Odpowiadając na pismo z dnia 11 sierpnia 2004 r. (data wpływu 11.08.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 września 2004 r., złożone w Łódzkim Urzędz... - Interpretacja - II-2/423/251/KK/144/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 21.09.2004, sygn. II-2/423/251/KK/144/04, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Odpowiadając na pismo z dnia 11 sierpnia 2004 r. (data wpływu 11.08.2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 15 września 2004 r., złożone w Łódzkim Urzędzie Skarbowym w celu zapewnienia jednolitego stosowania prawa przy ocenie skutków w podatku dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego informuje:

Zasady tworzenia i funkcjonowania na terytorium RP przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych regulują, obowiązujące od 21 sierpnia 2004 r., przepisy rozdziału 6 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807). Stosownie do postanowień art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. Przepisy wprowadzające ustawę o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1808), do oddziałów i przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych utworzonych na podstawie dotychczasowych przepisów czyli ustawy z dnia 19 listopada 1999 r. Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178) stosuje się przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 94 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zakres działania przedstawicielstwa może obejmować wyłącznie prowadzenie działalności w zakresie reklamy i promocji przedsiębiorcy zagranicznego. Z powyższego wynika, że przedstawicielstwo - co do zasady - nie prowadzi działalności gospodarczej.
Z uwagi na ograniczony przepisami prawa zakres działalności, przedstawicielstwo osoby zagranicznej w Polsce nie podlega obowiązkom określonym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nie jest obowiązane do składania deklaracji i zeznań podatkowych.

Jeżeli jednak faktycznie prowadzona przez przedstawicielstwo działalność wykracza poza zakres działalności reklamowej i promocyjnej - to niezależnie od dokonanej rejestracji i używanej przez dany podmiot nazwy "przedstawicielstwo", na podmiocie ciążyć będą obowiązki podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wynikające z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Jednocześnie należy podkreślić, że podmiot, który podejmuje jakąkolwiek działalność w Polsce, zobligowany jest do przestrzegania obowiązujących w RP przepisów prawa. Zatem rozstrzygnięcie kwestii czy dane "przedstawicielstwo" osoby zagranicznej utworzone w Polsce posiada status "podatnika" w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych leży po stronie tego podmiotu.

Łódzki Urząd Skarbowy