Temat interpretacji
w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do płatności z tytułu tantiem dokonywanych na rzecz podmiotu będącego rezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 18 marca 2016 r., (data wpływu do tut. Biura 7 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do płatności z tytułu tantiem dokonywanych na rzecz podmiotu będącego rezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 7 kwietnia 2016 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków płatnika w odniesieniu do płatności z tytułu tantiem dokonywanych na rzecz podmiotu będącego rezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki.
We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Teatr, zwany dalej Wnioskodawcą zawarł z Podmiotem X, umowę licencji na profesjonalną produkcję przedstawienia, na podstawie której Podmiot X zezwolił Wnioskodawcy na publiczne wystawianie przedstawienia w sposób zaprezentowany w wypożyczonych wydrukowanych materiałach na podanych w licencji warunkach i terminach. Podmiot X stanowi spółkę prawa Stanów Zjednoczonych Ameryki i jest rezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki dla celów podatkowych. W związku z wykonywaniem przedmiotowej umowy licencji, Wnioskodawca od wypłacanych na rzecz Podmiotu X tantiem z tytułu udzielonych praw autorskich do przedstawienia pobiera zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 10% kwoty należności licencyjnej brutto i przekazuje go na rachunek bankowy właściwego dla Podmiotu X organu podatkowego. W konsekwencji powyższego, Podmiot X otrzymuje powyższe należności pomniejszone o ten podatek. Wnioskodawca w dacie pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych posiadał ważny certyfikat rezydencji Podmiotu X dla celów podatkowych.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, przychód Podmiotu X z tantiem podlegał opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej...
- Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym, Wnioskodawca był obowiązany pobrać od wypłacanych Podmiotowi X tantiem zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych...
- W opisanym powyżej stanie faktycznym, jaką stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych Wnioskodawca był obowiązany pobrać od przychodów Podmiotu X uzyskiwanych z tantiem, które zostały wypłacone przez Wnioskodawcę...
Ad. 1
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., zwanej dalej updop), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W powyżej powołanym przepisie została wyrażona zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów nie będących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know - how) ustala się w wysokości 20% przychodów.
Przy czym powyżej wskazany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 updop).
Z kolei zgodnie z art. 13 ust. 1 Umowy zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisanej w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (Dz.U. z 1976 r., Nr 31, poz. 178, zwanej dalej Umową), należności licencyjne powstałe w jednym Umawiającym się Państwie i wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie będą opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie. W każdym razie takie należności mogą być opodatkowane także w tym Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto.
Przy czym, przez należności licencyjne określone w art. 13 Umowy należy rozumieć:
1)wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, włączając prawa autorskie, związane z filmami i taśmami magnetofonowymi używanymi przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, patentami, znakami towarowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, dokumentacją, formułami, technologią produkcyjną, informacjami dotyczącymi doświadczeń przemysłowych, handlowych lub naukowo - badawczych lub umiejętnościami (know-how), oraz
2)zyski osiągane ze sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji taką wartością majątkową lub prawami w takim zakresie, w jakim kwoty uzyskane z takiej sprzedaży, zamiany lub innej dyspozycji za odpłatnością uzależnione są od produktywności, używania lub dysponowania taką wartością majątkową lub prawami.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, że tantiemy wypłacane przez Wnioskodawcę Podmiotowi X jako należności uzyskiwane przez Podmiot X w związku z korzystaniem na podstawie licencji z praw autorskich do utworu stanowią należności licencyjne w rozumieniu art. 13 Umowy i art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, a tym samym na podstawie art. 21 ust. 1 i 2 updop w związku z brzmieniem art. 13 Umowy podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 3 updop, nie znajduje zastosowania w niniejszym przypadku. Mianowicie art. 21 ust. 3 updop wprowadza zwolnienie dla należności licencyjnych, jednakże Podmiot X jako podmiot prawa Stanów Zjednoczonych Ameryki nie może z nich korzystać.
Ad. 2
Zgodnie z art. 26 ust. 1 updop, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Tym samym, Wnioskodawca był obowiązany przy dokonywaniu wypłat tantiem pobrać od Podmiotu X zryczałtowany podatek dochodowy od każdej wypłaty.
Ad. 3
Przychody uzyskiwane przez Podmiot X z tantiem są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przy czym w związku z brzmieniem art. 21 ust. 2 updop, zgodnie z którym opodatkowanie należności licencyjnych powinno być stosowane z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, zastosowanie znajduje stawka określona w art. 13 ust. 2 Umowy. Tym samym w niniejszym stanie faktycznym, Wnioskodawca był obowiązany pobrać od przychodów Podmiotu X z wypłaconych tantiem zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 10% kwoty należności licencyjnych brutto.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach