Temat interpretacji
Istnienie zakładu Spółki na terytorium Polski w świetle umowy polsko - niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2015 r. (data wpływu 30 kwietnia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki na terytorium Polski w świetle art. 5 i 7 umowy dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 roku, Nr 12, poz. 90, dalej UPO) oraz art. 4a ust. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dnu 30 kwietnia 2015 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie istnienia zakładu Spółki na terytorium Polski w świetle art. 5 i 7 umowy dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 roku, Nr 12, poz. 90, dalej UPO) oraz art. 4a ust. 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną w Niemczech podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Niemczech (niemiecki rezydent podatkowy). Jedynym udziałowcem Spółki jest inna spółka będąca niemieckim rezydentem podatkowym (dalej: Wspólnik), której udziałowcem jest z kolei niemiecka spółka akcyjna (niem. X.) będąca jednym z liderów światowego rynku wyrobów chemicznych (dalej: Główny Wspólnik).
W ramach rozważanej przez grupę reorganizacji struktury operacyjnej, rozważane jest rozdzielenie działalności gospodarczej prowadzonej przez Głównego Wspólnika na trzy odrębne pod względem gospodarczym segmenty operacyjne i jeden segment usługowy. W tym celu zostały wcześniej utworzone zgodnie z niemieckim prawem trzy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (o formie prawnej GmbH). Spółka jest jedną z tych trzech spółek odpowiedzialną za działalność w zakresie sektora odpowiedzialnego za dostarczanie rozwiązań w zakresie efektywnego gospodarowania zasobami (Resource Efficiency).
W celu osiągnięcia jak najbardziej optymalnej struktury na poszczególnych europejskich tynkach Spółka zamierza wykorzystać przewidzianą w niemieckim prawie handlowym instytucję umowy o zarządzenie (niem: Betriebsfǔhrungsvertrag). Umowa o zarządzanie zostanie podpisana przez Spółkę ze Wspólnikiem.
Zgodnie z postanowieniami umowy o zarządzanie, Spółka będzie świadczyć usługi o charakterze zarządczym, które będą polegać na podejmowaniu decyzji biznesowych w m.in. poniżej wskazanym zakresie:
- Określenie strategii gospodarczej oraz operacyjnej;
- Wykorzystywanie zakładów produkcyjnych, które pozostaną własnością spółki zarządzanej (Wspólnika);
- Decyzje w aspekcie wszelkich czynności związanych z działalnością gospodarczą Spółki, tj. czynności związanych ze sprzedażą i dystrybucją, czynności związanych z zakupami, działalnością badawczo-rozwojową i zarządzeniem ogólnym;
- Działanie we własnym imieniu w kontaktach z klientami, dostawcami, władzami publicznymi, instytucjami finansowymi i innymi partnerami biznesowymi;
- Zawieranie umów i podejmowanie relacji biznesowych w ramach bieżącej działalności, w tym w zakresie zakupu i sprzedaży towarów i usług.
Spółka będzie działać we własnym imieniu, ale na rzecz spółki zarządzanej (Wspólnika), poprzez zawieranie na polskim rynku transakcji handlowych zarówno z klientami, jak i dostawcami oraz poprzez nabywanie oraz sprzedaż towarów i usług. Spółka będzie działać w strukturze, w której z punktu widzenia prawa cywilnego Spółka będzie funkcjonować, jako nieujawniony agent Wspólnika nabywający i sprzedający towary jak właściciel, a fakt, że będzie się to odbywać na rachunek Wspólnika, nie będzie ujawniany kontrahentom.
W celu wypełnienia zobowiązań wynikających z umowy o zarządzanie zawartej ze Wspólnikiem i w celu świadczenia usług zarządczych na terytorium Polski Spółka utworzyła w Polsce oddział (dalej: Oddział) w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 r. (Dz.U. z 2010 Nr. 220, poz. 1447 ze zm.). Na moment składania niniejszego wniosku Oddział powinien być już zarejestrowany w Polsce (w tym dla celów podatkowych).
Z wyżej wskazanych powodów, Spółka (stanowiąc z Oddziałem jedną osobę prawną) wynajmie w Polsce biuro, które będzie wykorzystywane do celów działalności gospodarczej prowadzonej przez Oddział na terytorium Polski i będzie służyć Oddziałowi jako jego siedziba rejestrowa.
Ponadto, Spółka zatrudni przedstawicieli handlowych, którzy będą przypisani do Oddziału. Przypisanie pracowników Spółki do Oddziału zostanie odzwierciedlone w umowach o pracę zawieranych między Spółką a przedstawicielami handlowymi. Ponadto, umowy o pracę w/w przedstawicieli handlowych będą zawierać postanowienia określające miejsca, gdzie praca będzie wykonywana, którymi będą zarówno biuro Oddziału jak i miejsce zamieszkania pracowników Spółki w Polsce (telepraca - home office).
Koszty wynagrodzeń przedstawicieli handlowych i inne koszty z tym związane będą ponoszone przez Oddział i będą ujmowane w rachunku zysków i strat Oddziału.
Spółka będzie zarówno prawnym (formalnym) jak i ekonomicznym (materialnym) pracodawcą w stosunku do zatrudnionych pracowników. Spółka udzieli swoim przedstawicielom handlowym formalnych pełnomocnictw do negocjowania i zawierania umów w imieniu Spółki.
Zgodnie z umową o zarządzanie w obszarze działalności handlowej i dystrybucyjnej Spółka będzie w szczególności odpowiedzialna za:
- analizę polityki cenowej i wytycznych w zakresie cen, negocjowanie warunków i postanowień, zawieranie umów sprzedaży,
- składanie ofert klientom,
- składanie zleceń zakupowych przez klientów,
- wprowadzenie zamówień do systemu SAP,
- potwierdzanie złożenia zamówienia przez klientów,
- zlecanie transportu,
- odbieranie towarów od przewoźnika i dostarczanie ich do klientów,
- wystawianie faktur.
Natomiast oddział Spółki będzie odpowiedzialny za:
- analizę polityki cenowej i wytycznych w zakresie cen,
- negocjowanie warunków umów,
- zawieranie umów sprzedaży,
- składanie ofert klientom.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy działalność jaka będzie prowadzona przez Spółkę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu Spółki na terytorium Polski w rozumieniu ustawy o CIT oraz UPO...
Zdaniem Wnioskodawcy, działalność jaka będzie prowadzona przez Spółkę za pośrednictwem Oddziału na terytorium Polski spowoduje powstanie zakładu Spółki na terytorium Polski w rozumieniu ustawy o CIT oraz UPO.
Uzasadnienie stanowiska Podatnika
Zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, za stały zakład uważa się:
- stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub .częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
- plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
- osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje
- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że definicja nakładu" zawarta w UPO ma pierwszeństwa przed krajową definicją zawartą w ustawie o CIT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 UPO, pojęcie stałego zakładu oznacza stałą placówkę poprzez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność gospodarcza przedsiębiorstwa. Definicja stałego zakładu obejmuje, zgodnie z art. 5 ust. 2 UPO, w szczególności filię lub biuro.
Jednak zgodnie z art. 5 ust. 4 bez względu na poprzednie postanowienia art. 5 UPO pojęcie zakładu nie obejmuje:
- użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostawy dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;
- utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostawy;
- utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa, wyłącznie w celu przetworzenia przez inne przedsiębiorstwo;
- utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;
- utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;
- utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu łącznego prowadzenia jakichkolwiek rodzajów działalności, wymienionych w literach a) - e), pod warunkiem, że całkowita działalność tej placówki wynikająca z takiego połączenia, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.
Zgodnie z art. 5 ust. 5 UPO jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ustępie 4, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.
W celu ustalenia, czy Oddział może być uznany za stały zakład Spółki w Polsce należy odwołać się do definicji pojęcia stała placówka. Pojęcie stała placówka nie jest zdefiniowane w UPO. Jednakże art. 5 ust. 2 UPO wymienia kilka przykładów miejsc, które mogą zostać uznane za stałą placówkę. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt c UPO stałą placówkę stanowi biuro.
Niemniej jednak, należy podkreślić, że aby uznać daną placówkę za zakład zagranicznego przedsiębiorstwa, powstającą w wyniku działalności gospodarczej tego przedsiębiorstwa, następujące warunki muszą zostać łącznie spełnione:
- istnieje placówka za pomocą, której prowadzona jest działalność gospodarcza (t.j. pomieszczenie, lokal - wynajęta lub zakupiona powierzchnia biurowa);
- placówka ma charakter stały (tj. można jej przypisać określony stopień trwałości, nie posiada czysto tymczasowego charakteru);
- działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem stałej placówki nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach prawa podatkowego wydanych przez organy podatkowe np.: interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 20 lipca 2011 (sygn. IPPB5/423-59/11-4/PS) interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 grudnia 2014 r. (sygn. IBPBI/2/423-1105/14/CzP).
Utrzymywanie placówki wykorzystywanej do prowadzenia działalności gospodarczej
Istnienie stałej placówki wymaga posiadania pomieszczeń np.: własnego biura lub jego części, które są wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej zagranicznego przedsiębiorstwa.
Biorąc pod uwagę, że Oddział będzie posiadał w Polsce biuro do swojej dyspozycji, które będzie wykorzystywane do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej można przyjąć, że powyższy warunek należy uznać za spełniony.
Stały charakter placówki
Zgodnie z przyjętą międzynarodową praktyką, aby ustalić czy placówka za pomocą, której jest prowadzona działalność gospodarcza może stanowi zakład dana placówka musi być dostatecznie wyodrębniona oraz mieć stały charakter.
W przedmiotowej sprawie, Spółka wynajęła w Polsce biuro, które znajduje się w określonej nieruchomości położonej w Polsce.
Dlatego będzie możliwe przypisanie działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w Polsce z określoną nieruchomością (biurem) położoną na terytorium Polski, która będzie wykorzystywana przez Spółkę na potrzeby działalności Oddziału.
Stały charakter działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę w Polsce może być dodatkowo potwierdzony przez fakt, że Spółka wystąpiła o rejestrację swojego Oddziału w Polsce. Wniosek został złożony w sądzie rejestrowym pod koniec marca. Jak już wskazano, na moment składania niniejszego wniosku Oddział powinien być już zarejestrowany w Polsce.
W konsekwencji, można uznać, że biuro wynajmowane przez Spółkę na potrzeby działalności prowadzonej przez Oddział w Polsce (i które będzie jednocześnie wykorzystywane jako siedziba Oddziału) będzie mieć niewątpliwie stały charakter. Stąd, powyższy warunek należy również uznać za spełniony w przedmiotowej sprawie.
Działalność gospodarcza prowadzona za pośrednictwem stałej placówki nie ma charakteru przygotowawczego lub pomocniczego
Ostatnim warunkiem koniecznym do uznania, że zagraniczne przedsiębiorstwo ma w Polsce zakład odwołuje się charakteru działalności wykonywanej w Polsce. W szczególności, podejmowanie przez niemiecką spółkę czynności mających wyłącznie charakter przygotowawczy lub pomocniczy w rozumieniu art. 5 ust. 4 UPO nie skutkuje istnieniem zakładu tej spółki w Polsce.
Wyżej opisana sytuacja nie będzie mieć jednak miejsca w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku. W szczególności, Oddział Spółki nie będzie prowadził działalności o wyłącznie przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, gdyż Oddział będzie odpowiedzialny za:
- analizę polityki cenowej i wytycznych w zakresie cen,
- negocjowanie warunków umów,
- zawieranie umów sprzedaży,
- składanie ofert klientom.
Z powyższych względów działalność taka nie może być definiowana jako działalność o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze. Czynności, które będzie podejmować Spółka za pośrednictwem Oddziału będą obejmować podstawowe aspekty zasadniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.
W rezultacie, biorąc pod uwagę, że wszystkie wymienione powyżej warunki konieczne do rozpoznania zakładu w Polsce, w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, będą spełnione, Oddział zarejestrowany przez Wnioskodawcę będzie stanowić jego zakład w Polsce. W konsekwencji, zgodnie z ogólną zasadą uregulowaną w art. 7 ust. 1 UPO zyski Spółki, które będą mogły zostać przypisane do jej Oddziału, będą mogły podlegać opodatkowaniu w Polsce.
Zależny przedstawiciel jako zakład
Niezależnie od faktu, że Spółka będzie posiadać stałe miejsce prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO, należy zauważyć, że nawet gdy powyżej wymienione warunki nie zostałyby spełnione to Spółka mogłaby zostać mimo to uznana za podmiot posiadający zakład w Polsce na podstawie art. 5 ust. 5 UPO ze względu na fakt, że jej przedstawiciele handlowi będą umocowani do zawierania w imieniu Spółki formalnie wiążących ją umów - zakładając, że pełnomocnictwa te będą zwyczajowo wykonywane przez przedmiotowych pracowników. Ponieważ jednak Oddział Spółki zostanie w Polsce formalnie zarejestrowany i będzie stanowił stałą placówkę Spółki, dalszą weryfikację co do możliwości zastosowania w przedmiotowej sytuacji art. 5 ust. 5 UPO należy uznać za zbędną w okolicznościach analizowanej sprawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tekst jednolity Dz.U.2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 313 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie