Postanowienie - Interpretacja - PD-423-72/PW/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.10.2005, sygn. PD-423-72/PW/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie



Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko przedstawione przez Spółkę we wniosku z dnia 7 lipca 2005 r. w sprawie zastosowania prawidłowej metody potrącania kosztów podatkowych dotyczących rekultywacji osadników ziemi bielącej jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 7 lipca 2005 r., (data wpływu pisma do urzędu skarbowego 11.07.2005r.) Spółka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:

Spółka nabyła od Syndyka masy upadłościowej ,,x" S.A. zakład produkcyjny w x. W skład nabytego zakładu wchodziły m. innymi osadniki ziemne służące gromadzeniu odpadów poprodukcyjnych (np. zużytej ziemi bielącej). Na dzień nabycia osadniki były wykorzystywane do składowania ww. odpadów przez byłą Spółkę. Odpady te składowane są w osadnikach do chwili obecnej. Jednostka podjęła decyzję o rozpoczęciu rekultywacji terenu, na którym znajdują się osadniki. Rekultywacja ma na celu przywrócenie gleby do stanu wymaganego przez standardy jakości gleby, polegać ona będzie na biodegradacji zdeponowanych odpadów oraz technicznej i biologicznej rekultywacji składowiska.

Spółka uważa, że wszystkie ponoszone koszty rekultywacji stanowią koszty uzyskania przychodu w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ związane są z Jej działalnością i uzyskiwanymi przez Spółkę przychodami.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, informuje, że przepisy art.15 ust 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 54, poz. 645 ze zm.- zwanej dalej ,,ustawą") stanowią, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.Warunkiem uznania poniesionych wydatków za koszty uzyskania przychodów jest istnienie między nim, a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo skutkowego tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Związek ten nie zawsze jest oczywisty. Zatem kosztem uzyskania przychodu są uzasadnione racjonalnie i gospodarczo nakłady i wydatki związane z działalnością gospodarczą podatnika, który przez ich poniesienie zmierza do osiągnięcia przychodów z tego źródła.Jednostka jako właściciel terenu, nabywając zakład jako zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w celu prowadzenia działalności gospodarczej, przeprowadzając rekultywację musi kierować się przepisami ochrony środowiska. Zgodnie z art. 102 ust.1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. - Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2001 r. Nr 62, poz. 627 ze zm.) władający powierzchnią ziemi, na której występuje zanieczyszczenie gleby lub ziemi albo niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu, jest zobowiązany, z zastrzeżeniem ust.2-5, do przeprowadzenia ich rekultywacji.Biorąc pod uwagę, że wydatki poniesione na rekultywację terenu, na którym znajdują się osadniki z odpadami poprodukcyjnymi związane są - jak twierdzi Spółka - z działalnością Jednostki i uzyskiwanymi przez Nia przychodami należy uznać, iż wydatki te stanowią koszty uzyskania przychodu Spółki.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.

Zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Stosownie do postanowień art.14a § 4, art. 236 § 2 pkt. 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 ze. zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz.1 części I tego załącznika opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł. natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.

Opolski Urząd Skarbowy