W jakiej wartości należy oszacować wartość przychodu ze sprzedaży w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych? - Interpretacja - IBPBI/2/423-618/12/PC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.09.2012, sygn. IBPBI/2/423-618/12/PC, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

W jakiej wartości należy oszacować wartość przychodu ze sprzedaży w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z dnia 03 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 29 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 16 sierpnia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wysokości przychodu (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia wysokości przychodu. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 08 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-618/12/PC, IBPP1/443-568/12/BM, IBPBII/1/415-555/12/ASz wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano w dniu 16 sierpnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Koło Łowieckie (Wnioskodawca) zajmuje się realizacją zadań statutowych, do których w głównej mierze należy łowiectwo i pozyskiwanie zwierząt łownych, włączając działalność usługową (PKD: 0170Z). Prowadzi również działalność gospodarczą, z której dochody są w całości przekazywane na działalność statutową.

Paragraf 4 uchwały nr 2/2012 Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Koła Łowieckiego z dnia 21 sierpnia 2010 stanowi:

  1. Każdy członek Koła ma prawo zabrania na użytek własny strzelonej przez siebie sztuki zwierzyny, po zapłaceniu za nią ceny aktualnie obowiązującej w skupie, pomniejszonej o przysługujący mu rabat, według zasad określonych w ust. 2 i 3. Rabat naliczony jest oddzielnie dla każdego obwodu łowieckiego.
  2. Wzięcie pierwszej sztuki nie uprawnia do rabatu. Za każdą, kolejną odstawioną do skupu w I klasie sztukę samic i młodzieży zwierzyny płowej oraz dzików strzelonych na polowaniu indywidualnym lub zbiorowym myśliwemu przysługuje 10% rabatu doliczanego do następnych sztuk. Rabat nie przysługuje za sztuki pozyskane niezgodnie z obowiązującymi zasadami hodowli i etyki łowieckiej oraz zaleceniami WZ o oszczędzaniu wycinków i loch.
  3. Po zabraniu na użytek własny strzelonej przez myśliwego zwierzyny zgromadzony rabat zostaje anulowany, a jego naliczanie rozpoczyna się od początku.

Na podstawie w/w uchwały i zgromadzonej dokumentacji Koło udziela odpowiednio naliczonych rabatów. W przypadku pozyskania przez myśliwego 10 szt. zwierzyny następuje sprzedaż za tzw. symboliczną złotówkę. Udzielanie rabatów, w tym sprzedaż za symboliczną złotówkę, ma na celu zmobilizowanie członków Koła do realizacji planów pozyskania zwierzyny łownej (uzgodnionych corocznie z właściwymi organami administracji państwowej), szczególnie w zakresie pozyskania samic i młodzieży zwierzyny płowej oraz dzików.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

W jakiej wartości należy oszacować wartość przychodu ze sprzedaży w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych...

(pytanie oznaczone we wniosku numerem 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, zgodnie z art. 14. ust. 1 ustawy o PDOP (oraz art. 9 ustawy o PDOP) przychodem jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Ponieważ sprzedaż następuje w cenie umownej, określonej w w/w uchwale, to przychód z tytułu sprzedaży odpowiada przyjętej cenie sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej podatnikami.

Stosownie do art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. prawo łowieckie (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066 ze zm.), koła łowieckie posiadają osobowość prawną i ponoszą odpowiedzialność za swoje zobowiązania.

Z powyższych przepisów wynika, iż koła łowieckie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż na podstawie uchwały Koła Łowieckiego i zgromadzonej dokumentacji, Koło udziela rabatów. W przypadku pozyskania przez myśliwego 10 szt. zwierzyny następuje sprzedaż za tzw. symboliczną złotówkę. Udzielanie rabatów, w tym sprzedaż za symboliczną złotówkę, ma na celu zmobilizowanie członków Koła do realizacji planów pozyskania zwierzyny łownej (uzgodnionych corocznie z właściwymi organami administracji państwowej), szczególnie w zakresie pozyskania samic i młodzieży zwierzyny płowej oraz dzików.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego przedstawiony we wniosku oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż przychodem Wnioskodawcy ze sprzedaży będzie kwota faktycznie zapłacona przez nabywcę, tj. pomniejszona o przysługujący mu rabat. Zatem za przychód Wnioskodawcy należy uznać kwotę faktycznie zapłaconą przez członka Koła odpowiadającą cenie wynikającej z podjętej uchwały.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia wysokości przychodu jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 2 i 3, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach