W odpowiedzi na zapytanie Spółki z dnia 22.09.2004 r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 23.09.2004 r. i uzupełnione w dniu 12.10.2004 ... - Interpretacja - US 72/ROP1/423/305/04/AW

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 23.11.2004, sygn. US 72/ROP1/423/305/04/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na zapytanie Spółki z dnia 22.09.2004 r. (wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 23.09.2004 r. i uzupełnione w dniu 12.10.2004 r.) złożone w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926, ze zm), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje co następuje:

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę YYY S.A. wynika, iż oblicza ona i przekazuje zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu przychodów wymienionych w art. 20 i 21 w zw. z art. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanych na terytorium RP przez podatników o których mowa w art. 3 ust. 2 w/w ustawy. W związku z powyższym Spółka pyta:

1. Jaką stawkę podatku należy zastosować z tytułu przekazywanych należności licencyjnych na rzecz podatników z siedzibą w Watykanie oraz czy obowiązują w tym przypadku przepisy dotyczące umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte z Republiką Włoską?.

2. Czy w przypadku przekazywania należności z tytułu korzystania z praw licencyjnych do wydarzeń sportowych na rzecz podmiotu z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Spółka powinna traktować je jako niepodlegające ustawie skoro nie zostały wymienione w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania i w związku z tym jest zwolniona jako płatnik z obowiązku pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego?.

3. Czy w przypadku przekazywania należności z praw licencyjnych do serwisów informacyjnych na rzecz podmiotu z siedzibą w Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii Spółka powinna jako płatnik pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat skoro nie są one wymienione w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania?

a) czy zakres czynności określony w art. 12 stanowi katalog zamknięty?.

b) czy zapisy umowy międzynarodowej należy rozumieć w ten sposób, iż jak nie został tytuł wymieniony w art.12 tzn., że strona umawiająca się nie musi pobierać podatku w Polsce, podatek jest odprowadzany z tego przychodu przez podatnika w Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej?.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 1. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów: z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

- ustala się w wysokości 20% przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W przypadku firmy mającej siedzibę w Watykanie nie mają zastosowania postanowienia umowy z dnia 21 czerwca 1985 r. (Dz.U. z 1989r. Nr 62, poz. 374) zawartej w Rzymie pomiędzy Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Włoskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania. Watykan stanowi bowiem odrębne państwo, które zachowało swoją autonomię.

Pomiędzy Polską a Watykanem nie została podpisana umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania w związku z powyższym, jeżeli należności wypłacone z tytułu świadczonych usług firmie z siedziba w Watykanie należą do katalogu świadczeń wymienionych w art. 21 ust. 1 pk.1 ustawy, podlegają opodatkowaniu w wysokości 20% przychodu.

Z art. 1 umowy zawartej w dniu (......) 1995 r. Przez YYY S.A. z WWW przedłożonej organowi podatkowemu wynika, iż Strony uzgodniły, iż będą wzajemnie oferować i udostępniać na zamówienie programy telewizyjne na warunkach określonych w niniejszej umowie, a art. 2 stanowi, iż WWW wyraża zgodę na odbieranie przez YYY S.A. bezpośredniego przekazu satelitarnego (....) i na wykorzystywanie tego materiału bez prawa wyłączności dla potrzeb programowych YYY S.A.

Zatem można uznać, iż należności przekazywane na rzecz WWW z siedzibą w Watykanie przez YYY S.A. stanowią należności licencyjne, bowiem umowa w której właściciel praw autorskich za wynagrodzeniem wyraża zgodę na określone tą umową korzystanie przez inny podmiot z programów telewizyjnych, zgodnie z ich przeznaczeniem - stanowi formę umowy licencyjnej i podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z powołanymi wyżej przepisami. Wszelkie licencje na powielanie i publiczne rozpowszechnianie w/w programów, jak również na ich modyfikację, jak i publiczną prezentację są przykładami umów, przy realizacji których dokonywane płatności będą traktowane zawsze jako należności licencyjne.

W związku z powyższym stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat.

Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Zatem ponieważ Polska nie ma podpisanej z Watykanem umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania obowiązek pobrania i wpłacenia do właściwego urzędu skarbowego 20% zryczałtowanego podatku dochodowego, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o p.d.o.p. spoczywa w tym przypadku na YYY S.A.

Spółka przekazuje również na rzecz podmiotów z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki należności z tytułu korzystania z praw licencyjnych do wydarzeń sportowych.

O tym czy usługi wykonywane przez podmioty określone w art. 21 ust. 1 pkt. 1 w/w ustawy mieszczą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, decyduje treść postanowień umowy zawartej z kontrahentem zagranicznym oraz charakter rzeczywiście wykonywanych świadczeń oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 umowy zawartej w dniu 8 października 1974 roku w Waszyngtonie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz.U. z 1976r. Nr 31, poz. 178) wynika, iż:należności licencyjne powstałe w jednym Umawiającym się Państwie (Polsce) i wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie będą opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 a w/w umowy określenie "należności licencyjne" użyte w niniejszym artykule oznacza: wszelkiego rodzaju należności, które są płacone za użytkowanie lub prawo do użytkowania wszelkich praw autorskich z tytułu twórczości literackiej, artystycznej lub prac naukowych, włączając prawa autorskie, związane z filmami i taśmami magnetofonowymi używanymi przez rozgłośnie radiowe i stacje telewizyjne, patentami, znakami towarowymi, wzorami użytkowymi i zdobniczymi, dokumentacją, formułami, technologią produkcyjną, informacjami dotyczącymi doświadczeń przemysłowych, handlowych lub naukowo-badawczych lub umiejętności (know-how),

Takie należności zgodnie z art. 13 ust. 2 mogą być opodatkowane także w tym Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto.

Z umowy przedłożonej organowi podatkowemu zawartej pomiędzy XXX Ltd z siedzibą przy ..... a YYY S.A. wynika, iż Licencjodawca XXX uprawniony jest do pełnego rozporządzania określonymi prawami transmisyjnymi obejmującymi sygnał na żywo w odniesieniu do programu (Mecz na stulecie FIFA 2004r.) a Licencjobiorca (YYY S.A.) nabył licencję do pokazywania Programów w okresie licencyjnym, w ramach Terytorium, z towarzyszeniem komentarza/lektora (...).

Mimo, iż w cytowanym przepisie w/w umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania literalnie nie wymieniono należności za licencje sportowe należy je traktować jako licencje do programów telewizyjnych. Wszelkie bowiem licencje na powielanie i publiczne rozpowszechnianie programów telewizyjnych, za użytkowanie filmów przez rozgłośnie telewizyjne, jak również na ich modyfikację, jak i publiczną prezentację są przykładami umów, przy realizacji których dokonywane płatności będą traktowane zawsze jako należności licencyjne.

Należności te będą opodatkowane w Polsce, jednakże zgodnie z art. 13 ust. 2 w/w umowy podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Użyte w art. 13 ust. 2 w/w umowy sformułowanie "mogą być opodatkowane" nie oznacza dowolności wyboru kraju opodatkowania w przypadku gdy ustawodawca polski taki obowiązek przewidział - co ma miejsce w art. 21 ust. 1 ustawy o p.d.o.p.

Ponadto Spółka nabywa licencje do serwisów informacyjnych od kontrahentów mających siedzibę w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii a w szczególności dostęp do satelitarnych transmisji wiadomości telewizyjnych, korzystanie z materiału wideo, migawek reporterskich, informacji z gorących linii, informacyjnego serwisu tekstowego, materiału rozpowszechnianego za pośrednictwem sieci poprzez sygnał satelitarny oraz wykorzystywanie informacji w serwisach komórkowych.

Natomiast określenie "należności licencyjne" zdefiniowane w art. 12 ust. 3 umowy zawartej w dniu 16 grudnia 1976 roku w Londynie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Północnej Irlandii (Dz.U. z 1978 r. Nr. 7 poz. 20) w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych oznacza wszelkiego rodzaju należności wypłacane za użytkowanie lub prawo do użytkowania prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego (włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia i telewizji), patentu, znaku towarowego, modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcyjnej, jak również za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego i za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej albo z umiejętnością (know-how); określenie "należności licencyjne" nie obejmuje należności z tytułu wykonywania wolnych zawodów wymienionych w artykule 14 oraz pracy najemnej, o której mowa w artykule 15.

Zgodnie z art. 12 ust. 2 w/w umowy należności takie mogą być opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstały, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10% kwoty brutto tych należności po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Z umowy przedłożonej organowi podatkowemu zawartej pomiędzy ZZZ Ltd. a YYY S.A. wynika, iż ZZZ dostarczy YYY S.A. Serwisy Telewizyjne do korzystania zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy. YYY S.A. może również odbierać i oglądać, Zawartość w Miejscu i w dowolnej Lokalizacji Odbiorcy, jak również może umieszczać Fragmenty w Serwisie Klienta, który jest rozpowszechniany w Mediach oraz (jeśli ma zastosowanie) na Obszarze, lub też w inny sposób określony w niniejszej umowie. YYY S.A. może także oglądać, redagować, składować i zezwalać na dostęp do zawartości oraz korzystać z dostarczonych serwisów zgodnie z zezwoleniami zawartymi w umowie.

Poprzez użyte w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Wielką Brytanią i Północną Irlandią określenie należności licencyjne rozumie się wszelkiego rodzaju należności wypłacane za użytkowanie lub prawo do użytkowania prawa autorskiego do dzieła literackiego, artystycznego lub naukowego (włącznie z filmami dla kin oraz filmami i taśmami dla radia i telewizji), patentu, znaku towarowego, modelu, planu, tajemnicy lub technologii produkcyjnej, jak również za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego i za informacje związane z doświadczeniem zdobytym w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej albo z umiejętnością (know-how).

Pojęcie to jest zatem szerokie, na co wskazuje użyte w przepisie sformułowanie "wszelkiego rodzaju" i związane jest z prawami stanowiącymi różne formy własności autorskiej. Oznacza to, iż zakresem omawianej regulacji objęte są również prawa do użytkowania fonogramów i wideogramów oraz nadań radiowych i telewizyjnych. Nie jest to zatem katalog zamknięty.

W związku z powyższym pomimo, iż tytuł serwisy informacyjne nie został wymieniony w przepisie art. 12 w/w umowy należy pamiętać, iż wszelkie licencje na powielanie i publiczne rozpowszechnianie programów telewizyjny, jak również na ich modyfikację, jak i publiczną prezentację są przykładami umów, przy realizacji których dokonywane płatności będą traktowane zawsze jako należności licencyjne.

W związku z tym dla ustalenia zryczałtowanego podatku dochodowego mają zastosowanie przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W tym przypadku również mamy do czynienia z wypłatą należności licencyjnych na rzecz Spółka mającej siedzibę w Wielkiej Brytanii a w związku z tym przy wypłacie należności z tego tytułu Spółka powinna stosować jako nadrzędne zasady wynikające z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tj. należności te będą opodatkowane w Polsce, a podatek w ten sposób pobierany nie może przekroczyć 10% kwoty należności brutto po przedstawieniu certyfikatu rezydencji.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego MUS uważa, iż:

1. słuszne jest stanowisko Spółki w kwestii jej obowiązku - jako płatnika do potrącania 20 % zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat należności licencyjnych na rzecz podatników z siedzibą w Watykanie.

2. w przypadku przekazywania na rzecz podmiotów z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki należności z tytułu korzystania przez Spółkę z praw licencyjnych do wydarzeń sportowych należy te wypłaty traktować jako opłaty licencyjne. Jednakże ponieważ Polska zawarła ze Stanami Zjednoczonymi Ameryki umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatek zostanie zapłacony w Polsce przy zastosowaniu stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wynikającej z umowy o unikaniu opodatkowania po uzyskaniu certyfikatu rezydencji od podmiotu zagranicznego.

3. w przypadku przekazywania na rzecz podmiotów z siedzibą w Wielkiej Brytanii należności z tytułu korzystania przez Spółkę z praw licencyjnych do serwisów informacyjnych należy te wypłaty traktować również jako opłaty licencyjne i podobnie jak w opisanym powyżej przypadku ponieważ Polska zawarła z Wielką Brytanią i Irlandią Północną umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, podatek zostanie zapłacony w Polsce przy zastosowaniu stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 10% wynikającej z umowy o unikaniu opodatkowania po uzyskaniu certyfikatu rezydencji od podmiotu zagranicznego.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie