Temat interpretacji
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu refundacji kosztów przez BGK.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z 7 października 2015 r. (data wpływu 9 października 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu refundacji kosztów przez BGK jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2015 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z 22 grudnia 2015 r. (data wpływu 23 grudnia 2015 r. ) - o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu refundacji kosztów przez BGK.
We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego.
Sp. z o. o. pełni rolę Pośrednika Finansowego w ramach inicjatywy J. (instrumenty zwrotne) współfinansowanej przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. Rola Pośrednika realizowana jest na podstawie umowy operacyjnej zawartej z Menadżerem Funduszu Powierniczego J. - Bankiem Gospodarstwa Krajowego.
Zgodnie z zapisami ww. umowy, Pośrednikowi przysługuje prawo do refundacji przez Menadżera faktycznie poniesionych kosztów zarządzania.
Procedura refundacji przebiega następująco:
- Pośrednik składa wniosek o refundację kosztów kwartalnie do 14 dnia następnego miesiąca uwzględniając faktycznie poniesione koszty w danym kwartale;
- Menadżer przyjmuje wniosek, dokonuje weryfikacji i wzywa Pośrednika do wyjaśnień lub uzupełnień / wypłaca środki (30-90 dni) / uznaje koszt jako niekwalifikowany i nie wypłaca środków.
Pośrednik w ciężar kosztów operacyjnych (rodzajowych) uznaje koszt w momencie wystawienia dokumentu kosztowego - faktury, tj. w dniu poniesienia kosztu. Poniesione koszty są związane z przychodami i zabezpieczeniem źródła przychodu Spółki. Wnioskodawca zaznaczył, że nie wie czy wszystkie poniesione koszty zostaną zrefundowane. Informację taką uzyskuje w piśmie od BGK o akceptacji refundacji kosztów.
Problem pojawia się na przełomie okresu obrachunkowego, gdyż refundacja kosztów poniesionych przez pośrednika w IV kwartale danego roku odbędzie się w I lub II kwartale roku następnego, tj. po sporządzeniu sprawozdania finansowego i po wydaniu opinii przez biegłego rewidenta.
Refundacja kosztów będzie odbywać się cyklicznie kwartalnie przez okres około 5-6 lat.
Pismem uzupełniającym z 22 grudnia 2015 r. (data wpływu 23 grudnia 2015 r. ) Wnioskodawca wskazał, co następuje.
Termin otrzymania środków.
Zgodnie z zapisami umowy operacyjnej procedura refundacji przebiega następująco:
- Pośrednik składa wniosek o refundację kosztów kwartalnie do 14 dnia następnego miesiąca uwzględniając faktycznie poniesione koszty w danym kwartale.
- Menadżer przyjmuje wniosek, dokonuje weryfikacji i wzywa Pośrednika do wyjaśnień / uzupełnień. Po dokonaniu uzupełnień otrzymuje pismo informujące o uznaniu kosztów jako kwalifikowane i wydaniu dyspozycji przekazania środków lub uznaniu jako niekwalifikowane i wstrzymaniu refundacji (30-90 dni od dnia złożenia sprawozdania / uzupełnień).
- Po otrzymaniu pisma informującego o akceptacji refundacji kosztów, Pośrednik w okresie do dwóch tygodni otrzymuje stosowny przelew na rachunek bankowy.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 22 grudnia 2015 r. (data wpływu 23 grudnia 2015 r. ).
Czy refundacja kosztów przez BGK jest przychodem podatkowym w momencie otrzymania pisma od MFP o akceptacji refundacji kosztów... Spółka zaznaczyła, że pismo o refundacji i refundacje kosztów za IV kwartał 2015 roku otrzyma w następnym roku podatkowym, tj. po sporządzeniu sprawozdania finansowego i czy refundacja ta będzie stanowić przychód w 2016 roku...
Zdaniem Wnioskodawcy, z datą poniesienia kosztów nie może rozpoznawać równocześnie przychodów, gdyż nie wie czy wszystkie koszty zostaną zrefundowane przez BGK. Dopiero otrzymanie pisma potwierdzającego kwotę refundacji pozwala kwalifikować ją do przychodów bilansowych i podatkowych. Tak więc Spółka uważa, że otrzymana refundacja za IV kwartał 2015 roku stanowić będzie przychód podatkowy i bilansowy w 2016 roku. Informację o akceptacji refundacji Spółka otrzyma w marcu, tj. po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca pełni rolę Pośrednika Finansowego w ramach inicjatywy J. (instrumenty zwrotne) współfinansowanej przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa. Rola Pośrednika realizowana jest na podstawie umowy operacyjnej zawartej z Menadżerem Funduszu Powierniczego J. - Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Zgodnie z zapisami ww. umowy, Pośrednikowi przysługuje prawo do refundacji przez Menadżera faktycznie poniesionych kosztów zarządzania. Procedura refundacji przebiega następująco: Pośrednik składa wniosek o refundację kosztów kwartalnie do 14 dnia następnego miesiąca uwzględniając faktycznie poniesione koszty w danym kwartale. Menadżer przyjmuje wniosek, dokonuje weryfikacji i wzywa Pośrednika do wyjaśnień / uzupełnień. Po dokonaniu uzupełnień otrzymuje pismo informujące o uznaniu kosztów jako kwalifikowane i wydaniu dyspozycji przekazania środków lub uznaniu jako niekwalifikowane i wstrzymaniu refundacji (30-90 dni od dnia złożenia sprawozdania / uzupełnień). Po otrzymaniu pisma informującego o akceptacji refundacji kosztów, Pośrednik w okresie do dwóch tygodni otrzymuje stosowny przelew na rachunek bankowy.
Na gruncie tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu refundacji przedmiotowych kosztów przez Menadżera Funduszu Powierniczego J., tj. BGK.
Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.), nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania otrzymane oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny jego charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.
W związku z powyższym, otrzymana przez Wnioskodawcę jako Pośrednika Finansowego w ramach inicjatywy J. refundacja faktycznie poniesionych kosztów zarządzania od Menadżera Funduszu Powierniczego J., tj. Banku Gospodarstwa Krajowego stanowi przychód podatkowy Spółki w dacie jej otrzymania. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, otrzymane pieniądze stają się przychodem podatkowym w momencie ich wpływu na rachunek bankowy Spółki, gdyż od tego momentu Spółka może nimi swobodnie dysponować, a tym samym dochodzi do trwałego zwiększenia majątkowego po stronie Spółki. Otrzymanie przez Spółkę pisma od Menadżera Funduszu Powierniczego, tj. BGK informującego o akceptacji refundacji przedmiotowych kosztów nie pozwala kwalifikować ich w tym momencie do przychodów podatkowych Spółki.
Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Podsumowując, otrzymana przez Spółkę refundacja kosztów przez BGK jest przychodem podatkowym Spółki w momencie wpływu ww. środków na jej rachunek bankowy zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zatem, otrzymana przez Wnioskodawcę w następnym roku podatkowym refundacja kosztów za IV kwartał 2015 roku będzie stanowić przychód podatkowy w 2016 roku.
Jednocześnie tut. Organ pragnie dodać, że w niniejszej interpretacji indywidualnej odniesiono się do momentu powstania przychodu podatkowego z tytułu refundacji kosztów przez BGK. Nie odniesiono się natomiast do kwestii dotyczącej momentu powstania przychodu bilansowego z tytułu ww. refundacji.
Należy bowiem zauważyć, że przedmiotem interpretacji indywidualnej nie może być kwestia stosowania przepisów regulujących sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, tj. ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 330, z późn. zm.).
W myśl art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.
Natomiast poprzez ustawy podatkowe, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 308 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu