Czy przychody w formie dotacji otrzymane na realizację ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osó... - Interpretacja - ITPB3/423-336/12/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 14.09.2012, sygn. ITPB3/423-336/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przychody w formie dotacji otrzymane na realizację ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2012 r. (data wpływu 25 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na realizację projektu Programu Inteligentna Energia Europa w ramach Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę środków pieniężnych na realizację projektu w ramach Programu Inteligentna Energia Europa Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca w IV kwartale 2011 r. zawarł z S. porozumienie dotyczące wykorzystania środków Unii Europejskiej w ramach współrealizacji projektu BupS Poland, którego beneficjentem jest S. na podstawie Umowy Grantowej KE. Umowa ta została zawarta w imieniu konsorcjum beneficjentów przez partnera wiodącego konsorcjum (koordynatora projektu) K.s.a. z Komisją Europejską w dniu 2 listopada 2011 r.

Projekt BupS Poland wdrażany jest w ramach programu Intelligent Energy-Europe (IEE) (w języku polskim: Inteligentna Energia Europa) realizowanego w ramach The competitiveness and innovation framework programme (CIP, w języku polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom, wybranym drogą ogłaszanych konkursów, realizującym projekty zgodne z celami programu. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów (partnerów), uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z partnerem wiodącym (koordynatorem), reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

Beneficjentami projektu BupS Poland są w Polsce: K.s.a.. , P.., W., S., E.sp.z o.o.

Celem projektu BupS Poland jest opracowanie mapy drogowej do stworzenia systemu w Polsce zgodnego z dyrektywą Unii Europejskiej ESD (Dyrektywa 2006/32/WE z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych). Obecny system szkoleń i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w systemie budownictwa w Polsce jest stosunkowo mocno rozbudowany, jednakże w niewielkim zakresie obejmuje zagadnienia związane ściśle z efektywnością energetyczną i wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii. Zasadniczym celem projektu jest identyfikacja zakresu koniecznych do wprowadzenia w tym systemie zmian i uzupełnień z uwzględnieniem potrzeb i wymagań związanych z certyfikacją energetyczną budynków oraz wdrażaniem dyrektywy ESD i ustawy o efektywności energetycznej w Polsce. Wyniki projektu powinny dać podstawy do odpowiedzi na następujące pytania:

  • Jak wygląda system szkolnictwa i podnoszenia kwalifikacji zawodowych w budownictwie...
  • Jakie są potrzeby w zakresie wprowadzenia nowych szkoleń...
  • Jakie są potrzeby w zakresie uzupełnienia istniejących szkoleń...
  • Jak może być wprowadzony system profesjonalnych kwalifikacji zawodowych w poszczególnych grupach zawodowych...

Wyniki projektu mają być przyjęte i wdrożone przez polskie ministerstwa odpowiedzialne za wdrożenie dyrektywy ESD w Polsce.

Źródła finansowania:

  • 90% bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE,
  • 10% środki własne beneficjentów.

S. i jego członkowie, w tym B.s.a. (Wnioskodawca) są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Środki unijne wpłynęły do B.s.a. (Wnioskodawcy) na wyodrębnione do tego celu konto i będą rozliczane zgodnie z otrzymaną interpretacją w miarę realizacji projektu.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych S. oraz poszczególni członkowie stowarzyszenia, w tym B.s.a., współrealizujący projekt występują w charakterze płatnika. W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich B.s.a. zatrudnia osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło i w związku z tym B.s.a. będzie dokonywała zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy (dotyczy projektu BupS Poland, Umowa Grantowa KE). Osoby zatrudnione przez B.s.a. będą bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy i będą ponosić pełną odpowiedzialność za realizację projektu w takim samym stopniu jak pracodawca. Czynności wykonywane przez osoby realizujące zadania projektu będą finansowane ze środków pomocowych. Wnioskodawca posiada wyodrębniony rachunek, na który bezpośrednio będzie wpływać dofinansowanie (zaliczka została już otrzymana) i z którego bezpośrednio będzie następować wypłata wynagrodzeń. Jednym z rodzajów działalności prowadzonej przez B.s.a.. jest realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską.

B.s.a. będzie ponosiła wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących projektu BupS Poland.

B.s.a. bierze udział w realizacji projektu na równych prawach i obowiązkach z S. i jego pozostałymi członkami.

B.s.a. w pełni akceptuje postanowienia umowy zawartej pomiędzy S. i EACI i się do niej stosuje, również w zakresie rozliczeń finansowych zgodnie z wymaganiami EACI.

Stroną umowy z Komisją Europejską jest konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu K.s.a. Każdy z partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich partnerów Komisja przekazuje na konto koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego partnera osobno, a koordynator projektu ma obowiązek bezzwłocznego przekazania dotacji wyliczonych dla każdego partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości.

S. jako stowarzyszenie oraz jego członkowie współrealizujący projekt BupS Poland, w tym B.s.a., nie uzyskują żadnych dochodów z realizacji projektu BupS Poland. S. przedstawia do rozliczenia przez Komisję Europejską skonsolidowane sprawozdanie finansowe członków S. współrealizujących projekt BupS Poland, w tym B.s.a.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody w formie dotacji otrzymane na realizację ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 i podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.) z zastrzeżeniem wypadków, o których mowa w art. 21 (przychody z określonych w tym przepisie tytułów uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników niemających siedziby lub zarządu na jej terytorium) i art. 22 (dochody/przychody z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. W sytuacji, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 7 ust. 2 powołanej ustawy).

Jednocześnie, omawiana ustawa podatkowa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych w szczególności zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu należy więc stwierdzić, że otrzymane środki pieniężne co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

W art. 17 niniejszej ustawy ustawodawca przewidział natomiast szereg zwolnień w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Stosownie natomiast do punktu 24 tego artykułu wolne od podatku są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.

Tak więc podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w ww. unormowaniach jest uzyskanie środków bezzwrotnej pomocy bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje więc jednoznacznie, że zakresem podmiotowym tego zwolnienia objęte są wyłącznie podmioty, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od wymienionych w nim instytucji i organizacji międzynarodowych. Adresatem tego przepisu nie są natomiast inne osoby (prawnych i fizyczne) wykonujące prace finansowane z środków bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca jest członkiem S., z którym w IV kwartale 2011 r. zawarł porozumienie dotyczące wykorzystania środków Unii Europejskiej. S. (beneficjent projektu BupS Poland) zawarło Komisją Europejską umowę grantową KE. Ww. umowa została zawarta w dniu 2 listopada 2011 r. w imieniu konsorcjum beneficjentów przez partnera wiodącego (koordynatora projektu). S. i jego członkowie, w tym Wnioskodawca, są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej Wnioskodawca bierze udział w realizacji projektu na równych prawach i obowiązkach z S. i jego pozostałymi członkami.

Program o angielskiej nazwie Inteligent Energy Europe (w języku polskim: Inteligentna Energia Europa) jest realizowany w ramach The competitiveness and innovation framework programme (CIP Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (Executive Agency for Competitivenes end Innovation EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów (partnerów) uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z partnerem wiodącym (koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

W opisie zdarzenia przyszłego jednostka wskazuje także, iż beneficjentami projektu BupS Poland są w Polsce: : K.s.a.. , P.., W., S., E.sp.z o.o.

Jednocześnie z informacji o omawianym projekcie zawartych na ogólnodostępnej stronie internetowej prowadzonej przez partnera wiodącego konsorcjum wynika, iż BupS Poland realizowany jest w ramach prestiżowej inicjatywy Build up Skills, ujętej w Europejskim Planie Działań na rzecz Efektywności Energetycznej (EEEAP) jako jedno z działań kluczowych dla realizacji celów Strategii Europa 2020. Konsorcjum projektu BupS Poland zostało powołane przez Zespół roboczy pod przewodnictwem Departamentu Energetyki Ministerstwa Gospodarki oraz Departamentu Rynku Budowlanego i Techniki byłego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury).

W skład zespołu realizującego projekt wchodzą następujące organizacje:

  1. K.s.a
  2. S.,
  3. W.,
  4. P..,
  5. E.sp.z o.o.

Źródła finansowania:

  • 90% bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE,
  • 10% środki własne beneficjentów.

Odnosząc powyższe do przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy ma podlegać wykładni w przedmiotowej sprawie, stwierdzić należy, iż krajowym dysponentem środków pomocowych z Unii Europejskiej pozyskanych w ramach Programu Ramowego Na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) przekazywanych bezpośrednio przez zagraniczną instytucję finansującą jest S. beneficjent środków pomocowych. Wnioskodawca, jako członek S. otrzymuje omawiane środki pieniężne na podstawie porozumienia zawartego z partnerem konsorcjum (członka zespołu realizującego projekt). Przedmiotowych środków nie uzyskuje więc bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych, a w konsekwencji przychód z tego tytułu nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Takiej kwalifikacji przedmiotowych środków nie zmienia twierdzenie Spółki, iż jest wraz z innymi członkami S. oraz S. podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a także fakt, iż środki unijne wpłynęły do Wnioskodawcy na wyodrębnione do tego celu konto, co świadczy wyłącznie o sposobie rozliczeń Projektu. Co więcej, dokonywanie rozliczeń przedmiotowych środków, które wprawdzie nie stanowi o ich kwalifikacji podatkowej, potwierdza także, iż Wnioskodawca nie otrzymuje ich bezpośrednio z budżetu Unii Europejskiej, NATO, czy też innych organizacji lub międzynarodowych instytucji finansowych. Stroną umowy z Komisją Europejską jest bowiem jak wskazuje Wnioskodawca konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu K.s.a Każdy z partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów i to właśnie S., jako beneficjent środków, a nie Wnioskodawca, przedstawia skonsolidowane sprawozdanie finansowe jego członków współrealizujących projekt do rozliczenia Komisji Europejskiej.

Reasumując, przychód Wnioskodawcy na realizację Projektu, otrzymany od beneficjenta pomocy nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ww. ustawa nie przewiduje także innego zwolnienia podatkowego dla omawianego przychodu Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy