Ustalenie wartości początkowej nieruchomości otrzymanej w wyniku likwidacji spółki z o.o. - Interpretacja - IBPBI/1/423-62/11/AB

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.03.2012, sygn. IBPBI/1/423-62/11/AB, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Ustalenie wartości początkowej nieruchomości otrzymanej w wyniku likwidacji spółki z o.o.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu do tut. Biura 20 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej środka trwałego otrzymanego w wyniku likwidacji spółki z o.o. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie sposobu ustalenia wartości początkowej środka trwałego otrzymanego w wyniku likwidacji spółki z o.o.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka w organizacji), ma jednego wspólnika - spółkę komandytową (dalej: Spółka komandytowa). Spółka komandytowa jest równocześnie jedynym wspólnikiem innej spółki z o.o. (dalej: Spółką A). Wspólnikami Spółki komandytowej są dwie osoby fizyczne oraz jeszcze jedna spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (inna niż wymienione powyżej).

Wszystkie wspomniane podmioty - Spółka w organizacji, Spółka A, Spółka komandytowa i wszyscy wspólnicy Spółki komandytowej są polskimi rezydentami podatkowymi (podlegają opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągnięcia).

Jednym ze składników majątku Spółki komandytowej jest własność budynku biurowego, położonego w K (dalej: nieruchomość). W chwili obecnej planowana jest kilkuetapowa operacja restrukturyzacyjna.

Etap l

W pierwszym etapie nieruchomość należąca do Spółki komandytowej zostałaby wniesiona do Spółki A jako wkład niepieniężny (aport). W zamian za ten wkład Spółka A wyemitowałaby udziały, które zostałyby objęte przez Spółkę komandytową. Wkład spółki komandytowej zostałby wyceniony zgodnie z wartością rynkową nieruchomości. Jednakże nominalna wartość udziałów objętych przez Spółkę komandytową byłaby znacząco niższa od wartości rynkowej nieruchomości. W efekcie, po stronie Spółki A doszłoby do podniesienia kapitału zakładowego (o wartość nowych udziałów, objętych przez Spółkę komandytową), a także kapitału zapasowego (o różnicę między wartością nieruchomości i wartością nowych udziałów).

Nieruchomość, która będzie przedmiotem wkładu, nie będzie stanowiła przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Etap 2

W drugim etapie Spółka komandytowa wniesie wszystkie swoje udziały w Spółce A (objęte w Etapie 1) jako wkład niepieniężny do Spółki w organizacji. W efekcie, Spółka w organizacji stanie się właścicielem 100% udziałów w Spółce A. Innymi słowy, Spółka w organizacji uzyska bezwzględną większość praw głosu w Spółce A. Wspomniany powyżej aport wniesiony do Spółki w organizacji, składający się z udziałów Spółki A zostanie wyceniony według wartości rynkowej (wartość ta będzie w przybliżeniu równa wartości nieruchomości, która w Etapie 1 zostanie wniesiona do Spółki A przez Spółkę komandytową). W zamian za aport do Spółki w organizacji, ta ostatnia wyemituje własne udziały, które zostaną objęte przez Spółkę komandytową. Wartość nominalna udziałów wyemitowanych przez Spółkę w organizacji będzie równa wartości rynkowej otrzymanego aportu (przypomnijmy: będzie to wartość rynkowa udziałów w Spółce A równa, w przybliżeniu, wartości rynkowej nieruchomości, wniesionej w Etapie 1 do Spółki A).

Etap 3

W końcowym etapie restrukturyzacji Spółka A zostanie zlikwidowana. W ramach likwidacji, nieruchomość zostanie przekazana w naturze Spółce w organizacji, która, jak już wspomnieliśmy, będzie właścicielem 100% udziałów w likwidowanej Spółce A. Spółka w organizacji zaliczy nieruchomość (budynek biurowy) do środków trwałych i będzie ją amortyzować dla celów podatkowych. W momencie przejęcia nieruchomości, podobnie jak na wcześniejszych etapach operacji restrukturyzacyjnej, nieruchomość nie będzie stanowić przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka w organizacji będzie mogła, dla celów amortyzacji podatkowej, ustalić wartość początkową nieruchomości otrzymanej na skutek likwidacji Spółki A w wysokości wartości rynkowej...

Zdaniem Wnioskodawcy, tj. Spółki w organizacji będzie można, dla celów amortyzacji podatkowej, ustalić wartość początkową nieruchomości otrzymanej na skutek likwidacji Spółki A w wysokości wartości rynkowej.

Podstawą powyższego stanowiska jest art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm. - dalej: ustawa o CIT). Przepis ten stwierdza, że w razie otrzymania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w związku z likwidacją osoby prawnej, za wartość początkową tych środków i wartości uważa się ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej. W powołanym przepisie, za pomocą odesłania do art. 16g ust. 10b poczyniono zastrzeżenie dla przypadków, w których środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne otrzymane w związku z likwidacją osoby prawnej zostały uprzednio wniesione do tej osoby jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Do takich przypadków nie stosuje się reguła wynikająca z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT. Jednak podkreślić należy, że to odstępstwo nie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w pozycji 68 wniosku. Jak już zaznaczono, nieruchomość która będzie wnoszona do Spółki A, a potem przejęta przez Spółkę w organizacji w następstwie jej likwidacji, nie będzie przedsiębiorstwem, ani jego zorganizowaną częścią w rozumieniu art. 4a pkt 3 i 4 ustawy o CIT.

W związku z tym Spółka w organizacji zamierza ustalić wartość początkową nieruchomości zgodnie z jej wartością rynkową. Zdaniem Spółki w organizacji, uprawnienie do takiego działania wynika wprost z art. 16g ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do wskazanego w opisie zdarzenia przyszłego sposobu wyceny nieruchomości (w wartości rynkowej), wnoszonej w formie aportu do spółki komandytowej, a następnie do spółki w organizacji. Kwestia ta nie była bowiem przedmiotem złożonego wniosku ORD-IN, tj. pytania i stanowiska Wnioskodawcy, a w konsekwencji jej ocena nie może być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach