W przypadku uznania powyższych Promocji jako sprzedaży premiowych, czy wydatki z nimi związane, w szczególności przekazywane Nagrody (zwracane kwoty... - Interpretacja - IBPBI/2/423-1381/13/CzP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2013, sygn. IBPBI/2/423-1381/13/CzP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W przypadku uznania powyższych Promocji jako sprzedaży premiowych, czy wydatki z nimi związane, w szczególności przekazywane Nagrody (zwracane kwoty odsetek) będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zdarzenia przyszłego)

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z 2 lipca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 lipca 2013 r.), uzupełnionym 18 i 21 października 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z akcją promocyjną (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zdarzenia przyszłego) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2013 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych w związku z akcją promocyjną. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 10 października 2013 r. Znak: IBPP1/443-652/13/MS, IBPBII/1/415-735/13/BD, IBPBII/1/415 -736/13/BD, IBPBI/2/423-913/13/CzP wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 18 i 24 października 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT jest firmą deweloperską budującą domy i mieszkania. Aktualnie prowadzi inwestycję budowlaną obejmującą budynek wielorodzinny z parkingiem wielostanowiskowym i lokalem usługowym oraz prowadzi sprzedaż lokali mieszkaniowych, które powstaną w tej inwestycji.

Spółka rozważa możliwość, że w ramach akcji marketingowych, promocja sprzedaży będzie przyjmować formę zobowiązania się Spółki do pokrywania odsetek od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania. Warunkiem skorzystania z promocji byłoby podpisanie umowy rezerwacyjnej w okresie określonym w ogólnodostępnym regulaminie promocji. Warunki oraz okres spłaty odsetek byłby z góry ustalony w ramach dodatkowego porozumienia pomiędzy potencjalnym klientem a Spółką.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W przypadku uznania powyższych Promocji jako sprzedaży premiowych, czy wydatki z nimi związane, w szczególności przekazywane Nagrody (zwracane kwoty odsetek) będą dla Spółki kosztem uzyskania przychodu... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie zdarzenia przyszłego)

Zdaniem Spółki, wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej w postaci wypłat Nagrody w transzach Nabywcom, którzy spełnią wymagania przedstawione w Regulaminie Promocji w całości mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z gramatycznej wykładni tego przepisu wynika, że Spółka ma możliwości odliczenia od przychodów wszelkich kosztów ich uzyskania, jednakże pod warunkiem, że mają one bezpośredni związek z przeprowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Zatem, czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodu rozstrzyga m.in. istnienie związku przyczynowo-skutkowego. Zdaniem Spółki, taki związek w opisywanym przypadku istnieje ponieważ podstawowym celem Spółki jest osiągnięcie dochodów ze sprzedaży mieszkań, które wytworzyła w celu ich zbycia, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Przeprowadzane akcje promocyjne mają zachęcić potencjalnych klientów do nabycia mieszkań. Akcje te bezspornie związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, a ich skutkiem jest wzrost przychodów ze sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), do kosztów uzyskania przychodów zalicza się wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Na podstawie powyższego przepisu możliwe jest zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatku, który - racjonalnie oceniając - mógłby przyczynić się do powstania przychodu albo jego zwiększenia, nawet jeżeli przychód faktycznie nie wystąpi.

Decydującym czynnikiem pozwalającym zaliczyć dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów jest zatem poniesienie go w celu osiągnięcia przychodu, bądź zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przy czym każdy wydatek, poza wyraźnie wskazanym w ustawie, wymaga indywidualnej oceny pod kątem adekwatnego związku z przychodami i racjonalności działania podmiotu.

O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność, lecz nie każdy wydatek ponoszony w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowić może koszt uzyskania przychodu i jako taki podlegać odliczeniu od postawy opodatkowania.

Takimi kosztami bowiem nie mogą być wydatki enumeratywnie wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, kosztami uzyskania przychodu będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów (zachowania albo zabezpieczenia), przy czym dany wydatek nie może być wymieniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka rozważa możliwość, że w ramach akcji marketingowych, promocja sprzedaży będzie przyjmować formę zobowiązania się Spółki do pokrywania odsetek od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania. Warunkiem skorzystania z promocji byłoby podpisanie umowy rezerwacyjnej w okresie określonym w ogólnodostępnym regulaminie promocji. Warunki oraz okres spłaty odsetek byłby z góry ustalony w ramach dodatkowego porozumienia pomiędzy potencjalnym klientem a Spółką.

Zgodnie z przepisami dotyczącymi uwzględnienia danych wydatków w kosztach uzyskania przychodów, dany wydatek musi zostać poniesiony w celu osiągnięcia przychodu, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wydatki związane z pokryciem odsetek od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania, niewątpliwie spełniają ten warunek. Celem takiej akcji jest przede wszystkim przyciągnięcie nowych klientów, co niewątpliwie może mieć wpływ na sprzedaż, a co za tym idzie, także przychody przedsiębiorcy. Premia wyrażająca się wartością nagrody (w tym również jak w danym przypadku wysokością świadczenia w formie odsetek od kredytu) ma wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży i tym samym na zwiększenie przychodów.

Podsumowując, wydatki związane z pokryciem odsetek od kredytu zaciągniętego przez klienta na zakup mieszkania, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie, w całości stanowią koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego, stanowisko Spółki uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie stanu faktycznego wdano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach