Temat interpretacji
Postanowienie
Działając na podstawie art. 14a §4 i art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki dotyczące opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym wypłat, przekazywanych firmom mającym siedzibę w Rosji i Estonii, za świadczone przez nie umowy przedstawicielskie, opisane w piśmie z dnia 17 lutego 2005 r. jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 17 lutego 2005 r., złożonym w Kancelarii Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu w dniu 10 marca 2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:
Spółka zawarła w 2005 r. umowy przedstawicielskie z firmami mającymi siedziby na terenie Rosji i Estonii. Firmy te na rynku Rosji i Estonii prowadzić będą czynności związane z pozyskiwaniem klientów dla Spółki. Będą one także współpracowały z architektami, instalatorami, firmami budowlanymi i instalacyjnymi oraz organizowały i prowadziły szkolenia z zakresu asortymentu wyrobów Spółki, koordynowały działania związane z serwisem gwarancyjnym, przekazywały informacje o rynkach sanitarnych na terenie Rosji i Estonii oraz nadzorowały realizację płatności przez klientów.Wynagrodzenie za wykonane usługi określone
jest w umowie, a ponadto Spółka zobowiązała się do pokrywania kosztów ponoszonych przez przedstawiciela w związku z wykonywanymi czynnościami. Jako koszty podlegające refundacji Spółka wymieniła koszty biletów, noclegów, telefonów, poczęstunku i upominków dla kontrahentów.Wypłata wynagrodzenia oraz zwrot kosztów następuje na podstawie rachunku wystawionego przez firmę zagraniczną - stronę umowy.Spółka zwróciła się z pytaniem, czy opisane usługi podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zdaniem Spółki, na podstawie art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, usługi przedstawicielskie wykonywane na terytorium Rosji i Estonii nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Spółka powołała się też na stanowisko Ministerstwa Finansów przedstawione w piśmie nr PB4/AK-8214-1045-277/01 z dnia 24 lipca 2001 r.
Tutejszy organ podatkowy po
przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawia następujące stanowisko:
Zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego wyrażoną w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - zwanej dalej "ustawą"), podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W powołanym przez Spółkę piśmie nr PB4/AK-8214-1045-277/01 z dnia 24 lipca 2001 r., Ministerstwo Finansów stwierdziło, że: "...o źródle dochodów położonych w Polsce można więc mówić wtedy, gdy takie źródło dochodów trwale związane jest z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub gdy źródłem dochodów są polscy rezydenci eksploatujący rzeczy lub dobra niematerialne należące do innych podmiotów. (...).Nie stanowią zaś dochodów uzyskanych ze źródeł dochodów
położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody nierezydentów z obrotu towarami i usługami, będącymi przedmiotem działalności gospodarczej nierezydenta nieprowadzącego w tym zakresie działalności gospodarczej z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (tj. niemającego na terytorium Polski stałej placówki, biura, oddziału, przedstawicielstwa, przedstawiciela, najętej powierzchni w celu prowadzenia działalności itp.).Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że Jej zagraniczni kontrahenci nie mający na terenie Polski siedziby ani zarządu jak również nie prowadzący na terytorium Polskie działalności za pośrednictwem "zakładu", świadczą na rzecz Spółki usługi poza granicami Polski, co w świetle przytoczonego wyżej stanowiska Ministerstwa Finansów oznacza, że należności wypłacane przez Spółkę Jej rosyjskim i estońskim usługodawcom, nie są przychodami, o których mowa w art.3 ust. 2 ustawy, a tym samym na Spółce nie ciąży obowiązek poboru podatku, wynikający z art. 26
ust. 1b ustawy.
Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stosownie do postanowień art. 14a §4 i art. 236 §2 oraz art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.