Spółka występuje o potwierdzenie swojego stanowiska zgodnie, z którym zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają konk... - Interpretacja - IPTPB3/423-296/12-2/KJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.11.2012, sygn. IPTPB3/423-296/12-2/KJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Spółka występuje o potwierdzenie swojego stanowiska zgodnie, z którym zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają konkretnego źródła przychodów/kosztów, strefowych albo pozastrefowych, stanowi dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą, W konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach (tj. odpowiednio dochód albo strata) będzie wynikiem działalności pozastrefowej, a zatem podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (), przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2012 r. (data wpływu 30 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej również: Spółka) jest spółką produkcyjną prowadzącą działalnośćgospodarczą w zakresie wytwarzania części i akcesoriów do pojazdów samochodowych.

Spółka prowadzi działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: TSSE) w oparciu o zezwolenie nr () z dnia 2 lutego 2011 r. na prowadzenie działalności na obszarze TSSE. Spółka osiąga zarówno dochody w ramach działalności strefowej korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, jak i dochody opodatkowane na zasadach ogólnych.

Z uwagi na znaczne wahania kursów walut, Spółka zabezpiecza pozycję walutową wykorzystując dostępne na rynku zabezpieczające instrumenty finansowe, które cyklicznie zobowiązują/uprawniają ją do dokonywania zakupu waluty lub jej sprzedaży po z góry określonym kursie.

Przedmiotowe transakcje mające charakter wyłącznie zabezpieczający, zabezpieczają całość działalności Spółki.

Powyższe oznacza, że Spółka zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym wynikającym z planowanych przyszłych przepływów pieniężnych powstających na sprzedaży zarówno korzystającej ze strefowego zwolnienia podatkowego, jak i sprzedaży opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. Jednocześnie, Spółka podkreśla, że nie zawiera kontraktów zabezpieczających odrębnie dla działalności uznanej za strefową i odrębnie dla działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Analogicznie, zabezpieczane są planowane przyszłe wydatki związane z płatnościami strefowymi i pozastrefowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Spółka występuje o potwierdzenie swojego stanowiska zgodnie, z którym zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają konkretnego źródła przychodów/kosztów, strefowych albo pozastrefowych, stanowi dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą, W konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach (tj. odpowiednio dochód albo strata) będzie wynikiem działalności pozastrefowej, a zatem podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm. - dalej: ustawa o SSE) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zaś do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie Strefy.

Konsekwentnie, zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, co do zasady, może znaleźć zastosowanie, w stosunku do dochodów z działalności gospodarczej spełniającej dwa zasadnicze warunki:

  1. określonej w zezwoleniu;
  2. prowadzonej na terenie Strefy.

A contrario, jeżeli dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w Zezwoleniu, a także, jeżeli działalność taka nie jest działalnością pomocniczą, niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w Zezwoleniu, to wynik na takiej działalności nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe zdanie Spółki podzielił w szczególności Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie w decyzji z dnia 29 stycznia 2007 r. (sygn. PBD/4218-005-9/06).

Za działalność pomocniczą uznaje się natomiast, stosownie do m.in. postanowienia Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego z dnia 5 września 2007 r. (sygn. RO/423-40/07) oraz przywołanej powyżej decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, działalność, która łącznie spełnia poniższe warunki:

  • służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
  • porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
  • wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
  • wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki, uznać należy, że zawieranie transakcji na instrumentach finansowych pozostających bez związku z konkretnym rodzajem działalności gospodarczej (tj. strefowej albo pozastrefowej), a zatem prowadzenie de facto dodatkowej działalności finansowej nie stanowi działalności gospodarczej wymienionej w Zezwoleniu i jednocześnie nie jest działalnością pomocniczą względem tej działalności.

W konsekwencji, wynik z tego rodzaju działalności nie będzie stanowił wyniku działalności strefowej Spółki i nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Tym samym, koszty uzyskania przychodów związane z realizacją kontraktów na zakup/sprzedaż waluty powinny być rozpoznawane jako koszty uzyskania przychodów działalności opodatkowanej podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Analogicznie, osiągane przychody nie będą korzystały ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko takie prezentuje m.in. Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w postanowieniu z dnia 27 marca 2006 r. (sygn. DP/PD/423-0182/3/05/AP), w którym uznał, iż działalność (...) pośrednio związana z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie Strefy, niewyszczególniona w zezwoleniu otrzymanym przez Spółkę, nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Z kolei Naczelnik Urzędu Skarbowego w Słupsku w postanowieniu z dnia 7 października 2005 r. (sygn. PII/423-13/05) wyraził zdanie, że (...) zwolnieniu z podatku dochodowego podlega wyłącznie dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu i prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zatem, jeżeli dany rodzaj działalności nie jest wymieniony w zezwoleniu, a także jeżeli działalność nie jest działalnością pomocniczą niezbędną do realizacji zakresu działalności gospodarczej wymienionej w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego.

Dodatkowo na poparcie swojego stanowiska, Spółka pragnie przedstawić tezę zawartą w jednym z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 29 listopada 2007 r. (sygn. I SA/Gl 614/07). WSA w Gliwicach w szczególności uznał, że przesłanką korzystania ze zwolnienia określonego w art. l 7 ust. l pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest to, aby dochód uzyskiwany był na terenie Strefy wyłącznie w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu na działalność na terenie Strefy. Dochody pochodzące z działalności innej niż ta, która wskazana jest w zezwoleniu (...) podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zdaniem Spółki, przedstawiona powyżej argumentacja, stanowiska organów podatkowych, a także sądu administracyjnego w sposób jednolity wskazują, że zawieranie transakcji na instrumentach finansowych, które nie zabezpieczają wyłącznie przepływów strefowych albo pozastrefowych, stanowi dodatkową, w stosunku do wymienionej w Zezwoleniu, działalność gospodarczą. W konsekwencji, wynik realizowany na tego typu transakcjach jest wynikiem działalności pozastrefowej, tj. podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego powyżej stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 190 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi