Temat interpretacji
W dniu 8.06.2005r. Spółka złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż na mocy umowy podpisanej z klientami dotyczącej programu lojalnościowego, Spółka zbudowała system pozwalający zarejestrowanym użytkownikom uzyskiwać punkty, a następnie nagrody za dokonane zakupy w sklepie, Wnioskująca współpracuje z innym podmiotem poprzez wspólną sprzedaż produktów z jego oferty, za pośrednictwem własnej strony internetowej i jednoczesnym premiowaniu klientów punktami pozwalającymi na otrzymanie dodatkowych nagród na ww. stronie.
Z uwagi na fakt dokonywania transakcji za pośrednictwem Internetu i braku możliwości otrzymania fizycznej wpłaty podatku przed wydaniem rzeczy, Spółka zawarła w regulaminie informację wskazującą, iż w przypadku gdy klient wybierze nagrodę, której wartość przewyższa kwotę 760,00 zł, to w związku z faktem powstania obowiązku dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego płatnik przekaże należną kwotę podatku do urzędu skarbowego, a równowartość tego podatku, która powinna być pokryta przez podatnika zostanie umniejszona ze stanu jego punktów (każdy punkt ma określoną wartość w PLN). Wówczas konto osoby, która jest uczestnikiem tego programu zostanie zmniejszone, ale nie nastąpi tu fizyczny przepływ gotówki. Wnioskująca wskazuje, iż regulamin dokładnie określa o ile punktów zostanie umniejszone konto za każdą wybraną przez niego nagrodę. Zgodnie z regulaminem nagrody o wartości powyżej 760,00 zł umniejszają konto klienta o punkty za samą nagrodę oraz punkty będące równowartością w PLN kwoty należnego podatku zryczałtowanego.
Po stronie Spółki powstała wątpliwość dotycząca możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu zapłaconego zryczałtowanego podatku dochodowego PIT-8A, płaconego od wydawanych klientom nagród o wartości powyżej 760,00 zł.
Prezentując własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca wyraził pogląd, iż zapłacony za podatnika podatek może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.
Ustosunkowując się do przedstawionej kwestii tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko zaprezentowane przez Spółkę nie zasługuje na aprobatę:
Stosownie do przepisów art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), jeżeli przedmiotem wygranych, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej lub świadczenia. Okoliczność, iż w przedmiotowej sprawie Wnioskująca pełni funkcję płatnika wynika wprost z przepisów art. 41 ust. 4 przywołanej ustawy.
Zgodnie natomiast z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikiem jest (...) osoba prawna (...), obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Powyższe oznacza, iż - co do zasady - płatnik przekazuje organowi podatkowemu cudze (podatnika) pieniądze, działa niejako "w imieniu" podatnika.
W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskująca umniejsza konto uczestnika wybierającego nagrodę o wartości przewyższającej 760,00 zł, o ilość punktów odpowiadających kwocie należnego zryczałtowanego podatku dochodowego, zatem - co do zasady - efektywne wydatki związane z zapłatą podatku ponosi uczestnik (podatnik), nie zaś wydająca nagrodę Spółka. Opisana forma rozliczenia zryczałtowanego podatku dochodowego wynika z przyjętego regulaminu.
Wskazać jednocześnie należy, iż w sytuacji, gdyby takie umniejszenie uzyskanych przez uczestnika punktów nie miało miejsca, Wnioskująca (Płatnik) również nie byłaby uprawniona do zaliczenia kwoty wpłaconego zryczałtowanego podatku dochodowego do kosztów uzyskania przychodów.
Stosownie bowiem do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Zatem, aby konkretny wydatek mógł być zaliczony do kosztów podatkowych, spełnione muszą być następujące przesłanki:
- - koszt winien być poniesiony, co oznacza, że ustawodawca w kategorii kosztu podatkowego ujmuje tylko te wydatki, które rzeczywiście zostały poniesione przez podatnika, a więc mają charakter ostateczny, definitywny, nie podlegają zwrotowi,
- - wydatek winien być poniesiony w celu osiągnięcia przychodów, co oznacza, iż między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy
tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.
- .- wydatek poniesiony w celu osiągnięcia przychodu nie został ujęty w katalogu negatywnym art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej
W ocenie organu podatkowego, Wnioskująca nie ponosi kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu przywołanego przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, albowiem pełni jedynie rolę płatnika przekazującego organowi podatkowemu cudze (podatnika) pieniądze. Bez znaczenia jest również, określony w regulaminie, sposób poboru zryczałtowanego podatku dochodowego.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.