Czy wydatki, które zostaną poniesione przez Spółkę na nabycie systemu klasy () kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieni... - Interpretacja - ILPB4/423-212/12-6/DS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.10.2012, sygn. ILPB4/423-212/12-6/DS, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Czy wydatki, które zostaną poniesione przez Spółkę na nabycie systemu klasy () kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków w ramach ulgi na nowe technologie w zeznaniach CIT-8 za 2012 i 2013 rok?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 05 lipca 2012 r. (data wpływu 09 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismami z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 20.09.2012 r.) oraz z dnia 25 września 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

W związku z koniecznością zoptymalizowania procesów zarządzania przedsiębiorstwem, Spółka rozpoczęła wdrażanie systemu informatycznego klasy X. System usprawni cztery kluczowe procesy - zarządzanie aktywami, produkcją, logistyką (zarządzanie łańcuchem dostaw i magazynowaniem) oraz projektami, a ponadto w zasadniczy sposób wpłynie na jakość prac związanych z prowadzeniem ksiąg handlowych, statystyki, ewidencji kadrowych.

Docelowo system umożliwi Spółce: wspomaganie planowania w zakresie planu sprzedaży, kosztów i przychodów, inwestycji, zaopatrzenia, zatrudnienia, finansów oraz wskaźników mierzących realizację celów, automatyczne prowadzenie rejestru należności i zobowiązań, import plików wyciągów bankowych, prowadzenie ewidencji środków trwałych, zautomatyzowanie czynności księgowych.

Wdrożenie systemu ma strategiczne znaczenie dla Spółki i obecnie jest Jej priorytetowym przedsięwzięciem. W znacznym stopniu poprawi on funkcjonowanie przedsiębiorstwa, zbliży je do standardów obowiązujących obecnie na rynku. System zawiera ponadto wiele elementów innowacyjnych i zwiększa konkurencyjność firmy.

Wydatki związane z wdrożeniem systemu obejmują dwie grupy i dotyczą kwot wydanych na:

  1. zakup oprogramowania odpowiedniej liczby niezbędnych modułów i udzielenie licencji na oprogramowanie,
  2. wdrożenie systemu obejmujące analizę konfiguracyjną (obejmującą diagnozę indywidualnych potrzeb Spółki oraz specyfikę Jej funkcjonowania), implementację danych do systemu z dotychczasowych ewidencji, szkolenia pracowników, działania testowe i uruchomienie systemu.

Powyższe wydatki Wnioskodawca traktuje jako nabycie praw do wiedzy technologicznej w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw w przyszłości.

Ponadto, nabywany system nie jest standardowym produktem, lecz będzie konfigurowany pod konkretne potrzeby Spółki.

Dodatkowo, Spółka dysponuje opinią dotyczącą innowacyjności programu X wersja 10.2 sporządzoną przez Uniwersytet (), prof. dr hab. Y, Katedra (). W konkluzji opinii stwierdza się, że zarówno rozwiązania konstrukcyjne, funkcjonalne, jak i procesy wdrożeniowe dotyczące systemu zawierają bardzo wiele innowacyjnych rozwiązań stosowanych w skali światowej od około 3 lat.

Wydatki na nabycie systemu nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie.

Spółka nie działa w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Przewidywane okresy poniesienia wydatków to drugie półrocze 2012 r. i pierwszy kwartał 2013 r.

W piśmie uzupełniającym z dnia 19 września 2012 r. doprecyzowano opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż:

  1. użyte we wniosku wyrażenia system informatyczny klasy X, X wersja 10.2, system X określają ten sam system informatyczny, którego pełna nazwa brzmi: Zintegrowany system do zarządzania X;
  2. nabywany przez Spółkę system informatyczny będzie stanowił wartość niematerialną i prawną w rozumieniu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych;
  3. wprowadzenie systemu do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nastąpi w roku podatkowym 2013;
  4. ogół wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie i wdrożenie systemu, które mają stanowić podstawę odliczenia, zostaną uwzględnione w jego wartości początkowej;
  5. ww. wydatki zostaną zapłacone przez Spółkę, przy czym część została już zapłacona w roku 2012, a pozostała część zostanie zapłacona w 2013 r.;
  6. Uniwersytet ()oraz sama Katedra (), która wydała opinię, zgodnie ze statutem Uczelni, spełnia kryteria jednostki organizacyjnej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, prowadząc ciągle badania naukowe;
  7. profesor dr hab. Y jest Dziekanem Wydziału (), a także prodziekanem Uniwersytetu, w którego strukturach funkcjonuje podlegająca mu Katedra () specjalizująca się w informatycznych systemach wykorzystywanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a zatem prof. Y jest kierownikiem Katedry;
  8. opinia o innowacyjności potwierdza fakt innowacyjności technologii wykorzystywanej w systemie, nie starszej niż 3 lata w skali świata, w stopniu wykorzystania jej w świecie nie większym niż 15%, potwierdzając jednocześnie swoimi szczegółowymi opisami funkcjonalności systemu, iż system może przyczyniać się do znacznego unowocześnienia przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania procesami biznesowymi, poprzez automatyzację procesów oraz wprowadzenia innowacyjności procesowej i produktowej; a zatem dając możliwość wprowadzenia dzięki niej nowych produktów i usług lub znaczącej ich poprawy.

Informacje zawarte w pkt 6, pkt 7 i pkt 8 są udzielane według stanu wiedzy Spółki na moment przygotowywania wyjaśnień. Odpowiedzi i wyjaśnienia sformułowano po zasięgnięciu informacji na (...) za pośrednictwem podmiotu dokonującego wdrożenia systemu informatycznego w Spółce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wydatki, które zostaną poniesione przez Spółkę na nabycie systemu klasy X kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków w ramach ulgi na nowe technologie w zeznaniach CIT-8 za 2012 i 2013 rok...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na nabycie systemu X kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz Spółka po spełnieniu określonych warunków z art. 18b będzie uprawniona do odliczenia max. 50% poniesionych wydatków na ten cel.

Zgodnie z regulacją art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w celu skorzystania z ulgi na nowe technologie podatnik musi spełnić następujące warunki:

  • nowa technologia musi stanowić wartość niematerialną i prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • nowa technologia musi być nabyta w drodze umowy o przeniesienie praw do niej oraz o korzystanie z tych praw,
  • innowacyjność nowej technologii musi umożliwić wytwarzanie nowych, bądź udoskonalonych wyrobów lub usług, a nowa technologia nie może być wykorzystywana na świecie dłużej niż 5 lat.

Mając powyższe na uwadze, Spółka wskazuje, że nabywany system spełnia wszystkie przesłanki do skorzystania z ulgi:

  • poniesione wydatki będą stanowiły wartości niematerialne i prawne zgodnie z treścią art. 16b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
  • system (oprogramowanie) zostanie nabyte w drodze umowy o przeniesienie praw oraz korzystanie z nich,
  • innowacyjność systemu potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że poniesione wydatki na nabycie systemu, tj. wydatki na wdrożenie oprogramowania (instalacja), audyt nad wdrożeniem oraz udzielenie licencji będą stanowiły wartość początkową wartości niematerialnej i prawnej kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania w wysokości 50%.

Podobne stanowisko reprezentują organy podatkowe (lecz są to rozstrzygnięcia w indywidualnych sprawach):

  1. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 marca 2011 r. (znak: ILPB4/423-353/10-2/DS),
  2. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 listopada 2011 r. (znak: ITPB3/423-474/11/PS).

Jednocześnie, w piśmie uzupełniającym z dnia 25 września 2012 r. Spółka przedstawiła stanowisko w sprawie momentu skorzystania z ulgi, wyjaśniając co następuje.

Prawo do odliczeń przysługuje podatnikowi uzyskującemu przychody z działalności gospodarczej. Kwota odliczeń nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z tego źródła.

Podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej. Chodzi tu o część, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku oraz, w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków), częściowego rozliczenia na poczet wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Ma to o tyle istotne znaczenie, że odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki. Może się zdarzyć, że podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń. W takiej sytuacji, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe. Termin trzyletni liczy się od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ponosząc część wydatków w 2012 r., a pozostałe w 2013 r. i wówczas nastąpi wprowadzenie systemu do ewidencji wartości niematerialnych i prawnych będzie miała prawo dokonać odliczenia poniesionych wydatków do limitu 50% w zeznaniu rocznym CIT za 2013 r. uwzględniając w kwocie odliczenia również wydatki poniesione w 2012 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 18b ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do art. 18b ust. 2 ww. ustawy, za nowe technologie, w rozumieniu ust. 1, uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615).

Jak stanowi przepis art. 18b ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przez nabycie nowej technologii rozumie się nabycie praw do wiedzy technologicznej, o której mowa w ust. 2, w drodze umowy o ich przeniesienie, oraz korzystanie z tych praw.

Prawo do odliczeń nie przysługuje podatnikowi, jeżeli w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia (art. 18b ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 18b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej, w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Jeżeli podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków określonych w ust. 4 w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji (art. 18b ust. 5 ww. ustawy).

Jak wynika z art. 18b ust. 6 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki, o których mowa w ust. 4 i 5. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe licząc od końca roku, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Co istotne, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50% kwoty ustalonej zgodnie z ust. 4 i 5 (art. 18b ust. 7 ww. ustawy).

Stosownie natomiast do art. 18b ust. 8 tej ustawy, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Odliczenie wskazane w art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi formę zachęty podatkowej i ma na celu zwiększenie ilości przedsiębiorstw wykorzystujących nowoczesne rozwiązania technologiczne, a co za tym idzie zwiększenie innowacyjności całej gospodarki przy jednoczesnym wzroście nakładów ponoszonych przez przedsiębiorstwa na badania, których efektem są nowe technologie.

I tak, odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegają wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii. Za nowe technologie, o których mowa w komentowanym przepisie uważa się natomiast wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych szczególnie wyniki badań i prac rozwojowych nabyte przez podatnika (w drodze umowy o ich przeniesienie oraz korzystanie z tych praw). Ponadto nabyta wiedza technologiczna powinna umożliwiać wytwarzanie nowych lub udoskonalonych produktów lub usług, a jej stosowanie na świecie musi być krótsze niż pięć lat, co musi potwierdzić opinia sporządzona przez niezależną jednostkę naukową. Jednocześnie podstawę wielkości odliczenia stanowią wydatki poniesione na nabycie nowej technologii, uwzględnione w wartości początkowej, w części w jakiej zostały zapłacone w roku wprowadzenia nowej technologii do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym. Jeżeli podatnik dokonał przedpłat w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do tej ewidencji, to przedpłaty te uznaje się za zapłacone w roku wprowadzenia jej do tejże ewidencji. Natomiast samo odliczenie z tytułu ulgi na nowe technologie nie może przekroczyć 50% wyżej określonej kwoty. Ponadto odliczenia tego dokonać należy w zeznaniu podatkowym za rok, w którym poniesiono wydatki. Ważne jest również to, aby wydatki na nabycie nowej technologii nie zostały podatnikowi zwrócone oraz podatnik nie może prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej.

Zaznaczyć należy również, że przepis art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615) określa, iż jednostkami naukowymi są jednostki prowadzące w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe:

  1. podstawowe jednostki organizacyjne uczelni w rozumieniu statutów tych uczelni,
  2. jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Polskiej Akademii Nauk (Dz. U. Nr 96, poz. 619),
  3. instytuty badawcze,
  4. międzynarodowe instytuty naukowe utworzone na podstawie odrębnych przepisów, działające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  5. Polską Akademię Umiejętności,
  6. inne jednostki organizacyjne, niewymienione w lit. a - e, posiadające osobowość prawną i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym przedsiębiorców posiadających status centrum badawczo - rozwojowego, nadawany na podstawie ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730 oraz z 2010 r. Nr 75, poz. 473).

Zwraca się również uwagę na przepis art. 18b ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który pozwala, w przypadku nabycia nowej technologii, na odstąpienie od zasady wynikającej z art. 16 ust. 1 pkt 48 tej ustawy. Oznacza to, że z tytułu tych samych wydatków na nabycie nowej technologii podatnik może korzystać zarówno z prawa do odliczenia, jak i zaliczyć w koszty uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od tej technologii obliczane od pełnej kwoty poniesionych na ten cel wydatków.

Wobec przytoczonych przepisów wskazać należy, iż wdrożenie oprogramowania stanowi pewien proces, mający na celu jego zaadaptowanie na potrzeby jednostki. Będą to wszelkie działania polegające na instalacji oprogramowania oraz mające na celu dostosowanie oprogramowania do potrzeb podatnika, sprawdzenie poprawności działania systemu informatycznego u podatnika, czy też wprowadzenie ewentualnych poprawek przez firmę udzielającą licencji na użytkowanie systemu. Dopiero jego zakończenie spowoduje, iż podmiot uzyskuje możliwość użytkowania oprogramowania w bieżącej działalności. W konsekwencji, do wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej jaką jest licencja na program komputerowy zalicza się nie tylko kwotę należną sprzedającemu, ale także inne wydatki związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania składnika majątku do używania.

Zatem, kwota należna sprzedającemu licencję, jak również wydatki związane z wdrożeniem oprogramowania są elementem wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej. Tak ustalona wartość początkowa będzie stanowić podstawę do określenia wielkości przysługującego odliczenia od podstawy opodatkowania w roku podatkowym, w którym jednostka wprowadzi wartość niematerialną i prawną do ewidencji.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w związku z koniecznością zoptymalizowania procesów zarządzania przedsiębiorstwem, Spółka rozpoczęła wdrażanie systemu informatycznego. Wydatki obejmujące zakup oprogramowania wraz z licencją oraz koszty jego wdrożenia Wnioskodawca traktuje jako nabycie praw do wiedzy technologicznej. Dodatkowo, Spółka dysponuje opinią dotyczącą innowacyjności systemu informatycznego sporządzoną przez Uniwersytet (), prof. dr hab. Y, Katedra (). Wydatki na nabycie systemu nie zostaną zwrócone Spółce w żadnej formie. Jednocześnie wskazano, iż nie działa Ona w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Nabywany przez Spółkę system informatyczny będzie stanowił wartość niematerialną i prawną. Wprowadzenie systemu do ww. ewidencji nastąpi w roku podatkowym 2013. Ponadto, ogół wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie i wdrożenie systemu, które mają stanowić podstawę odliczenia, zostaną uwzględnione w jego wartości początkowej. Ww. wydatki zostaną zapłacone przez Spółkę, przy czym część została już zapłacona w roku 2012, a pozostała część zostanie zapłacona w 2013 r. Jednocześnie, Uniwersytet () oraz sama Katedra (), która wydała opinię dotyczącą innowacyjności systemu informatycznego, zgodnie ze statutem Uczelni, spełnia kryteria jednostki organizacyjnej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, prowadząc ciągle badania naukowe. Profesor dr hab. Y jest Dziekanem Wydziału (...), a także prodziekanem Uniwersytetu, w którego strukturach funkcjonuje podlegająca mu Katedra () specjalizująca się w informatycznych systemach wykorzystywanych w zarządzaniu przedsiębiorstwem, a zatem prof. Y jest kierownikiem Katedry. Opinia o innowacyjności potwierdza fakt innowacyjności technologii wykorzystywanej w systemie, nie starszej niż 3 lata w skali świata, w stopniu wykorzystania jej w świecie nie większym niż 15%, potwierdzając jednocześnie swoimi szczegółowymi opisami funkcjonalności systemu, iż system może przyczyniać się do znacznego unowocześnienia przedsiębiorstwa w zakresie zarządzania procesami biznesowymi, poprzez automatyzację procesów oraz wprowadzenia innowacyjności procesowej i produktowej; a zatem dając możliwość wprowadzenia dzięki niej nowych produktów i usług lub znaczącej ich poprawy.

Odnosząc powyższe do przedstawionych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy, iż wszystkie przesłanki do zastosowania ulgi na nowe technologie zostały przez Spółkę spełnione.

W przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia wydatków poniesionych na nabycie oprogramowania komputerowego, które uwzględnione zostały w wartości początkowej oraz zapłacone podmiotowi uprawnionemu w wysokości 50% tych wydatków.

Zgodnie z wcześniej przywołanymi przepisami, Spółka może dokonać odliczenia wydatków ponoszonych w latach 2012 - 2013 na nabycie nowej technologii w tym roku podatkowym, w którym system X zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych, czyli w roku 2013.

Reasumując, wydatki, które zostaną poniesione przez Spółkę na nabycie systemu klasy X kwalifikują się jako wydatki na nabycie nowej technologii w rozumieniu art. 18b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego, Spółka będzie uprawniona do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków w ramach ulgi na nowe technologie w zeznaniu CIT-8 za 2013 r.

Jednocześnie należy wskazać, iż w odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu