POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PBOI/423/47/P/05/AG

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. PSUS/PBOI/423/47/P/05/AG, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki. przedstawione we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) odnośnie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie. Spółka jest obciążana za wykup specyfikacji istotnych warunków zamówienia w trybie ustawy o zamówieniach publicznych oraz wymagań ofertowych w ramach organizowanych przez firmy przetargów.
Firmy - organizatorzy przetargów sprzedają opracowane przez siebie materiały przetargowe, tzw. wymagania ofertowe klientom. Firmy, które obciążają Spółkę za usługi związane z przygotowywaniem wymagań ofertowych oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia wystawiają różne dokumenty. Niektóre firmy wystawiają faktury VAT doliczając podatek, inne wystawiają rachunki bez podatku VAT. Spółka zwróciła się z zapytaniem, czy w przypadku otrzymania faktury VAT może odliczyć podatek naliczony, a jeżeli nie - czy może kwotę faktury zaliczyć w podatkowe koszty uzyskania przychodu w wartości brutto.
Zdaniem Spółki sprzedaż wymagań ofertowych i specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinna być udokumentowana fakturą VAT zawierającą podatek VAT w stawce właściwej dla działalności podstawowej zamawiającego (22%), a Spółka ma prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w tych fakturach. Spółka skłania się do określenia przekazania specyfikacji jako dostawy towarów, gdyż specyfikacja jest rzeczą ruchomą - towarem w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz następuje przekazanie prawa do rozporządzania towarem.
Ocena prawna stanowiska pytającego. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że sprzedaż wymagań ofertowych i specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).
Sporządzenie oraz udostępnianie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje na warunkach ściśle określonych ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177) i nie może być traktowane jako sprzedaż w rozumieniu wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług, co oznacza, iż nie można wystawiać faktury VAT.
Stosownie do przepisu § 14 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz 970 ze zm.), w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji, faktury te nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.
Na podstawie art. 16 ust 1 pkt 46 lit.a) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

  • jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
  • w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka

odliczenia podatku od towarów i usług to podatek ten stanowić będzie koszt uzyskania przychodu.
Zatem Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wynikającą z faktury kwotę brutto. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez podatnika jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia takiego zdarzenia. W przypadku zmiany przepisów, niniejsza interpretacja staniesię nieaktualna.Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.Zażalenie podlega opłacie skarbowej.Postanowienie niniejsze - na podstawie art. 143 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu