Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Ośrodka (...) dotyczące dochodów wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wypłaty nagród dla pracowników jest nieprawidłowe:
UZASADNIENIE
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 18.05.2005 r. (data wpływu 19 maja 2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.05.2005 r.(data wpływu 01.06.2005 r.) Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego według ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) w przedmiocie obowiązywania art. 17 ust. 1 pkt 4.
Ośrodek jest zakładem opieki zdrowotnej utworzonym na podstawie uchwały Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego Nr... z dnia. Ośrodek prowadzony jest w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej.
W związku z powyższym Strona wystąpiła z zapytaniem - jeżeli zostanie podjęta decyzja o wypłacie nagród dla pracowników, z osiągnietego zysku, to czy kwota wypłacona jest wolna od podatku zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Strona jest zdania, że wypłacenie nagród dla pracowników za sumienne wykonywanie zadań statutowych związanych z
ochroną zdrowia spełnia warunki zwolnienia dochodu jednostki z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4.
Strona dodała, iż zgodnie ze Statutem Ośrodek sam decyduje o podziale zysku.
Ponadto Ośrodek oświadczył, iż w sprawie objętej wnioskiem nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu wyjaśnia:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (jednolity tekst z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg
i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Jak z powyższego wynika zakresem podmiotowym zwolnienia, o którym mowa w cyt. pkt. 4 mogą być objęte jednostki działające w takich formach prawnych jak np. Stowarzyszenia, fundacje, szkoły wyższe, instytucje kultury, stowarzyszenia kultury fizycznej i zwiazki sportowe, niektóre zakłady budżetowe lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, pod warunkiem, że celem statutowym jest prowadzenie w/w działalności.
Zwolnienie może dotyczyć tej części dochodów, która zostanie przeznaczona na ich cele statutowe wymienione w powyżej komentowanym przepisie. Zwolnienie to nie ma jednak zastosowania zgodnie z art. 17 ust. 1a pkt 2, jeżeli uzyskane przez podatnika dochody, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowane są na inne cele
niż określone zwolnieniem.
Przewidziane w ww. przepisie zwolnienia obowiazują jedynie w przypadku spełnienia jednocześnie dwóch warunków:
- statut podmiotu określa, że celem statutowym jego działalności jest co najmniej jeden z celów wymienionych w tym przepisie,
- dochody zostały przeznaczone na realizację tych celów.
Z przedłożonego statutu wynika, że Ośrodek udziela świadczeń zdrowotnych służących zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz podejmuje inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia w szczególności specjalistyczne rehabilitacyjne świadczenia zdrowotne w warunkach ambulatowryjnych, w warunkach domowych i dziennego ośrodka rehabilitacji. Ośrodek może również prowadzić wydzieloną działalność gospodarczą obejmującą w szczególności:
1. udostępnianie zakwaterowania wraz z wyżywieniem dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom w okresie korzystania ze świadczeń zdrowotnych,
2. organizowanie turnusów rehabilitacyjnych dla
niepełnosprawnych dzieci i młodzieży,
3. wynajmowanie i wydzierżawianie użytkowych pomieszczeń.
Należy również zaznaczyć, iż przedmiotowe zwolnienie dotyczy osiągnietych przez podatnika dochodów rozumianych jako nadwyżka osiagniętych w roku podatkowym przychodów nad kosztami uzyskania przychodów.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu zapisy statutu Ośrodka nie dają podstaw do przyjęcia, że wypłata nagród dla pracowników, jest związana z celem statutowym Ośrodka, ponieważ pracownicy za sumienne wykonywanie zadań statutowych otrzymują zgodnie z umową o pracę wynagrodzenia, które są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów działalności statutowej.
Fakt przeznaczenia dochodu na cele statutowe wymienione w ustawie podatkowej powoduje objęcie tej części dochodu zwolnieniem z opodatkowania wymienionym w art. 17 ust. 1 pkt 4, zaś przeznaczenie dochodu na inne cele powoduje opodatkowanie na zasadach ogólnych.
Ponadto należy
dodać, iż Ośrodek jest jednostką, której cele statutowe dotyczą działalności non profit w dziedzinie ochrony zdrowia a działalność Ośrodka nie jest nastawiona na osiąganie zysków.
Reasumując powyższe ustalenia faktyczne i prawne należy stwierdzić, iż wydatki przeznaczone na wypłatę nagród dla pracowników nie mogą zostać wykazane jako dochody wolne od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zatem stanowisko Jednostki w powyższej sprawie jest nieprawidłowe.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.