P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1471/DPD2/423/46/05/DP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. 1471/DPD2/423/46/05/DP, Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny praz stan prawny


postanawia:


- uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka z o.o. jest wyłącznym dystrybutorem artykułów marki A. - artykułów dla niemowląt. W związku z tym sama jest odpowiedzialna za marketing tych produktów.

Jednym z rodzajów przeprowadzanych przez Spółkę akcji marketingowych jest przygotowywanie przez nią zestawów z produktem marki A. Zestawy te są następnie rozdawane kobietom w 7-8 miesiącu ciąży.

Akcja dystrybuowania tych zestawów jest zlecana innej firmie (podwykonawcy). Dla potrzeb tych akcji Spółka określa grupę docelową w następujący sposób: kobiety w 7-8 miesiącu ciąży z dużych miast. Z tego rodzaju akcjami Spółka dociera do około 103 000 kobiet na 348 000 rodzących rocznie. Taki dobór osób, do których adresowana jest akcja, wynika z faktu, żekobiety w dużych miastach są bardziej wyedukowane i lepiej sytuowane, a zatem też skłonne opłacić wizytę w specjalistycznej poradni albo w szkole rodzenia. Stąd też grupę docelową stanowią kobiety z wyższym lub średnim wykształceniem i dobrze usytuowane.

Kobiety (konsumentki) otrzymują paczki (zestawy) u ginekologa lub w szkole rodzenia. Wybór kobiet, spośród ustalonej w w/w sposób grupy, które otrzymują zestawy dokonywany jest w sposób losowy.

W przyszłości Sp. z o.o. zamierza także uczestniczyć w akcji, gdzie będą przygotowywane zestawy, składające się nie tylko z produktów marki A. lecz również produktów innych dystrybutorów/producentów. Zestawy takie będą dystrybuowane przez Spółkę za pośrednictwem innej firmy (podwykonawcy). Zestawy tę będą pakowane (przygotowywane) przez inną firmę (podwykonawcę).

Spółka stoi na stanowisku, że takie działanie (usługa firmy zewnętrznej oraz koszt zestawu zawierającego różne produkty, w tym marki A.) powinny być kwalifikowane do kosztówreklamy publicznej, a co za tym idzie traktowane jako koszt uzyskania przychodu podatnika w całości.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Aby określony wydatek mógł stanowić koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu.

Jednym z podstawowych problemów przed jakimi stają przedsiębiorcy w dzisiejszych czasach jest zbyt wyprodukowanych lub sprzedawanych przez siebie produktów. Istotnym środkiem do osiągnięcia tego celu jest działalność marketingowa, która polega na badaniu rynku, tworzeniu i utrzymywaniu popytu, kształtowaniu polityki rynkowej. Dzięki temu wpływa się na osiągane przychody, szczególnie w warunkach konkurencji, a także sprzyja racjonalizacji podejmowanych decyzji gospodarczych, co w rezultacie prowadzi do polepszenia osiąganych efektów ekonomicznych. Jednym z elementów składowych działalności marketingowej jest reklama i promocja. Z przyjętej linii orzecznictwa NSA wynika m.in., że reklama to działanie mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabywania towarów tego właśnie a nie innego podmiotu gospodarczego. W praktyce reklama przejawia się w różnych formach, jej kreatywność jest nieograniczona i stąd ustawodawca nie podejmuje próby jej zdefiniowania oraz kazuistycznego podziału na reklamę będącą lub nie kosztem uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych , kosztem uzyskania przychodów są poniesione wydatki na reprezentację i reklamę w wysokości nie przekraczającej 0,25% przychodów uzyskanych w roku podatkowym, o ile reklama nie jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. W związku z powyższym wydatki na reklamę świadczoną w sposób publiczny, tzn. reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu czyli za pośrednictwem radia, telewizji, prasy i innych różnych wydawnictw, w środkach komunikacji publicznej (tramwaje, autobusy itp.), witrynach i gablotach wystawowych , na targach, wystawach itp., a więc skierowaną publicznie do wszystkich odbiorców, w miejscach powszechnie dostępnych w sposób jawny i oficjalny jest reklamą świadczoną w sposób publiczny i zgodnie z w/w przepisami w całości stanowią koszt zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy.

Natomiast działania reklamowe, które są adresowane do zamkniętej grupy odbiorców, objętych daną kampanią reklamową, czy promocyjną oznacza, z punktu widzenia przepisów podatkowych, zakwalifikowanie ich do reklamy niepublicznej, przez co dane wydatki zalicza się do limitowanych kosztów reklamy.

Z treści pisma wynika, iż celem podejmowanych przez Spółkę działań jest zwiększenie sprzedaży produktów marki A. - artykułów dla niemowląt, których Spółka jest wyłącznym dystrybutorem. Tego rodzaju działania noszą znamiona reklamy, ich celem jest bowiem przekazanie pewnych informacji na temat produktu (artykułów dla niemowląt) oraz zachęcenie do ich nabycia. O zaliczeniu danego działania do działań reklamowych i promocyjnych decyduje nie adresat, do którego są kierowane, ale rezultat, jaki dzięki nim może być osiągnięty.

W orzecznictwie NSA utrwalony został pogląd, że reklama, która kierowana jest do określonej, nie anonimowej liczby odbiorców, zindywidualizowanego adresata jest reklamą niepubliczną. O publicznym charakterze reklamy przesądza bowiem to, że jest ona skierowana do nieograniczonego kręgu odbiorców, a tym samym każdy ma możliwość zapoznania się z jej treścią.

Zgodnie z powyższym nieodpłatne przekazywanie artykułów dla niemowląt kobietom w 7-8 miesiącu ciąży ma charakter reklamy niepublicznej. W przedmiotowej sprawie, reklamowaneartykuły trafiają do konkretnej grupy odbiorców - kobiet w 7-8 miesiącu ciąży z dużych miast.Oznacza to ograniczony krąg odbiorców, gdyż możliwość zapoznania się z tymi produktami będąmiały jedynie te osoby, które otrzymują zestawy.

Stanowisko Spółki, że jej działania stanowią reklamę publiczną, nie podlegającą limitowaniu, gdyż faktycznie odbiorcami artykułów niemowlęcych są anonimowe kobiety, jest błędne.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b §1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa)

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie