Temat interpretacji
Czy koszty poniesione na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów będą kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2011r. (data wpływu do tut. Biura 18 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów jest prawidłowe (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1).
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2011r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca zawarł z Gminą umowę o koncesję na roboty budowlane. Wartość przedmiotu umowy stanowi wartość planowanych nakładów Wnioskodawcy na wykonanie przedmiotu umowy. Na mocy umowy Wnioskodawca zobowiązał się zaprojektować i wybudować kompleks basenów mineralnych na terenie Gminy (szczegółowy zakres robót został zdefiniowany w załączniku do umowy). W ramach umowy Wnioskodawca realizował będzie roboty zgodnie z zatwierdzoną dokumentacją projektową, pozwoleniem na budowę, z należytą starannością, zasadami wiedzy technicznej, obowiązującymi normami i przepisami prawa. Roboty będą realizowane zgodnie z harmonogramem, a po wybudowaniu kompleks zostanie odebrany przez Gminę. Zostanie to potwierdzone stosownym protokołem odbioru robót. W ten sam sposób zostaną potwierdzone odbiory kolejnych etapów inwestycji. W okresie realizacji inwestycji Gminie przysługiwać będzie prawo do pełnienia nadzoru nad realizacją i postępem robót poprzez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego. Wnioskodawcę obciąża całe ryzyko i odpowiedzialność związana z prowadzeniem robót budowlanych, prawidłowością i zgodnością ich wykonania z zatwierdzonym projektem budowlanym i przepisami prawa. Gmina zobowiązała się do udostępnienia nieruchomości do zaprojektowania, wybudowania kompleksu i korzystania z niego przez Wnioskodawcę. Tytułem wynagrodzenia dla Wnioskodawcy kompleksu basenów mineralnych Gmina zobowiązała się do:
- udzielenia Wnioskodawcy na 27 lat wyłącznego prawa do korzystania z kompleksu i pobierania z niego pożytków, a w szczególności dochodów z opłat za bilety wstępu oraz za inne usługi (np. gastronomiczne, rozrywkowe etc.) świadczone w kompleksie przez okres określony w umowie (w ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie ponosił koszty niezbędnych przeglądów, serwisów i koniecznych remontów bieżących kompleksu zapewniając prawidłowe funkcjonowanie kompleksu), oraz
- wypłaty Wnioskodawcy środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Regionalnego z tytułu dofinansowania projektu budowy kompleksu basenów mineralnych, powiększonych o podatek VAT od tej części wynagrodzenia.
W ramach umowy Wnioskodawca zobowiązany będzie do zarządzania kompleksem. Wnioskodawca z tytułu wykonania przedmiotu umowy będzie wystawiał faktury częściowe. Będą one wystawiane z momentem ukończenia kolejnych etapów inwestycji. Po dniu ukończenia budowy kompleksu i jego odbiorze przez Gminę w drodze protokołu Wnioskodawca wystawi fakturę końcową. Zgodnie z postanowieniami umowy suma faktur wystawionych przez Wnioskodawcę nie przekroczy wartości przedmiotu umowy. Faktury Wnioskodawcy będą płatne przez Gminę:
- w kwocie netto - w terminie 7 dni od uzyskania przez nią środków z Europejskiego Funduszu Regionalnego,
- w kwocie VAT - w terminie 7 dni od uzyskania przez nią zwrotu podatku VAT z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym.
Gmina z tytułu udzielenia Wnioskodawcy wyłącznego prawa do korzystania z kompleksu i pobierania z nich pożytków wystawi fakturę VAT. W umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Gminą określone zostały również ogólne zasady udzielania przez Wnioskodawcę upustów w cenie świadczenia na rzecz mieszkańców Gminy usług za pomocą kompleksu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy koszty poniesione na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów będą kosztami uzyskania przychodów Wnioskodawcy... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty Wnioskodawcy z tytułu wykonania na rzecz Gminy usługi zaprojektowania i wybudowania kompleksu basenów mineralnych będą jego kosztami uzyskania przychodów.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W praktyce funkcjonuje wykładnia, zgodnie z którą wydatek tylko wówczas może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu), gdy jest chociażby w sposób pośredni powiązany z przychodem, który to przychód nie koniecznie został uzyskany, ale który hipotetycznie jest możliwym do osiągnięcia; dodatkowo ważnym jest też to, by wydatki ekonomicznie uzasadniono. Niewątpliwie w analizowanej sytuacji wydatki jakie Wnioskodawca ponosi świadcząc usługi oraz nabywając od Gminy prawo do używania kompleksu - w związku z tym, że uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług budowlanych oraz będzie uzyskiwał przychody z używania kompleksu - spełniają warunki do tego aby sklasyfikować je jako koszty uzyskania przychodu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowiska Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., określanej w dalszej części skrótem updop), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Przywołana regulacja wskazuje, iż definicja kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego składa się z dwóch podstawowych elementów, które łącznie tworzą swego rodzaju normatywną klauzulę generalną. Pierwszy z tych elementów określić można mianem przesłanki pozytywnej, zakładającej spełnienie łączne dwóch warunków, tj.:
- konieczność faktycznego, co do zasady, poniesienia wydatku,
- poniesienie wydatku musi nastąpić w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 updop. Z powyższego przepisu wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zawarła z Gminą umowę o koncesję na roboty budowlane. Na mocy umowy Wnioskodawca zobowiązał się zaprojektować i wybudować kompleks basenów mineralnych na terenie Gminy. Wnioskodawcę obciąża całe ryzyko i odpowiedzialność związana z prowadzeniem robót budowlanych, prawidłowością i zgodnością ich wykonania z zatwierdzonym projektem budowlanym i przepisami prawa. Tytułem wynagrodzenia dla Wnioskodawcy Gmina zobowiązała się do:
- udzielenia Mu na 27 lat wyłącznego prawa do korzystania z kompleksu i pobierania z niego pożytków,
- wypłaty na jego rzecz środków uzyskanych z Europejskiego Funduszu Regionalnego z tytułu dofinansowania projektu budowy kompleksu basenów mineralnych.
Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Spółkę we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż koszty zaprojektowania i wybudowania kompleksu basenów warunkują uzyskiwanie przez Spółkę przychodów (z tytułu świadczonej usługi budowlanej), dlatego też przedmiotowe wydatki mogą być rozpoznawane jako koszty podatkowe w rozumieniu przepisu art. 15 ust. 1 updop.
Zatem, stanowisko Spółki w zakresie możliwości zaliczenia do koszów uzyskania przychodów wydatków na zaprojektowanie i wybudowanie kompleksu basenów jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 i 3 wydano odrębne rozstrzygnięcia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach