Czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Fundacji oraz koszty administracyjne i koszty ogólne funkcjonowania stano... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.72.2017.1.MR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29.05.2017, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.72.2017.1.MR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Fundacji oraz koszty administracyjne i koszty ogólne funkcjonowania stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Fundacji z tytułu otrzymanych darowizn i w wyniku tego podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Fundacji będzie kwota będąca różnicą pomiędzy kwotami otrzymanych darowizn a kosztami realizacji celów statutowych Fundacji i kosztami administracyjnymi oraz ogólnymi kosztami jej funkcjonowania?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2017 r. (data wpływu 26 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodów (dochodów) Fundacji jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodów (dochodów) Fundacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Celem statutowym Fundacji (Fundacja), podmiotu nie posiadającego statusu organizacji pożytku publicznego, jest m in. działalność wspomagająca rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej. Fundacja otrzyma darowiznę z przeznaczeniem na realizację programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej poprzez wdrożenie akceptacji płatności bezgotówkowych. Program ten realizowany będzie w ramach celu statutowego Fundacji wskazanego powyżej.

Fundacja nie poniesie żadnych kosztów związanych z otrzymaniem tej darowizny. Natomiast Fundacja ponosić będzie koszty realizacji swoich celów statutowych takich jak zakup usług związanych z realizacją programu, na który otrzyma darowiznę oraz koszty administracyjne i ogólne koszty funkcjonowania Fundacji. Fundacja nie będzie ponosić kosztów związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.

Jednocześnie Fundacja nie będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie będzie prowadzić działalności, której celem będą cele wymienione w tym przepisie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymywania darowizn, koszty realizacji celów statutowych Fundacji oraz koszty administracyjne i koszty ogólne funkcjonowania stanowić będą podatkowe koszty uzyskania przychodów podlegające odliczeniu od przychodów (dochodów) Fundacji z tytułu otrzymanych darowizn i w wyniku tego podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w Fundacji będzie kwota będąca różnicą pomiędzy kwotami otrzymanych darowizn a kosztami realizacji celów statutowych Fundacji i kosztami administracyjnymi oraz ogólnymi kosztami jej funkcjonowania?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 15 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Fundacji koszty ponoszone przez Fundację na realizację celów statutowych w tym na realizowanie programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w administracji publicznej, nawet jeśli są finansowane z otrzymanych darowizn, nie są wymienione jako koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym Fundacja zapłaci podatek dochodowy jedynie od dochodu stanowiącego różnicę pomiędzy kwotami otrzymanych darowizn a kosztami realizacji celów statutowych i ponoszonymi kosztami administracyjnymi oraz ogólnymi kosztami funkcjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania przychodów (dochodów) Fundacji jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej