jest zobowiązany m.in. do pobrania od kursantów opłaty szkoleniowej oraz do przekazania części dochodu ze szkolenia Stowarzyszeniu. Akredytowany przedsiębiorca przekazuje zatem Wnioskodawcy część opłaty wniesionej przez kursanta jako składkę członkowską.
Mając na uwadze powyższe informacje należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie otrzymuje od przedsiębiorcy składki członkowskiej lecz część dochodu ze szkolenia. Z podziału obowiązków między Wnioskodawcą a akredytowanym przedsiębiorcą wprost wynika, że przedsiębiorca jako członek wspierający Stowarzyszenia jest zobowiązany do przekazania Stowarzyszeniu części dochodu ze szkolenia. Składka członkowska, o której mowa we wniosku, to część opłaty wniesionej przez kursanta. Faktycznie jest to zatem dochód należny Stowarzyszeniu z tytułu przeprowadzanych szkoleń.
Składka członkowska nie może stanowić formy partycypacji w dochodzie uzyskiwanym ze wspólnego przedsięwzięcia. Należy podkreślić, że składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do organizacji i jest związana z pozostawaniem jej członkiem.
Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że otrzymywana od akredytowanego przedsiębiorcy składka członkowska stanowi składkę, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i tym samym korzysta ze zwolnienia. Okoliczność, że ustawa nie określa wysokości oraz sposobu ustalania składki członkowskiej nie oznacza, że może ona stanowić sposób na przekazanie części dochodu ze szkolenia.
Reasumując, charakter składki przekazywanej Wnioskodawcy przez akredytowanego przedsiębiorcę wskazuje, że nie jest to składka członkowska, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lecz dochód należny Stowarzyszeniu z tytułu przeprowadzonych szkoleń. Tym samym środki przekazane przez członka wspierającego jako składka członkowska nie będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 40 ww. ustawy. W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej