Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późniejszymi zmianami) udziela informacji na pisemne zapytanie z dnia 13.11.2003 r. (uzupełnione pismem z dnia 26.11.2003 r.) o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, odnoszącej się do przedstawionego w zapytaniu następującego stanu faktycznego.
Pomiędzy matką G. C.- właścicielką budynku mieszkalnego parterowego z poddaszem mieszkalnym, a córką M. C. zamieszkałą w tym samym budynku została zawarta umowa użyczenia. Przedmiotem użyczenia są pokoje na poddaszu z dostępem do kuchni i łazienki na parterze. W budynku tym zostały przeprowadzone prace remontowe w zakresie ocieplenia dachu budynku, wstawienia okien dachowych i ustawienia ścian działowych według sporządzonego wcześniej projektu.
W piśmie z dnia 26.11.2003 r. stwierdzono, że Pani M. C. ma prawo do skorzystania z ulgi mieszkaniowej w zakresie przeprowadzonych prac remontowych.
Do przedstawionego powyżej stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy art. 27a ust. 1 pkt 1 i ust. 6 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późniejszymi zmianami, zwanej dalej ustawą oraz przepisy rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788), zwane dalej rozporządzeniem. Zgodnie z treścią art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnik ma prawo odliczyć od podatku wydatki poniesione na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Tak więc jednym z warunków odliczenia tych wydatków jest posiadanie tytułu prawnego do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Za taki tytuł prawny uważa się między innymi: akt własności, decyzję administracyjną, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, umowę podnajmu lub poddzierżawy, dowód stwierdzający nabycie w drodze kupna, spadku lub darowizny (wyrok NSA z dnia 16.05.1996 r. sygn. akt S.A./Sz 2089/95).
Instytucja użyczenia jest umową cywilnoprawną uregulowaną w art. 710 - 719 Kodeksu cywilnego. Polega ona na tym, że użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu na bezpłatne użytkowanie oddanej mu w tym celu rzeczy przez czas oznaczony lub nieoznaczony. Umowa użyczenia może określać sposób używania rzeczy. Jeżeli jednak strony nie określiły tego w umowie, biorący w używanie powinien stosownie do unormowań zawartych w Kodeksie cywilnym, używać rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem i właściwościami.
Według przedstawionego stanu faktycznego umowa użyczenia dotyczy lokalu mieszkalnego a nie budynku.
Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 26.06.1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), samodzielnym lokalem mieszkalnym, w rozumieniu ustawy, jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych (...).Szczegółowy katalog wydatków podlegających odliczeniu określa
rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996 r. w sprawie określenia wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788), w którym do powyższych wydatków zalicza się wydatki poniesione na:
1) zakup materiałów i urządzeń,
2) zakup usług obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót,
3) najem sprzętu budowlanego,
4) opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
W załącznikach do wyżej wymienionego rozporządzenia szczegółowo został podany wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego (załącznik nr 1) oraz odrębnie wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalumieszkalnego (załącznik nr 2), a także wykaz robót zaliczanych
do remontu i modernizacji w zakresie instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych (zał. nr 3). Jak wynika z treści wniosku, przeprowadzone prace remontowe dotyczyły ocieplenia dachu budynku, wstawienia okien dachowych i ustawienia ścian działowych według sporządzonego wcześniej projektu.Roboty te zostały wykazane w punktach 4 i 5 załącznika nr 1
4. Remontu lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:
1) konstrukcji stropów,
2)konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
3) konstrukcji pokrycia dachu,
4) docieplenia stropów i stropodachów,
5) kanałów spalinowych i wentylacyjnych,
6) pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, logii, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych.
5.Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:
1)tynki i okładziny zewnętrzne,
2) malowanie elewacji,
3) docieplanie ścian budynku,
4) obróbki blacharskie
i elementy odwodnienia budynku."
Jak wynika z cytowanych przepisów, remont w wymienionym wcześniej zakresie dotyczyć może - ze względu na zakres prac - w zasadzie budynku mieszkalnego. Precyzyjne zakwalifikowanie danego rodzaju prac do remontu budynku bądź użyczonego lokalu mieszkalnego (znajdującego się na poddaszu) lub ich modernizacji jest jednak możliwe dopiero w oparciu o szczegółową analizę projektu prac remontowych, ewentualnie także kosztorysu powykonawczego.
Od podatku można odliczyć 19 % poniesionych wydatków, jednak suma odliczeń w latach 2003 - 2005 nie może przekroczyć:
- w przypadku remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego 4.725,- zł, co odpowiada wydatkom 24.868,42 zł,
- w przypadku remontu i modernizacji budynku mieszkalnego oraz wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej oraz spółdzielni mieszkaniowej 5.670,- zł, co odpowiada wydatkom w wysokości 29.842,10 zł.Kwota maksymalnego odliczenia może
zostać zwiększona o 945,- zł, jeżeli podatnik dodatkowo ponosi wydatki na remont lub modernizację instalacji gazowej, urządzeń eksplozymetrycznych lub urządzeń gazowych wymienionych w załączniku nr 3 do wyżej wskazanego rozporządzenia.
Oprócz górnych limitów dla ulgi remontowej wprowadzono także zasadę, iż odliczenie nie przysługuje, jeżeli suma wydatków nie przekroczy 567, - zł. (art. 27a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 27a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego muszą być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od podatku lub dowodem odprawy celnej. Natomiast w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej, dowodem poniesienia wydatku jest dowód wpłaty określonej kwoty na rachunek funduszu remontowego.
Jak zaznaczono na wstępie wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego podlegają odliczeniu od podatku obliczonego zgodnie z art. 27 ustawy. Nie ma zatem znaczenia fakt, czy podatnik uzyskuje dochody przez cały rok podatkowy, czy tylko np. od września.
W przypadku jeżeli kwota przysługującego z tego tytułu odliczenia od podatku przekracza kwotę podatku obliczonego zgodnie z art. 27, podlega odliczeniu od podatku obliczonego za lata następne, aż do całkowitego jej odliczenia.