Temat interpretacji
P O S T A N O W I E NI E
Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr poz. 60 z późn. zm. ) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji w kwestii zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych otrzymanych od agencji rządowych kwoty dopłat jest nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 06.07.2005r. spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego: Spółka w 2004 roku otrzymała dopłatę do cukru przetworzonego na cele niespożywcze( produkcja syropów farmaceutycznych) zgodnie z art. 16 ust 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o regulacji rynku cukru (Dz. U. 76 poz. 810, z późn zm.) i w oparciu o" Zasady dopłat do przerobu cukru na cele niespożywcze realizowanego w okresie od 1 stycznia 2004 r. do 30 czerwca 2004r w roku rozliczeniowym 2003/2004 " Agencji Rynku Rolnego.
Pytanie podatnika: Czy dopłata korzysta, bądź nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r.( tekst jednolity Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz.654 z późn. zm. i art.5 ust 1 ustawy z dnia 12.XI.2003r.( Dz. U. Nr 202, poz. 1957 ).
Stanowisko podatnika: "Mając na uwadze, że art. 17 ust. 1 pkt. 14b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zwalnia z tego podatku" kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa ... " uważamy, że Agencja Rynku Rolnego jest agencją rządową, lecz środki nie pochodzą z budżetu państwa.Agencja jest państwową jednostką organizacyjną działającą na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. Nr 42 poz. 386).Przepisy powyższe wskazują, zatem, że Agencja Rynku Rolnego jest agencją rządową. Natomiast z analizy art. l7 ust. l ustawy o regulacji rynku cukru wynika, że producenci cukru są obowiązani do wniesienia do Agencji opłat cukrowych, zaś pkt.2 tego artykułu stwierdza, że środki pochodzące z opłat, wpłacane do Agencji na wydzielony rachunek, przeznacza się w całości na dopłaty, o których mowa w art.16 ust. l tej ustawy."Uważamy, więc, że drugi warunek zwolnienia od podatku dochodowego nie jest spełniony. W tej sytuacji dopłatę do cukru potraktowaliśmy jako przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym".
Odnosząc się do przedstawionego stanowiska stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z art.17 ust 1 pkt 14b ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowy od osób pranych ( Dz. U. z 2000 r., Nr 54 poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są " kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach".
Z analizy powołanego powyżej przepisu wynika, że nie jest istotny rodzaj dopłaty jej charakter i to czy są one określone jako dopłaty podmiotowe, przedmiotowe, czy celowe. Nie ma znaczenia także sposób wykorzystywania. Ważne jest źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa. Źródło pochodzenia środków określa podatnik w treści zapytania wskazując, że środki otrzymane pochodzą od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Agencja Rynku Rolnego ( dalej ARR ) posiada status agencji rządowej stosownie do art. 5 pkt 11 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( tekst jednolity - Dz. U. nr 15 z 2003 r., poz. 148 z późn. zm.).
Do zadań agencji w imieniu państwa należy wspieranie wybranych rodzajów działalności gospodarczej. Z tego względu agencja otrzymuje środki z budżetu państwa na konkretny cel i pośredniczy w ich przekazywaniu innym podmiotom.Opisane przez Spółkę dopłaty do cukru otrzymane zostały na podstawie umowy zawartej z ARR stosownie do postanowień uchwały w sprawie zasad przyznawania dopłat do przerobu cukru na cele niespożywcze realizowanych w okresie od 01.01.2004r. do 30.06.2004r. w roku rozliczeniowym 2003/2004.
Zgodnie z przepisem art. 34 ust 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych ( Dz. U. nr 42 poz. 386 z późn. zm.) - opłaty cukrowe, o których mowa w art. 32 pkt 2 lit. b stanowią dochód budżetu państwa i są wpłacane przez producentów cukru na wydzielony rachunek bankowy Agencji. Z przepisów ust 2 art. 34 w/w ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych wynika, że Agencja przekazuje na rachunek Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi środki pochodzące z pobranych opłat cukrowych, w tym opłat sankcyjnych, w terminie 5 dni od dnia ich wpływu na rachunek Agencji.
Przepis art.7 ust.3 pkt 1 i 3 ustawy z dn. 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że "przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,2) przychodów wymienionych w art. 21 i 22,3) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt. 1 i 2
Wyżej wymieniony przepis wprowadza generalną zasadę, iż przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów wolnych od podatku.Związane z tymi przychodami koszty uzyskania przychodówsą neutralne podatkowo, tj. nie mogą pomniejszać przychodów uzyskiwanychz innych źródeł. Zakaz uwzględniania przychodów i odpowiadających im kosztów,o których mowa w art.7 ust 3 pkt. 1-3 ustawy obowiązuje także przy ustalaniu straty.W związku z powyższym otrzymanie przez Spółkę dopłat z ARR do cukru przypadających na jednostkę wyrobu do wysokości kosztów wytworzenia wyrobów stanowi przychód wolny od podatku w myśl art.17 ust.1 pkt 14b natomiast koszty wytworzenia do wysokości dopłat nie stanowią kosztów uzyskania stosownie do postanowień art.7 ust. 3 pkt. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.
Reasumując: dopłaty otrzymane przez spółkę należy traktować jako podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust 1 pkt 14 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta natomiast wiążę organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.