W odpowiedzi na pismo z dnia 15.10.2004r./data wpływu 21.10.2004r./ Nr GKR.SAPARD.7041-1/6/2004, działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 ... - Interpretacja - PP-443/38/HK/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.11.2004, sygn. PP-443/38/HK/04, Urząd Skarbowy w Oleśnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na pismo z dnia 15.10.2004r./data wpływu 21.10.2004r./ Nr GKR.SAPARD.7041-1/6/2004, działając na podstawie art.14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm./ w sprawie udzielenia informacji, czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku VAT zaliczonego do kosztów kwalifikowanych w jakikolwiek sposób, w tym w systemie VAT i poza nim przy umowach zawieranych z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Programu SAPARD, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie wyjaśnia:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika,że Gmina zawarła umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w miesiącu czerwcu 2004r.,a dotyczy udzielenia pomocy finansowej Gminie z Programu SAPARD na przebudowę drogi gminnej.Według § 3 tej umowy Agencja zobowiązała się udzielić pomocy finansowej stanowiącej konkretny % kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT będzie stanowił koszt kwalifikowany, jeżeli nie zostanie zwrócony Gminie w jakikolwiek sposób/ w załączeniu pismo Agencji/. Według art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535/, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114,art.119 ust.4,art.120 ust.17 i 19 oraz art.124.

W świetle art.15 ust.6 w/w ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.Jednym z zadań nałożonych na Gminę odrębnymi przepisami prawa jest utrzymanie dróg gminnych i w tym zakresie Gmina nie jest podatnikiem, dlatego też Gmina słusznie stwierdziła, że nie ma prawa do zwrotu podatku VAT związanego z poczynionymi w tym zakresie zakupami.Zdaniem Gminy nie przysługuje jej również zwrot podatku VAT na wniosek, o którym mowa w § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 97, poz.970/ oraz dodanym § 27a ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 145, poz.1541/ ponieważ zawarta umowa nie spełnia podstawowego warunku zawartego w tym przepisie, który stanowi, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich /SAPARD/ dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć, w ramach tego Programu Gmina zawarła umowę w dniu 02.06.2004r.

Analizując przepis art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych / Dz.U.Nr 54, poz.654 ze zm./, który stanowi, że zwalnia się od podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest zwolniona od podatku. Nie ma obowiązku prowadzenia dokumentacji księgowej i ustalania wysokości kosztów uzyskania czy wielkości uzyskanego dochodu dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. Wobec tego prawidłowe jest stwierdzenie Gminy, że nie istnieje możliwość zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, a tym samym zmniejszenia zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych. Po przeanalizowaniu przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego i zajętego własnego stanowiska oraz mając na uwadze aktualny stan prawny, tutejszy organ podatkowy potwierdza prawidłowość interpretacji w przedmiotowej sprawie.

Urząd Skarbowy w Oleśnie