Temat interpretacji
W zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 kwietnia 2017 r. (data nadania 14 kwietnia 2017 r., data wpływu 19 kwietnia 2017 r.) na wezwanie z dnia 6 kwietnia 2017 r. Nr 1462-IPPB5.4510.49.2017.1.JC (data nadania 6 kwietnia 2017 r., data doręczenia 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Związek Zawodowy Pracowników zwany Zleceniobiorcą lub wspólnie Stronami, zawarł Umowę-Zlecenie z Ubezpieczycielem.
Zważywszy, że członkowie Zleceniobiorcy objęci są grupowymi ubezpieczeniami na życie wraz z ubezpieczeniami dodatkowymi znajdującymi się w ofercie Ubezpieczyciela oraz w trosce o podnoszenie jakości usług świadczonych przez Ubezpieczyciela oraz realizacji oczekiwań osób ubezpieczonych Zleceniobiorcy, Strony postanawiają, co następuje:
& 1
- Ubezpieczyciel powierza, a Zleceniobiorca zobowiązuje się
do świadczenia na rzecz Ubezpieczyciela następujących
usług:
- dostarczania danych do wykonywania przez Ubezpieczyciela okresowych badań statystycznych w ramach zawartych umów grupowego ubezpieczenia na życie wraz z ubezpieczeniami dodatkowymi znajdującymi się w ofercie Ubezpieczyciela w sposób i terminach określonych przez Ubezpieczyciela w uzgodnieniu ze zleceniobiorcą,
- udzielania ubezpieczonym informacji o możliwości skontaktowania się z osobą nadzorującą ze strony Ubezpieczyciela sposób wykonywania umowy ubezpieczenia grupowego,
- informowania Ubezpieczyciela o wystąpieniu zmian podstawowych danych adresowych Zleceniobiorcy oraz o zmianach telefonów i faksów oraz podstawowych adresów poczty elektronicznej,
- przeprowadzania okresowych badań w zakresie
oczekiwań osób ubezpieczonych
co do zakresu i formy ewentualnej dalszej ochrony ubezpieczeniowej.
- Przy wykonywaniu zleconych czynności, o których mowa w ust. 1 Zleceniobiorca zobowiązany jest do przestrzegania zasad określonych w załączniku nr 1 do niniejszej umowy. W związku z tym, że głównym czynnikiem determinującym faktyczny nakład pracy Zleceniobiorcy w związku ze świadczeniem na rzecz Ubezpieczyciela usług określonych w umowie jest liczba osób objętych umową ubezpieczenia, za które została przekazana w danym miesiącu składka strony ustalają, że podstawę do ustalania wynagrodzenia Zleceniobiorcy za świadczenie usług wymienionych w & 1 ust. 1-4 Umowy będzie kwota obliczona wg wzorów: ilości liczby ubezpieczonych w zależności od rodzaju Polis ubezpieczenia.
& 4
Pkt 5 Zleceniobiorca zobowiązuje się do wykorzystania przekazanego wynagrodzenia na realizację celów statutowych Zleceniobiorcy.
Związek Zawodowy Pracowników zwany sponsorowanym zawarł Umowy Sponsoringu z Zakładem Ubezpieczeń zwany sponsorem.
& 1
- Sponsorowany oświadcza, że jest organizatorem spotkań Związku Zawodowego Pracowników zwanych dalej spotkaniami.
- Przedmiotem umowy jest sponsorowanie Spotkań przez sponsora na zasadach określonych w umowie.
Pismem z dnia 14 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił stan faktyczny wskazując:
- Związek Zawodowy Pracowników został utworzony na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Powstał na mocy uchwały z dnia 04.03.1992 r. oraz został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym pod Numerem KRS 0000163975 (rejestr Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej).
- Celem Związku jest ochrona praw, godności i interesów członków Związku i pracowników.
Związek jest dobrowolną i samorządną organizacją, powołaną do reprezentowania i obrony praw interesów zawodowych i socjalnych pracowników.
Do zadań Związku należy:
- ochrona interesów zdrowotnych, materialnych, socjalnych, kulturalnych i społecznych członków oraz ich rodzin,
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem praw pracowniczych, zakładowego układu zbiorowego pracy, regulaminów: pracy, wynagrodzenia, warunków socjalno - bytowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
- dążenie do zapewnienia przez pracodawcę warunków do podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.
Związek współpracuje z kierownictwem Zakładu w zakresie przestrzegania praw i interesów materialnych i moralnych pracowników oraz wolności związkowych.
Związek realizuje swoje cele poprzez:
- reprezentowanie interesów swoich członków wobec kierownictwa Zakładu, władz i organów administracji publicznej oraz organizacji i instytucji społecznych i politycznych,
- udzielanie w miarę możliwości pomocy prawnej i podejmowanie interwencji w przypadkach konfliktów między pracownikiem a kierownictwem Zakładu,
- organizowanie akcji protestacyjnych i kierowanie nimi w przypadkach istotnych naruszeń interesów pracowniczych,
- inicjowanie, organizowanie i udzielanie pomocy społecznej członkom Związku poprzez tworzenie funduszy, pomocy materialnej w przypadkach zdarzeń losowych oraz propagowanie nowych ubezpieczeń dla pracowników i ich rodzin,
- podejmowanie decyzji o zasadach podziału środków z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,
- współpracę z Kierownictwem Zakładu w zakresie działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej i wypoczynkowej na rzecz pracowników Zakładu,
- zajmowanie stanowiska wobec pracodawcy w sprawach dotyczących zbiorowych interesów i praw pracowniczych,
- zajmowanie stanowiska w indywidualnych sprawach pracowniczych w zakresie unormowanym przepisami prawa,
- sprawowanie kontroli nad warunkami bhp, przestrzegania prawa pracy oraz współprace ze społecznymi inspektorami pracy,
- współpracę z kierownictwem Zakładu w sferze kształtowania płac,
- prowadzenie działalności gospodarczej w celu uzyskania środków na realizacje zadań statutowych.
- Zgodnie
ze Statutem Związku Zawodowego Pracowników Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych - władze i organy Związku działają kolegialnie i są
odpowiedzialne za realizację celów i zadań Związku zgodnie ze swymi
kompetencjami:
- Ogólnokrajowe władze Związku:
- Krajowy Zjazd Delegatów,
- Zarząd Główny,
- Ogólnokrajowe organy
Związku:
- Prezydium Zarządu Głównego,
- rzewodniczący Związku,
- Główna Komisja Rewizyjna.
- Władze Oddziałowych
Organizacji Związkowych:
- Walne Zebranie OOZ,
- Zarząd OOZ.
- Organy oddziałowych organizacji związkowych:
- Prezydium Zarządu OOZ,
- Przewodniczący Zarządu OOZ,
- Zarząd Koła,
- Komisja Rewizyjna OOZ.
- Ogólnokrajowe władze Związku:
W związku z powyższym organizacja spotkań i szkoleń władz i organów Związku jest celem statutowym.
- Związek Zawodowy Pracowników ZUS nie prowadzi działalności gospodarczej, a uzyskane dochody (z umowy sponsoringowej) przeznacza w całości tylko i wyłącznie na realizację celów statutowych.
Jednocześnie, w piśmie z dnia 14 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował treść pytania oznaczonego numerem 2 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
Czy opisane usługi mogą korzystać ze zwolnienia VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 do kwoty 150.000,00 zł a pozostałe kwoty będą podlegać podatkowi VAT 23%?
Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany z ww. usług jest wolny od updop zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 1881).
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888, z późn. zm., dalej: updop), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 updop wynika z kolei, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 updop. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.
Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:
- przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz
- gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.
Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
- dochodów uzyskanych
z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu
elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego,
piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości
alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z
udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów
badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności
polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k, - dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Art. 17 ust. 1b updop stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie).
Przez działalność statutową organizacji należy rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w jej statucie. Określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne i ścisłe. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.
Należy bowiem mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), toteż stosowane muszą być w sposób ścisły. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że dochody Związku uzyskane z tytułu opisanych usług przeznaczone i wydatkowane na realizację celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej