udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia prawidłowośc... - Interpretacja - IPPB3/423-240/13-2/DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.07.2013, sygn. IPPB3/423-240/13-2/DP, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia prawidłowości sposobu ustalania przychodów podatkowych oraz kosztów ich uzyskania w związku z uczestnictwem w spółce komandytowo-akcyjnej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia prawidłowości sposobu ustalania przychodów podatkowych oraz kosztów ich uzyskania w związku z uczestnictwem w spółce komandytowo-akcyjnej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie potwierdzenia prawidłowości sposobu ustalania przychodów podatkowych oraz kosztów ich uzyskania w związku z uczestnictwem w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

E spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w P (dalej Wnioskodawca) będzie uczestniczyć w spółce komandytowo-akcyjnej (dalej S.K.A.) jako komplementariusz. Statut S.K.A. dopuszczać będzie przyjęcie do S.K.A. kolejnych komplementariuszy. W spółce uczestniczyć będą także trzej akcjonariusze (dalej: Akcjonariusz 1, Akcjonariusz 2 i Akcjonariusz 3). Kapitał zakładowy S.K.A. wynosić będzie 50.000 złotych i dzielić się będzie na 500.000 akcji imiennych o wartości nominalnej 0,1 złotego każda. Akcje zostaną objęte w następujący sposób: Akcjonariusz 1 obejmie akcje reprezentujące 45% kapitału zakładowego, Akcjonariusz 2 obejmie akcje reprezentujące 45% kapitału zakładowego, Akcjonariusz 3 obejmie akcje reprezentujące 10% kapitału zakładowego.

Kapitał zakładowy S.K.A. zostanie podwyższony w trybie art. 431 § 1 w zw. z art. 126 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1031, ze zm.), dalej jako KSH, z kwoty 50.000 złotych do kwoty 100.000 złotych, to jest o kwotę 50.000 złotych, w drodze emisji 500.000 akcji zwykłych imiennych o wartości nominalnej 0,1 złotego każda. Akcjonariusz 1 będzie uczestniczył w podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. i obejmie 225.000 akcji w podwyższonym kapitale zakładowym. Objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym S.K.A. przez Akcjonariusza 1 nastąpi po cenie emisyjnej wyższej niż wartość nominalna nowych akcji. W podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. uczestniczyć będzie także nowy akcjonariusz (Akcjonariusz 4). Akcjonariusz 4 obejmie 225.000 akcji w podwyższonym kapitale zakładowym. Objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym S.K.A. przez Akcjonariusza 4 nastąpi po cenie emisyjnej wyższej niż wartość nominalna nowych akcji. W podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. uczestniczyć będzie także nowy akcjonariusz (Akcjonariusz 5). Akcjonariusz 5 obejmie 50.000 akcji w podwyższonym kapitale zakładowym. Objęcie akcji w podwyższonym kapitale zakładowym S.K.A. przez Akcjonariusza 5 nastąpi po cenie emisyjnej wyższej niż wartość nominalna nowych akcji. Wygenerowana w związku z objęciem nowych akcji nadwyżka ceny emisyjnej akcji nad wartością nominalną (tzw. agio) zostanie przekazana na kapitał zapasowy S.K.A. Wnioskodawca, Akcjonariusz 2 i Akcjonariusz 3 nie będą uczestniczyć w podwyższeniu kapitału zakładowego. Po podwyższeniu kapitału zakładowego wkłady Akcjonariusza 1, Akcjonariusza 4 i Akcjonariusza 5 na kapitały S.K.A. będą znacząco przewyższać wkład Wnioskodawcy, wkład Akcjonariusza 2 i wkład Akcjonariusza 3.

W statucie S.K.A. zostaną określone następujące zasady uczestnictwa w zysku:

  1. Wnioskodawcy jako komplementariuszowi przysługiwać będzie każdorazowo udział w zysku odpowiadający 0,1 % wartości całego zysku S.K.A. W przypadku przyjęcia kolejnego komplementariusza lub komplementariuszy łączny udział w zysku wszystkich komplementariuszy odpowiadać będzie 0,1 % wartości całego zysku, przy czym każdy z komplementariuszy otrzyma równy udział w 0,1% zysku (np. w przypadku dwóch komplementariuszy udział w zysku każdego z nich wyniesie 0,05%). Pobieranie przez komplementariusza wynagrodzenia z tytułu reprezentowania i prowadzenia spraw S.K.A. nie będzie ograniczać jego udziału w zysku.
  2. Akcjonariuszom (tj. Akcjonariuszowi 1, Akcjonariuszowi 2, Akcjonariuszowi 3, Akcjonariuszowi 4 i Akcjonariuszowi 5) przysługiwać będzie każdorazowo łączny udział w zysku odpowiadający 99,9 % wartości całego zysku S.K.A. Zysk przypadający akcjonariuszom będzie rozdzielany w stosunku do liczby posiadanych przez nich akcji w S.K.A..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle opisanego zdarzenia przyszłego, po podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. Wnioskodawca będzie uczestniczył w przychodach i kosztach uzyskania przychodów S.K.A proporcjonalnie do udziału w zysku S.K.A. przewidzianego dla Wnioskodawcy w statucie S.K.A. niezależnie od wysokości wkładów wniesionych przez niego oraz innych wspólników na kapitały S.K.A....

Zdaniem Spółki, po podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. Wnioskodawca będzie uczestniczyć w przychodach i kosztach uzyskania przychodów S.K.A. proporcjonalnie do udziału w zysku S.K.A. przewidzianego dla Wnioskodawcy w statucie S.K.A., niezależnie od wysokości wkładów wniesionych przez niego oraz innych wspólników na kapitały S.K.A.

Uzasadnienie:

W świetle opisanego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest osobą prawną zgodnie z przepisem art. 12 KSH, w związku z przepisem art. 33 Kodeksu cywilnego, dlatego też zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT pytania przedstawione w niniejszym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego należy rozpatrywać w oparciu o przepisy Ustawy o CIT.

Zgodnie z przepisem art. 5 Ustawy o CIT, przychody osoby prawnej z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem przepisu art. 1 ust. 3 Ustawy o CIT, łączy się z przychodem każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Zgodnie z zasadą wyrażoną w przepisie art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT, spółki niebędące osobami prawnymi są podatkowo transparentne i nie mogą być podatnikami w podatku dochodowym. Skutkiem podatkowej transparentności spółek niebędących osobami prawnymi jest konieczność łączenia przychodów z udziału w spółce niebędącej osobą prawną uzyskanych przez osobę prawną (wspólnika) z przychodem tego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku; przy czym to na wspólniku spoczywa ciężar udowodnienia, że prawa wspólników do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną nie są równe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 2 Ustawy o CIT zasady wyrażone w przepisie art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Przenosząc powyższe ogólne zasady na grunt przedmiotowego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że po podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. Wnioskodawca będzie komplementariuszem w spółce komandytowo-akcyjnej, tj. spółce osobowej niebędącej osobą prawną zgodnie z przepisem art. 8 i art. 125 KSH w związku z przepisom art. 33 Kodeksu cywilnego. Tym samym, zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 Ustawy o CIT, przychód Wnioskodawcy z udziału w S.K.A. należy określić proporcjonalnie do posiadanego przez niego prawa do udziału w zysku. Treść prawa Wspólnika do udziału w zysku S.K.A. należy ustalić w oparciu o odpowiednie przepisy KSH i statutu S.K.A. Wyłącznie w przypadku, jeżeli powyższe byłoby niemożliwe, zastosowanie miałoby domniemanie równego udziału w zysku S.K.A. wyrażone w przepisie art. 5 ust. 1 zdanie 2 Ustawy o CIT. W przedmiotowym zdarzeniu przyszłym przypadek określony w przepisie art. 5 ust. 1 zdanie 2 Ustawy o CIT nie będzie mieć miejsca.

Zgodnie z przepisem art. 147 § 1 KSH, komplementariusz i akcjonariusz uczestniczą w zysku spółki komandytowo-akcyjnej proporcjonalnie do wkładów wniesionych do spółki, chyba że statut stanowi inaczej. Natomiast zgodnie z przepisem art. 147 § 2 KSH komplementariuszowi nie pozbawionemu prawa prowadzenia spraw spółki, który pobiera wynagrodzenie z tytułu podejmowanych czynności wymienionych w art. 137 § 1 i art. 141 KSH (w zakresie reprezentowania oraz prowadzenia spraw spółki), nie przysługuje udział w zyskach spółki w części odpowiadającej wkładowi jego pracy do Spółki, jeżeli statut nie stanowi inaczej. Tak więc prawo ustalenia odmiennych niż określone w przepisach art. 147 KSH zasad partycypacji w zysku dla komplementariuszy i akcjonariuszy spółki komandytowo-akcyjnej, a w szczególności prawo oderwania zasad udziału w zysku od wartości wkładu rzeczywiście wniesionego do spółki komandytowo-akcyjnej, zostało wyraźnie przewidziane w art. 147 KSH.

Przenosząc powyższe rezultaty wykładni przepisów KSH na grunt przepisów art. 5 Ustawy o CIT, za trafne należy uznać stanowisko Wnioskodawcy co do kwalifikacji zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że po podwyższeniu kapitału zakładowego S.K.A. Wnioskodawcy, jako komplementariuszowi S.K.A., będą przypadały przychody i koszty uzyskania przychodów w związku z udziałem w S.K.A. (a także wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów, zwolnienia i ulgi podatkowe oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania łub podatku) proporcjonalnie do jego udziału w zysku S.K.A., obliczonego zgodnie z zasadami przewidzianymi w statucie S.K.A. Zasady podziału zysku przewidziane w statucie S.K.A. nie zostały określone poprzez odniesienie do wysokości wniesionych przez Wnioskodawcę wkładów wysokości wkładów innych wspólników, lecz w inny wyczerpujący sposób przedstawiony powyżej w opisie zdarzenia przyszłego. Dlatego jakiekolwiek łączenie odziało Wnioskodawcy w przychodach i kosztach w związku z odziałem w S.K.A. z wartością jego wkładów do S.K.A. byłoby sprzeczne z przepisem art. 5 ustawy o CIT w związku z przepisem art. 147 KSH.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 394 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie