Temat interpretacji
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z działaniami w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ustawa)?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 4 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 12 lipca 2016 r. (data wpływu do tut. BKIP 18 lipca 2016 r.), uzupełnionym 11 sierpnia 2016 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizowaniem akcji społecznej odpowiedzialności biznesu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 lipca 2016 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizowaniem akcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 9 sierpnia 2016 r. Znak: IBPB-1-3/4510-690/16-1/JKT, wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 11 sierpnia 2016 r.
We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka (dalej również: Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie obróbki metali i nakładania powłok na metale.
Niezależnie od aspektów ekonomicznych prowadzonej działalności gospodarczej intencją Spółki jest również troska o środowisko naturalne oraz aktywne i odpowiedzialne uczestnictwo w życiu lokalnej społeczności, jednak w ścisłym powiązaniu z biznesowym aspektem takiej aktywności.
W związku z powyższym, Spółka ma zamiar angażować się w liczne działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility, dalej: CSR) koncentrując się w szczególności na obszarach, w których dostrzega istotne potrzeby społeczne, w tym w zakresie:
- edukacji (w tym np. wykłady, spotkania z ekspertami z zakresu tematyki prawnej, ekonomicznej, techniki, cyfryzacji, ale także literatury, teatru, muzyki itd. czy sztuki ogólnie, wspieranie uczestników czy laureatów olimpiad szkolnych, wizyty dzieci i młodzieży w zakładzie pracy połączone z wyjaśnieniem im wybranych tematów, organizacja lub współorganizacja konkursów wiedzy z różnych dziedzin pod patronatem spółki dla uczniów),
- kultury (np. organizacja imprez kulturalnych, spotkania z twórcami, wspieranie lokalnych twórców amatorów, organizacja lub współorganizacja lokalnych konkursów dla takich twórców amatorów),
- sportu (np. wspieranie lokalnych imprez sportowych dla dzieci i młodzieży, współorganizacja lokalnych imprez sportowych np. pod patronatem spółki),
- ochrony środowiska (np. sadzenie drzew i krzewów, organizacja spotkań popularyzujących wiedzę z zakresu ochrony środowiska, edukacja dzieci i młodzieży w tym zakresie),
- uczciwych praktyk prowadzenia działalności, w tym zatrudnienia.
W miarę potrzeby, zgodnie z wizją prezentowaną przez Spółkę, prowadzone będą działania także na innych polach z zakresu CSR.
Tego rodzaju działania wynikają (gdyż w pewnym zakresie działania Spółki w zakresie CSR już zostały rozpoczęte, w tym w szczególności w zakresie wymienionym powyżej w punktach 2,3,5) z Uchwały Zarządu z 18 grudnia 2015 r., zgodnie z którą Spółka angażować się będzie w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, zaś ww. zakresy działania są wprost wymienione w tej uchwale. O tego rodzaju działalności Spółka informować będzie lokalną społeczność a także swoich kontrahentów, m.in. w materiałach reklamowych dotyczących poszczególnych akcji, na stronie internetowej, w mediach społecznościowych itd.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z działaniami w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: ustawa)?
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z organizowaniem akcji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Wydatki te związane są z całokształtem aktywności gospodarczej Spółki i w sposób pośredni wpływają na generowane przez Spółkę przychody. W dalszej części wniosku Spółka przedstawia szczegółową analizę przesłanek umożliwiających zaliczenie danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Popularność i zrozumienie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu jest w Polsce zjawiskiem stosunkowo młodym i wynika z faktu, że obecnie niezwykle dynamicznie zmienia się otoczenie gospodarcze. Coraz częściej podmioty prowadzące działalność gospodarczą poszukują pozaekonomicznych sposobów konkurowania, ale także tworzenia otoczenia, w którym funkcjonują. Świadomość, że sama dbałość o jakość towarów i usług nie jest już wystarczająca sprawia, że część podmiotów gospodarczych włącza do swojej strategii takie elementy jak troska o społeczeństwo i środowisko naturalne.
Społeczna odpowiedzialność biznesu, inaczej CSR (Corporate Social Responsibility) definiowana jest (w tym przez Komisję Europejską) jako odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństwo. W literaturze pod pojęciem społecznej odpowiedzialności biznesu rozumie się natomiast m.in. koncepcję opartą na najwyższych standardach etycznych, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie i świadomie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z grupami interesariuszy: społeczeństwa jako całości, a także jego wyodrębnionych grup - właścicieli, klientów, pracowników, inwestorów, dostawców, akcjonariuszy, banków i innych partnerów biznesowych.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy, aby wydatek stanowił dla spółki koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez spółkę,
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została spółce w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez spółkę działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może być wymieniony w tzw. katalogu negatywnym wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Dla oceny ponoszonych wydatków pod kątem kwalifikacji podatkowej istotne jest określenie ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. W stanie będącym przedmiotem wniosku wykazanie związku przyczynowo-skutkowego między poniesionym wydatkiem a powstaniem (możliwością powstania) lub zwiększeniem osiąganego przez Spółkę przychodu, nie może być dokonane w oderwaniu od definicji społecznej odpowiedzialności biznesu. Przy tym odpowiedzialność biznesowa oznacza nie tylko spełnienie wszystkich wymogów formalnych i prawnych związanych z określonymi działaniami, ale oprócz tego zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy itd. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnymi podmiotami, które mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.
Działania Spółki w wymienionych obszarach wpisują się niewątpliwie w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu, istotny w tym zakresie jest aspekt zaangażowania Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego w sprawy społeczności lokalnej oraz sąsiadującego otoczenia zewnętrznego. Działania podejmowane w tym zakresie stanowią element współczesnej strategii zarządzania firmą. Wpływają one na poprawę dialogu społecznego na poziomie lokalnym, co przekłada się na pozycję Spółki i wzrost konkurencyjności firmy na rynku globalnym i pośrednio wpływa na wielkość uzyskiwanych przez nią przychodów. Przy tym, co istotne, nie chodzi tu o zwykłe działania wizerunkowe, lecz o wszechstronne wzmocnienie pozycji Spółki, zmierzające do trwałego efektu gospodarczego.
Podsumowując, w związku z tym, że realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Nadmienia się, że w zakresie stanu faktycznego wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach