Czy przychody w formie dotacji otrzymane w celu realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych? - Interpretacja - ITPB3/423-219/13/DK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.08.2013, sygn. ITPB3/423-219/13/DK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy przychody w formie dotacji otrzymane w celu realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Na podstawie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa Wnioskodawca (dalej: Spółka) z siedzibą w Z, zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej w sprawie zwolnienia z opodatkowania środków z Unii Europejskiej.

Spółka (jako partner konsorcjum) zawarła z Komisją Europejską umowę grantową KE nr XXXXX na realizację projektu o pełnej nazwie: B i akronimie Y. Umowa ta została zawarta w imieniu konsorcjum 7 beneficjentów przez partnera wiodącego konsorcjum (koordynatora projektu) XYZ z X, w 2013 r.

Projekt Y wdrażany jest w ramach programu Inteligent Energy-Europe (IEE) (w języku polskim: Inteligentna Energia-Europa) realizowanego w ramach The competitveness and innovation framework programme (CIP), (w języku polskim: Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (w języku angielskim Executive Agency for Competitiveness and Innovation EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom, wybranym drogą ogłaszanych konkursów, realizującym projekty zgodnie z celami programu. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów (partnerów), uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z partnerem wiodącym (koordynatorem), reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum. Spółka jest jednym z siedmiu partnerów konsorcjum bezpośrednich beneficjentów projektu.

Zespół realizujący projekt składa się z siedmiu podmiotów prowadzących działalność w obszarach takich jak: badania i rozwój, doradztwo w zakresie bioenergii oraz przeglądy i analiza polityki bioenergetycznej. Konsorcjum Y planuje w ramach projektu dokonać analizy oddziaływań zachodzących pomiędzy różnymi łańcuchami dostaw na rynku bioenergii. W typowym łańcuchu dostaw można odnaleźć wszystkie działania, jakie należy podjąć w celu przekształcenia biomasy i biogazu w energię (tj. od surowca po wykorzystanie bioenergii przez użytkownika końcowego). Planowana analiza opierać się będzie zarówno na wzajemnym oddziaływaniu poszczególnych uczestników rynku bioenergii, jak i instrumentów polityki stosowanych na szczeblu unijnym i krajowym. Konsorcjum Y opracuje ujednolicony system oceny, który pozwoli na przeprowadzenie rzetelnej analizy porównawczej poszczególnych łańcuchów dostaw. Prace skupią się na zgromadzeniu i usystematyzowaniu istniejących danych i informacji na temat istniejących bioenergetycznych łańcuchów dostaw w każdym z biorących udział w projekcie krajów (Finlandii, Holandii, Niemiec, Włoch, Litwy i Polski) i opracowanie zestawu wskaźników opisujących oddziaływanie poszczególnych łańcuchów w kontekście zrównoważonego rozwoju. Kolejnym krokiem będzie dokonanie oceny instrumentów polityki, mających wpływ na różne grupy uczestników rynku bioenergii działających w ramach wybranych łańcuchów dostaw.

Zadaniem Spółki jako członka konsorcjum będzie analiza porównawcza polityki energetycznej i środowiskowej w krajach UE oraz wdrażanie wyników projektu w województwie pomorskim i przekazanie wyników projektu do czynników decydujących o polityce energetycznej i środowiskowej.

Źródła finansowania: 75% bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu IEE, 25% środki własne beneficjentów. Beneficjenci projektu, w tym Spółka są podatnikami bezpośrednio realizującymi cel programu finansowanego z bezzwrotnej z pomocy zagranicznej i środki unijne przekazane zostaną na wyodrębnione do tego celu oddzielne konto bankowe Spółki.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób prawnych Spółka, realizująca projekt występuje w charakterze podatnika.

Jednym z rodzajów działalności prowadzonej przez Spółkę jest realizacja projektów współfinansowanych przez Unię Europejską.

Stroną umowy nr XXXXX z Komisją Europejską jest konsorcjum reprezentowane przez koordynatora projektu S. Poszczególni członkowie konsorcjum udzielili mandatu koordynatorowi na podpisanie umowy z KE w ich imieniu. Każdy z partnerów konsorcjum ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem koordynatora projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich partnerów Komisja przekazuje na konto koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego partnera osobno, a koordynator projektu ma obowiązek bezzwłocznego przekazania dotacji wyliczonych dla każdego partnera projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości.

Spółka w pełni akceptuje postanowienia umowy zawartej w imieniu konsorcjum partnerów z EACI i się do niej stosuje, również w zakresie rozliczeń finansowych zgodnie z wymaganiami EACI.

Spółka będzie ponosiła wydatki z tytułu realizacji działań na rzecz uczestników Projektu, między innymi opracowując analizy dot. polityki energetycznej i środowiskowej w Polsce w odniesieniu do rynku bioenergii oraz organizując spotkania i konferencje z ich udziałem, ponosząc koszty wynagrodzeń i delegacji pracowników realizujących te działania oraz koszty organizacji wydarzeń oraz koszty upowszechniania projektu.

W związku z powyższym, zadano następujące pytanie.

Czy przychody w formie dotacji otrzymane w celu realizacji ww. projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych...

Zdaniem Spółki przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W świetle ww. przepisu należy stwierdzić, że otrzymane dotacje co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 tej ustawy, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Wyżej cytowany przepis wskazuje jednoznacznie, że zakresem podmiotowym tego zwolnienia objęte są wyłącznie podmioty, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują wspomniane środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem upoważnionego podmiotu) od wymienionych w nim instytucji i organizacji międzynarodowych. Adresatem tego przepisu nie są natomiast inne osoby (prawnych i fizyczne) wykonujące prace finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Dla zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie ww. przepisu istotne jest zatem określenie źródła, z którego Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie. Dokonując interpretacji tego unormowania należy stwierdzić, że nacisk położony w nim został na pochodzenie środków bezzwrotnej pomocy, co wskazuje pierwotne źródło, z którego uzyskuje się dochód. Ze zwolnienia określonego w tym przepisie nie mogą zatem korzystać środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu (publicznych środków krajowych), bowiem objęte zwolnieniem mogą być tylko środki uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca zawarł jako partner konsorcjum umowę z Komisją Europejską na realizację stosownego projektu. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Spółka wskazała, że wraz z siedmioma innymi partnerami konsorcjum jest bezpośrednim beneficjentem projektu, natomiast środki z bezzwrotnej pomocy zostaną przekazane na wyodrębnione do tego celu konto bankowe Spółki.

Program o angielskiej nazwie Inteligent Energy Europe (w języku polskim: Inteligentna Energia Europa) jest realizowany w ramach The competitiveness and innovation framework programme (CIP Ramowy Program Konkurencyjności i Innowacji) Komisji Europejskiej. Agencją wdrażającą ten program jest Agencja Wykonawcza ds. Konkurencyjności i Innowacji (Executive Agency for Competitivenes and Innovation EACI) Komisji Europejskiej. Agencja ta udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów (partnerów) uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Agencję Wykonawczą ds. Konkurencyjności i Innowacji (EACI) z partnerem wiodącym (koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

Odnosząc powyższe do przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który zgodnie z żądaniem Wnioskodawcy ma podlegać wykładni w przedmiotowej sprawie, wskazać należy, że Spółka uzyska środki jako członek konsorcjum, będący bezpośrednim beneficjentem udzielnej pomocy. Zatem, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dochody Wnioskodawcy otrzymane przez niego jako beneficjenta dotacji na realizację opisywanego w przedmiotowym wniosku projektu realizowanego przez konsorcjum w ramach Ramowego Programu Konkurencyjności i Innowacji Komisji Europejskiej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi j. t. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy