w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, dochodu z tytułu otrzymanej darowizny na zorganizowanie biegu charyta... - Interpretacja - IBPB-1-2/4510-583/16-1/KP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.08.2016, sygn. IBPB-1-2/4510-583/16-1/KP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, dochodu z tytułu otrzymanej darowizny na zorganizowanie biegu charytatywnego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 14 czerwca 2016 r. (data wpływu do tut. Biura 21 czerwca 2016 r.), dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, dochodu z tytułu otrzymanej darowizny na zorganizowanie biegu charytatywnego X jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2016 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, dochodu z tytułu otrzymanej darowizny na zorganizowanie biegu charytatywnego X.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Fundacja) został wpisany do krajowego rejestru sądowego (rejestr stowarzyszeń, rejestr przedsiębiorców) 10 maja 2016 r. Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U z 1991 r. Nr 46, poz. 203 ze zm.) oraz postanowień Statutu Fundacji. Opiera swoją działalność na pracy społecznej.

Celem Fundacji jest:

  1. wspieranie i promocja dokonań sportowych i podróżniczych osób niepełnosprawnych;
  2. aktywizacja osób pełnosprawnych na rzecz środowiska osób niepełnosprawnych i działania integracyjne w tym zakresie;
  3. pomoc osobom niepełnosprawnym, chorym, zagrożonym wykluczeniem społecznym i socjalnym;
  4. działalność charytatywna i prospołeczna;
  5. nauka, edukacja, oświata i wychowanie;
  6. promocja i organizacja wolontariatu;
  7. aktywizacja podmiotów gospodarczych w ramach realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu poprzez współpracę w realizacji celów fundacji;
  8. działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, dobroczynności, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów.

Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

  • 88.99.Z pozostała pomoc społeczna bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
  • 85.51.Z pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych,
  • 85.59.B pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
  • 86.90.A działalność fizjoterapeutyczna,
  • 86.90.E pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
  • 93.19.Z pozostała działalność związana ze sportem,
  • 96.04.Z działalność usługowa związana z poprawa kondycji fizycznej,
  • 47.71.Z sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
  • 47.91.Z sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.

Fundacja organizuje Bieg Charytatywny X. W 2016 r. bieg odbędzie się w 7 miastach w Polsce. Uczestnicy wpłacą na konto Fundacji wpisowe związane z udziałem w biegu. Bieg Charytatywny X jest organizowany od 2011 r., jednak do tej pory był przedsięwzięciem realizowanym przez Fundację H. Zarząd Fundacji H w marcu 2016 r. podjął decyzję o utworzeniu osobnej struktury realizującej działania związane w organizowaniem Biegu Charytatywnego X. Jednak Fundacja H nie jest fundatorem nowej organizacji. Jest tylko jedną z organizacji, która otrzyma środki zebrane podczas biegu na realizowanie działalności statutowej (konkretnie na pomoc w oprotezowaniu podopiecznych).

Na działania związane z organizacją Biegu Charytatywnego X wpłacane są na osobne konta należące do Fundacji H darowizny. Jednak Zarząd Fundacji podjął decyzję o wydzieleniu osobnej struktury do kwestii związanych z organizacją biegu. W związku z powyższym na kontach Fundacji H pozostają środki z darowizn celowych (przeznaczonych na organizację biegu). Fundacja H posiada w statucie następujące zapisy:

  • art. 11 ust. 2. Statut Fundacji H stanowi, że dochody Fundacji pochodzące z darowizn, spadków, zapisów oraz subwencji mogą być użyte do realizacji celów Fundacji według swobodnego uznania jej Zarządu, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej. W przypadku, gdyby zarząd Fundacji rozporządził środkami Fundacji niezgodnie ze Statutem, istnieje możliwość nadzorczej ingerencji organu sprawującego nadzór nad działalnością fundacji na podstawie art. 13 Ustawy o fundacjach.

Ponadto art. 13 ustawy o fundacjach stanowi, że właściwy minister lub starosta może wystąpić do sądu o uchylenie uchwały zarządu fundacji, pozostającej w rażącej sprzeczności z jej celem albo z postanowieniami statutu fundacji lub z przepisami prawa. Organ ten może jednocześnie zwrócić się do sądu o wstrzymanie wykonania uchwały do czasu rozstrzygnięcia sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy darowizna związana z przekazaniem środków finansowych Fundacji, uzyskanych przez Fundację H w drodze darowizn z przeznaczeniem na organizację Biegu Charytatywnego X będzie opodatkowana?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód wynikający z przychodu z otrzymanej darowizny od darczyńcy podlegać będzie zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto uzyskane dochody będą przeznaczone wyłącznie na cele działalności statutowej Fundacji związanej z organizacją biegu (zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem darowizny).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz.U. z 1991 r., Nr 46, poz. 203, ze zm.) fundacje mogą być ustanowione dla realizacji zgodnych z interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami.

Powołując fundację fundator stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy m.in. określa cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji. Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie fundacje nie zostały podmiotowo zwolnione od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: updop).

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2).

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2 updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Stosownie do art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, ze zwolnienia tego nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w:

  • przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki,
  • przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze, samorządowe zakłady budżetowe oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zatem, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową wymienioną w ww. przepisie, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
  • uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele tej preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej oraz bez względu na termin wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu.

Należy w tym miejscu podkreślić, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, w części przeznaczonej na te cele oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych innych celów nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Fundacja otrzyma w drodze darowizny środki finansowe w celu zorganizowania Biegu Charytatywnego X. Jednym z celów statutowych jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu, dobroczynności, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów, który to cel jest zbieżny z celami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Zatem zorganizowanie Biegu Charytatywnego X stanowi realizacje celów statutowych Fundacji.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawcę darowizna, przeznaczona na zorganizowanie Biegu Charytatywnego X stanowi realizacje celów statutowych Fundacji, które są zbieżne z celami o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Zatem dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w ww. przepisie.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach