Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 17.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 20.06.2005.)
p o s t a n a w i a
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, przedmiotem działalności Spółki jest import różnego rodzaju herbat, które są produkowane i paczkowane za granicą. Równocześnie zadaniem Spółki jest zapewnienie zbytu dla importowanych przez siebie towarów. W tym celu Spółka współpracuje z podmiotem niepowiązanym zajmującym się dystrybucją towarów na terenie Polski ("Dystrybutor"). Importowane towary są sprzedawane przez Spółkę Dystrybutorowi.
Celem intensyfikacji sprzedaży importowanych towarów, Spółka prowadzi akcję motywacyjną dla pracowników Dystrybutora. Celem akcji motywacyjnej jest intensyfikacja sprzedaży produktów importowanych przez Spółkę poprzez podniesienie efektywności następujących pracowników działu sprzedaży Dystrybutora:
- osób zajmujących się bezpośrednio sprzedażą tych produktów, tj. przedstawicieli handlowych,
- osób zajmujących się zarządzaniem i organizacją sprzedaży, tj. przedstawicieli ds. kluczowych klientów, kierowników ds. kluczowych klientów, dyrektora ds. kluczowych klientów, regionalnych kierowników sprzedaży hurtowej oraz dyrektora ds. sprzedaży hurtowej.
Akcja motywacyjna przybiera dwojaki charakter:
#61607; W przypadku przedstawicieli handlowych, akcja polega na premiowaniu sprzedaży określonych w regulaminie produktów importowanych przez Spółkę. W ramach tej akcji premiowana jest sprzedaż przez przedstawiciela handlowego każdego opakowania określonego w regulaminie akcji produktu Spółki do sklepu detalicznego lub klienta podhurtowego. W celu uzyskania nagrody za sprzedaż produktów, uczestnik akcji musi sprzedać minimalną liczbę sztuk produktu określonego w regulaminie akcji, w czasie trwania akcji. W razie spełnienia powyższego warunku, uczestnik otrzymuje kupon premiowy (np. kupon Sodex-ho), którego wartość jest uzależniona od ilości punktów premiowych przyznawanych za sprzedaż w ramach akcji (lub ilości sprzedanych towarów).
#61607; W przypadku przedstawicieli handlowych oraz osób zajmujących się zarządzaniem i organizacją sprzedaży, uczestnicy akcji motywacyjnej mogą zostać nagrodzeni kuponem premiowym (np. kupon Sodex-ho) za osiągnięcie, w wyznaczonym okresie, określonego w regulaminie akcji motywacyjnej pułapu sprzedaży produktów Spółki. Nagroda jest przyznawana tym z uczestników, którzy spełnią warunek wskazany w regulaminie, tj. wykonają plan sprzedaży produktów Spółki przewidziany dla ich obszaru działania, na ustalonym przez Spółkę poziomie.
W związku z organizacją powyższej akcji Spółka ponosi następujące koszty:
- koszty akcji informującej pracowników Dystrybutora o prowadzonej akcji,
- koszty zakupu kuponów Sodex-ho przeznaczonych na nagrody dla uczestników akcji,
- koszty wysyłki kuponów.
Spółka prosi o potwierdzenie stanowiska, że akcja motywacyjna organizowana przez Spółkę dla pracowników działu sprzedaży kontrahenta stanowi działanie o charakterze wsparcia sprzedaży i tym samym nie mieści się w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz jest kosztem uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka stoi na stanowisku, iż ponoszone przez nią wydatki związane z akcjami dla pracowników Dystrybutora powinny stanowić koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości, gdyż są związane w sposób funkcjonalny ze sprzedażą Spółki i generowaniem przez nią przychodów. Istotą i celem przyznawania nagrody pracownikom jest bowiem zapewnienie wzrostu sprzedaży towarów Spółki na każdym etapie dystrybucji. Dodatkowo, zdaniem Spółki, akcje dla pracowników Dystrybutora stanowią rodzaj działania o charakterze wsparcia sprzedaży, które to działanie ma naturę odmienną od działań reklamowych i reprezentacyjnych. Tym samym nie mieści się ono w zakresie regulacji art. 16 ust. 1 pkt 28 powyższej ustawy.
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego po zapoznaniu się z przedstawionym stanem faktycznym zważa, co następuje:
Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przy czym kosztami uzyskania przychodów są wszelkie wydatki, związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesione w celu uzyskania przychodów.
Aby dany wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien spełniać łącznie następujące warunki:
- pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,
- nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 16 ust. 1 powyższej ustawy.
Natomiast art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
W przepisach prawa podatkowego brak jest jednak definicji reklamy, w związku z tym należy przyjąć wykładnię językową, zgodnie z którą według Uniwersalnego Słownika Języka Polskiego wyd. PWN jest to działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług. Natomiast z reprezentacją mamy do czynienia w sytuacji, gdy osoba lub instytucja występuje w czyimś imieniu, reprezentuje czyjeś interesy.
Istota prezentowanego programu motywacyjnego nie oddaje przesłanek w/wymienionych definicji reprezentacji i reklamy, wobec czego nie będzie tu miał zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Akcja nie jest skierowana do ostatecznego odbiorcy detalicznego, a jedynie ma na celu zintensyfikowanie sprzedaży na poziomie pracowników działu sprzedaży Dystrybutora Spółki, którym jest niepowiązany podmiot. Pracownicy nagradzani są za aktywną sprzedaż towarów Spółki, co w konsekwencji może realnie przyczynić się do wzrostu przychodów Spółki. Ponadto istotą promocji nie jest informowanie klientów o cechach produktu, ich zaletach lub możliwościach nabycia, lecz oddziaływanie finansowe na przedstawicieli dystrybutora osiągających odpowiedni poziom sprzedaży. Tym samym spełniona jest generalnie przesłanka związku przyczynowo-skutkowego poniesionego wydatku i osiągniętego przychodu. Należy więc zgodzić się z podatnikiem, że wydatki na przedstawioną akcję promocyjną są w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodu.
Jednocześnie podatnik zobowiązany jest do prawidłowego udokumentowania przedmiotowych wydatków związanych z akcją motywacyjną zgodnie z odrębnymi przepisami.
Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.
Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy Spółce prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm. ).