Działając na podstawie art.216 § 1 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U z 2005r. Nr 8, poz... - Interpretacja - PD-I/423-2/MG/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2005, sygn. PD-I/423-2/MG/05, Urząd Skarbowy w Prudniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art.216 § 1 oraz art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w związku ze złożonym w dniu 05.04.2005r. wnioskiem Zakładu Energetyki Cieplnej Jednoosobowa Spółka Gminy ... spółka z o.o. z siedzibą w .....w sprawie interpretacji prawa podatkowego o zakresie zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz.U. Nr 54 poz.654 z 2000r. ze zm.) stwierdza, iż stanowisko zajęte w przedmiocie postawionego pytania - jest prawidłowe.

Z treści art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zm.) wynika, że stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 05 kwietnia 2005r. do tutejszego organu wpłynął wniosek Zakładu Energetyki Cieplnej Jednoosobowa Spółka Gminy ... spółka z o.o. z siedzibą w ....., w którym zwrócono się o potwierdzenie zajętego w sprawie stanowiska przedstawiając następujący stan faktyczny.

W czerwcu 2004r. Spółka uzyskała decyzje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... datowane na dzień 22.06.2004r. Nr L.dz. WF/ZF-42/1816/04 i Nr L.dz. WF/ZF-42/1817/04 na mocy których nastąpiło częściowe umorzenie pożyczek: pierwszej wypłaconej na mocy umowy nr 11/2002/G-51/OA-SO/P z dnia 29 maja 2002r. na realizację zadania pn. "Likwidacja kotłowni w budynku mieszkalnym przy ul. ... i budowa sieci cieplnej od punktu 20 do 37 i 44 przy ul. ... wraz z przyłączeniem i węzłem cieplnym w ..." - umorzenie wyniosło 44.500 zł oraz drugiej wypłaconej na mocy umowy nr 9/2003/G-51/OP-SO/P z dnia 23 maja 2003r. na realizację zadania pn. "Budowa sieci cieplnej wysokoparametrowej o długości L=200mb przy ul. ... w ..."- umorzenie wyniosło 27.400 zł.

Warunkiem umorzenia pożyczki było przeznaczenie kwoty umorzenia na inne inwestycje ekologiczne (środki trwałe) aprobowane przez pożyczkobiorcę. Spółka swoje przedsięwzięcie zrealizowała w listopadzie 2003r. i była to budowa wewnętrznej instalacji w szkole nr 3 przy ul. ... w ... . Łączna kwota umorzenia wyniosła 71.900 zł.

Spółka w swoim wniosku zwróciła się m.in. następującym pytaniem:

- czy umorzona pożyczka z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... w łącznej kwocie 71.900 zł stanowi przychód podatkowy zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust.1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Wyrażając swoje stanowisko w sprawie Spółka wyraziła pogląd, iż umorzenie pożyczki stanowi przychód podatkowy z tym, że zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 Nr 54, poz.654 ze zm.) stwierdza, że zajęte przez Spółkę stanowisko jest prawidłowe.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zastosowanie w sprawie będą miały przepisy z art.12 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.), z których wynika, że umorzona pożyczka z chwilą otrzymania decyzji o jej umorzeniu jest przychodem dla celów podatkowych, za wyjątkiem umorzonych pożyczek z Funduszu Pracy oraz przypadków wskazanych w art. 12 ust.4 pkt 8 ustawy, gdy umorzenie następuje w związku z bankowym postępowaniem ugodowym lub postępowaniem układowym.

Poza ww. wyjątkami, umorzone pożyczki jako że nie towarzyszą im żadne koszty uzyskania przychodów zwiększają dochód do opodatkowania. W niniejszej sprawie nie wystąpił żaden ze wskazanych wyżej przypadków wykluczających uznanie za przychód umorzonej części pożyczki, dlatego uzyskane środki z tytułu umorzenia przedmiotowej pożyczki stanowić będą przychód podatkowy.

Ponadto należy pamiętać, ze nie każdy przychód podlega opodatkowaniu. Katalog zwolnień przedmiotowych zawarty został w przepisie art.17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W punkcie 21 ustępu 1 powołanego przepisu stanowi się, iż wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenie otrzymane na pokrycie kosztów alko jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.16a-16m tej ustawy.

Ponieważ z dołączonych pism z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... wynika, iż umorzenie udzielonej pożyczki jest uwarunkowane spłatą należnych odsetek (pisma datowane na dzień 22.06.2004r. znak: L.dz. WF/ZF-42/1816/04 oraz znak: L.dz. WF/ZF-42/1817/04/) tutejszy organ opierając się wyłącznie na zdaniu Jednostki, która uzasadniając swój wniosek informuje, że umorzenie w czerwcu 2004r. pożyczki zaciągniętej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ... w 2002r. uzależnione było przeznaczeniem równowartości kwoty umorzenia na inne inwestycje ekologiczne (środki trwałe) aprobowane przez pożyczkodawcę stwierdza, że na mocy art. 17 ust.1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączeniu od opodatkowania podlegać będzie kwota przeznaczona na pokrycie wydatków związanych z wytworzeniem drugiego środka trwałego tj. wewnętrznej instalacji w Szkole nr 3 w ... przy ul. .... .

Reasumując Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku stoi na stanowisku, że umorzona pożyczka stanowi przychód, z tym że jest on zwolniony od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. W związku z powyższym Spółka ma prawo dokonać stosownych odliczeń w zeznaniu CIT-8 (poz. 36 - dochody wolne) uprzednio zaliczając wysokość umorzonej pożyczki do przychodów należnych (poz. 25 - przychody) oraz wykazując podstawę odliczeń w załączniku CIT-8/O (poz.7 i 15).

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Prudniku informuje, że udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Przy tym należy także podkreślić, że interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (vide art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Prudniku