Przychód z tytułu pośrednictwa w świadczeniu usług. - Interpretacja - 0114-KDIP2-3.4010.305.2017.2.PS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.12.2017, sygn. 0114-KDIP2-3.4010.305.2017.2.PS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Przychód z tytułu pośrednictwa w świadczeniu usług.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia20 listopada 2017 r. Nr 0114-KDIP2-3.4010.305.2017.1.PS (data nadania w dniu 20 listopada 2017 r., data doręczenia 21 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczonych usług pośrednictwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu świadczonych usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Firma E. Sp. z o.o. jest właścicielem serwisu ..., który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania dla pomieszczeń do ok. 250 m2 (np.: mieszkanie, dom lub biuro). Platforma łączy klientów z firmami sprzątającymi lub osobami fizycznymi, które wykonują takie usługi. Model biznesowy serwisu ... jest zbliżony do dropshippingu towaru, ale dotyczy tylko i wyłącznie usług sprzątania. E. sp. z o.o. nie jest firmą świadczącą usługi sprzątania i nie zatrudnia osób sprzątających ani podwykonawców w tym zakresie. Jest tylko platformą ułatwiającą proces zamawiania usługi i wyboru usługodawcy, którymi są zarówno firmy sprzątające jaki i osoby prywatne świadczące takie usługi dorywczo. Rolą firmy E. sp. z o.o. za pośrednictwem serwisu ... jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz planowane właśnie wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem bankowym online na konto E. sp. z o.o.

Celem firmy E. sp. o.o. z wykorzystaniem serwisu ... jest świadczenie usług pośrednictwa handlowego i pomoc w nabyciu usługi sprzątania. Firma E. sp. z o.o. nie jest stroną w świadczeniu usługi sprzątania i nigdy nie otrzymał i nie otrzyma od usługodawcy faktury VAT, rachunku czy innego dokumentu potwierdzającego zakup tych usług. Usługa sprzątania zawsze jest świadczona bezpośrednio na rzecz klienta przez usługodawcę. Zmiana jaką chcemy wprowadzić w serwisie to sposób płatności, gdzie klient za pomocą serwisu ... dokona płatności, a następnie E. sp. z o.o. dokona przelewu do usługodawcy, który zrealizował usługę na rzecz klienta. Wszystkie płatności od klientów oraz od usługodawców świadczone będą za pomocą przelewów bankowych online poprzez usługodawcę będącego Instytucją Płatniczą w rozumieniu Komisji Nadzoru Finansowego. Każda transakcja będzie indywidualnie identyfikowana oraz udokumentowana dowodami przelewu od klienta i od usługodawcy oraz od E. sp. z o.o. na rzecz usługodawcy po potrąceniu prowizji. Każdy klient i usługodawca prowadzący działalność gospodarczą lub będący spółką prawa handlowego ma możliwość automatycznego wygenerowania faktury VAT za pomocą serwisu ... na kwotę uzyskanej prowizji przez E. sp. z o.o. z tytułu pośrednictwa handlowego. Zysk E. sp. z o.o. po wdrożeniu całkowitych płatności onlinie będzie to różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od klienta przelewem bankowym online, a kwotą przekazaną do usługodawcy oraz prowizja płatna przelewem bankowym online przez usługodawcę w procesie pobierania zlecenia.

Przedmiotowy wniosek obarczony był brakami formalnymi. W związku z tym pismem z dnia 20 listopada 2017 r. Nr 0114-KDIP2-3.4010.305.2017.1.PS, 0114-KDIP3-3.4011.451.2017.1.JK3, 0114-KDIP4.4011.567.2017.1.MP na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku m. in. w zakresie zdarzenia przyszłego poprzez udzielenie odpowiedzi na następujące pytanie: Kto widnieje na umowie, którą zawiera klient nabywający usługę sprzątania?

W piśmie z dnia 24 listopada 2017 r. Spółka odpowiadając na zawarte w wezwaniu z dnia 20 listopada 2017 r. pytanie wskazała, że:

Firma E. sp. z o.o. będąca właścicielem serwisu ... poprzez ten portal łączy tylko klientów z usługodawcami pobierając od obu stron stosowną prowizję za pośrednictwo. Usługi sprzątania wykonywane są bezpośrednio przez usługodawców na rzecz klientów, a E. sp. z o.o. nigdy nie była i nie będzie stroną w świadczeniu ww. usług. Po stronie E. sp. o.o. zgodnie z regulaminem serwisu, który każda ze stron akceptuje w procesie tworzenia konta klienta, jest połączenie usługodawcy z klientem poprzez serwis. E. nie podpisuje umów na usługę sprzątania, ponieważ tą usługę świadczą usługodawcy na rzecz klientów już bez ingerencji portalu. Usługa E. sp. o.o. jaką świadczymy za pomocą serwisu ... jest usługa pośrednictwa w sprzedaży usług za pomocą serwisu internetowego. W związku z planowanym rozszerzeniem świadczonych usług polegających na pośrednictwie, chcemy dodać możliwość zapłaty drogą online kwoty wraz z prowizją dla E. sp. z o.o., którą E. sp. z o.o. automatycznie potrąci. Pozostałą kwotę dla usługodawcy E. Sp. z o.o. przekaże przelewem na wskazane przez usługodawcę konto bankowe. Reasumując E. sp. z o.o.nie podpisuje i nie będzie podpisywać umów na usługę sprzątania, ponieważ rolą serwisu ... jest tylko połączenie klienta z usługodawcą i ewentualnie umożliwienie mu zapłaty online za usługę świadczoną przez usługodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Co będzie stanowiło przychód E. sp. z o.o. w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz co stanowi podstawię opodatkowania w podatku od towarów i usług w rozumieniu ustawy o podatku VAT?

  • Kto jest płatnikiem oraz po czyjej stronie leży obowiązek podatkowy z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych od firm i osób fizycznych świadczących opisane we wniosku usługi sprzątania za pośrednictwem serwisu ...?

    Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są zagadnienia dotyczące podatku dochodowego dochodowego od osób prawnych.

    W kwestiach dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne interpretacje.

    Zdaniem Wnioskodawcy, przychód stanowić będzie kwota prowizji pobierana od klientów i usługodawców pomniejszona o kwotę podatku VAT. Z uwagi, że firma wykorzystując serwis ... działa wyłącznie jako pośrednik, obowiązek podatkowy ciąży każdorazowona usługodawcy świadczącym usługę sprzątania a nie na E. Sp. z o.o.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, dalej: ustawa updop) nie zawiera definicji przychodu. W art. 12 updop wymienione zostały jednak rodzaje przychodów, określono moment ich powstania, jak również enumeratywnie wskazano wyłączenia z katalogu przychodów.

    Jako zasadę ustawodawca przyjął, że stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop).

    Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa. Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 updop. Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

    Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem serwisu ..., który jest platformą internetową służącą do szybkiego zamawiania usług sprzątania dla pomieszczeń (np.: mieszkanie, dom lub biuro).W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka świadczy usługi w zakresie pośrednictwa w świadczeniu usług sprzątania i finansowych. Rolą Spółki jest zbieranie zamówień, dystrybucja zamówień do usługodawców oraz wdrożenie inkasowania wpływów w postaci przelewów bankowych na jego rachunek. Otrzymane każdorazowo kwoty od klientów zostaną przekazane usługodawcy, który wykona zlecenie sprzątania po potrąceniu prowizji za pośrednictwo. Jednocześnie usługodawca, który będzie chciał zrealizować zlecenie również dokonuje zapłaty swojej części prowizji przelewem na konto Wnioskodawcy. Wszystkie płatności od klientów oraz od usługodawców świadczone będą za pomocą przelewów bankowych online.

    Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pośredniczy jedynie w zbieraniu zamówień, dystrybucji zamówień do usługodawcy oraz w dokonywaniu rozliczeń pieniężnych pomiędzy klientema usługodawcą (a więc nie wykonuje usług sprzątania we własnym imieniu i na własny rachunek), to przychodem Wnioskodawcy uzyskanym z tego tytułu będzie:

    • różnica pomiędzy kwotą otrzymaną od klienta przelewem bankowym online, a kwotą przekazaną do usługodawcy tytułem wykonania poszczególnych usług, oraz
    • kwota płatna przelewem bankowym online przez usługodawcę w procesie pobierania zlecenia.

    W rezultacie przychodem będzie jedynie prowizja za usługę pośrednictwa.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia do przychodów z tytułu świadczonych usług pośrednictwa wyłącznie prowizji należało uznać za prawidłowe.

    Za prawidłowe uznać należy również stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu wykonaniu usługi sprzątania ciążyć będzie każdorazowo na usługodawy, a nie na Spółce.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań w dwóch egzemplarzach(art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej