Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 216 art. w związku z 14a § 4 i art. 15 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zwanej dalej "Ordynacją podatkową" stosownie do wniosku Podatnika z dnia 25.04.2005 r.(wpływ do tutejszego organu 02.05.2005 r.) o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego
postanawia
uznać za niesłuszne stanowisko Podatnika
UZASADNIENIE
Pytanie Wnioskodawcy dotyczy zwolnienia go od podatku dochodowego od osób prawnych w związku zaistnieniem zdarzeń faktycznych, a mianowicie organizacją imprez towarzyszących III szczytowi Rady Europy.
Podmiot otrzymał środki finansowe od sponsora/ów, pozyskanych przez MSZ, które zostały wpłacone na subkonto Podatnika. Celem wydatkowania pozyskanych środków była organizacja imprez towarzyszących III szczytowi Rady Europy, m.in. poprzez zawierane umowy z kinami, galeriami, teatrami itp. instytucjami kulturalnymi. Powyższe umowy miały zostać zaopatrzone w klauzulę stanowiącą , iż w przypadku nadwyżki środków finansowych, przekazane one zostaną z powrotem sponsorowi/om.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza co następuje:
W związku z otrzymaniem środków pieniężnych od sponsora/ów po stronie podatnika powstał przychód, o czym stanowi wyraźnie art. 12 § 1 ustawy z 15.2.1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych(Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) stwierdzający, iż w przychodem są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, czyli przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym powodujące zwiększenie aktywów. Zgodnie z art. 7§ 1 przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód (z wyjątkiem art. 21 i art. 22)bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Z kolei § 2 tegoż art. stanowi, iż dochodem- z zastrzeżeniem art. 10 i 11- jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym.
Podatnik jest instytucją Rady Europy powołaną na mocy umowy między Rządem RP a Radą Europy w tzw. "Memorandum o Porozumieniu" z dnia 4.07.2003 r.(Mon. Pol. z 2003 r. Nr 51, poz. 798). Z treści z art. 2 Memorandum wynika, iż Podatnik stanowi część składową Rady Europy i jest finansowane z jej budżetu. Natomiast zgodnie z art. 4 Memorandum w związku z art. 7 a "Porozumienia ogólnego w sprawie przywilejów i immunitetów Rady Europy z dnia 02.09.1949 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 23, poz. 270) - fundusze, aktywa, dochody i innego rodzaju majątek podatnika są zwolnione od wszelkich podatków bezpośrednich.
W świetle powyższego zwolnienie z podatków bezpośrednich, a więc podatku dochodowego od osób prawnych jest całkowite, pod warunkiem jednak, gdy środki pieniężne pochodzą z budżetu Rady Europy.
Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż organizator pozyska środki na własny rachunek od sponsora/ów i wydatkuje je na sfinansowanie imprez towarzyszących szczytowi. Sposób pozyskania środków jest inny niż wskazany w art. 2 Memorandum tzn. nie pochodzi z zasobów finansowych Rady Europy. Wątpliwość podatnika powstała z momentem innego finansowania działań podatnika niż podstawowe źródło finansowania tj. przez Radę Europy.
Po przeanalizowaniu stanu sprawy zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego uznanie, że również inne finansowanie miałoby być zwolnione od podatku dochodowego byłoby wykładnią rozszerzającą.W tej sytuacji należałoby stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym powstałby podatek dochodowy od osób prawnych, jeżeli z powyższych działań powstałby dochód. Jeżeli przychody równoważyłyby się kosztom, wówczas nie powstałby dochód, a co za tym idzie obowiązek w podatku dochodowym.
Na postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.