Temat interpretacji
Stosownie do art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr. 137 poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urządu Skarbowego w Puławach w odpowiedzi na zapytanie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przesłane pismem z dnia 26.03.2004 r. informuje, że o ile stan faktyczny jest zgodny z określonym w wyżej wymienionym piśmie, to przedstawione przez Stowarzyszenie stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych nie jest prawidłowe.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 2001 r. Nr. 79 poz. 855) "stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych", natomiast art. 34 ww. ustawy określa, że może ono prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach, oraz iż dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz.U. z 1999 r. Nr. 101 poz. 1178 ze zm.) określa, że "działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły."
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach "stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną i może rozpocząć działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego."
Postanowieniem z dnia 18.09.2001 r. Sąd Rejonowy w Lublinie, XI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego dokonał wpisu Stowarzyszenia, do rejestru stowarzyszeń określając jako cel jego działania:
- działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i turystycznego na terenie miasta i gminy K.
- zapobieganie działaniom niezgodnym z interesami lokalnej społeczności
- wszechstronne propagowanie informacji, metod i technik w zakresie działalności gospodarczej, rozwoju turystycznego, generalnie rozwoju regionu
- promocja i popieranie inicjatyw gospodarczych i społecznych
- pobudzanie świadomości obywatelskiej społeczeństwa
- ochrona interesów podmiotów gospodarczych.
Należy stwierdzić, że zgodnie z art. 14a § 1 w.w. ustawy - Ordynacja podatkowa, Naczelnik tut. Urzędu nie jest władny udzielić informacji na pierwsze zadane pytanie dotyczące formalności jakie Stowarzyszenie ma załatwić aby mogło sprzedawać wydawaną przez siebie gazetę w kioskach i innych lokalach, ponieważ zgodnie z ww. przepisem Naczelnik Urzędu Skarbowego na pisemne zapytanie podatnika, ma obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania tylko przepisów prawa podatkowego.
Natomiast w zakresie drugiego pytania należy stwierdzić, że celem statutowym Stowarzyszenia nie jest działalność określona w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr. 54 poz. 654 ze zm.), w związku z czym dochód uzyskiwany z prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na wydawaniu i rozprowadzaniu gazety, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Podstawową przesłanką stosowania zwolnień jest przeznaczenie dochodu i wydatkowanie bez względu na termin - na cele społecznie użyteczne określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest ustalenie, czy cele przewidziane w statucie mieszczą się w katalogu celów wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Cele określone w statucie muszą być tożsame z celami ujętymi w przepisie podatkowym. Zgodnie z orzecznictwem NSA (orzeczenie z dnia 08.02.1994 r. sygn. akt I SA/Lu 1321/93), przepis art. 17 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym ustala dwa warunki których spełnienie uprawnia podatnika do wyłączenia określonych co do wysokości dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym tj.