Temat interpretacji
w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2016 r. (data wpływu 03 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 03 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca-Spółka X S.A. jest polskim przedsiębiorstwem przemysłu chemicznego specjalizującym się w przetwórstwie tworzyw sztucznych i produkcji wyrobów z PVC, PE i PET a następnie ich sprzedaży. Siedziba Spółki znajduje się w mieście A, natomiast oddziały produkcyjne w miastach B i D.
Spółka chce przekazać darowiznę pieniężną oraz darowiznę rzeczową na rzecz Stowarzyszenia. Darowizna pieniężna przekazana na rzecz Stowarzyszenia będzie udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Stowarzyszenie nie jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, jako organizacja pożytku publicznego. Celem statutowym Stowarzyszenia jest prowadzenie działalności społecznie użytecznej w zakresie:
- prowadzenie działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu,
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej,
- kształtowanie prozdrowotnych postaw,
- promowanie idei zdrowego stylu życia.
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
- organizację lub współorganizację imprez sportowych,
- zakup sprzętu sportowego do użytku członków stowarzyszenia,
- zapewnienie infrastruktury sportowej do użytku członków stowarzyszenia,
- finansowanie lub współfinansowanie udziału członków stowarzyszenia w zawodach sportowych,
- informowanie członków stowarzyszenia o zawodach sportowych, w których możliwy jest ich udział,
- popularyzowanie kultury fizycznej i zdrowego stylu życia,
- edukowanie w zakresie kultury fizycznej oraz zdrowego stylu życia.
W/w cele działania zostały określone w statucie Stowarzyszenia i są zgodne z art. 4 pkt 17 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ( Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.),
Stowarzyszenie nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.
Darowizny i wszelkie inne przychody Stowarzyszenie będzie przeznaczać na realizację jego w/w celów statutowych i nie będzie prowadzić działalności określonej w art. 18 ust. 1 a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy przekazanie przez Wnioskodawcę darowizny na rzecz Stowarzyszenia, które nie jest wpisane do Krajowego Rejestru Sadowego, jako organizacja pożytku publicznego, na wyżej wskazane cele statutowe. Wnioskodawca będzie mógł odliczyć od dochodu zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ?
Zdaniem Wnioskodawcy,
Do przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego, zastosowanie będzie miał art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.,) o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21 i 22, stanowi dochód ustalany zgodnie z art. 7 albo 7a po odliczeniu darowizn przekazanych na cele określone w art. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 tej ustawy, lub równoważnym organizacjom, określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, realizującym te cele - łącznie do wysokości nieprzekraczającej 10% dochodu, o którym mowa w art. 7 ust 3 albo w art. 7a ust 1.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy odliczenie od dochodu przekazywanych w przyszłości darowizn dla Stowarzyszenia możliwe jest po łącznym spełnieniu następujących przesłanek:
- darowizna musi zostać przekazana na rzecz podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
- przekazanie darowizny musi nastąpić na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- oraz
- wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie organizacjami pozarządowymi są:
- nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy o finansach publicznych,
- niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia.
Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:
- osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku państwa do kościoła katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;
- stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;
- spółdzielnie socjalne;
- spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 i nr 151, poz. 1014), które: - nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich członków, udziałowców, akcjonariusz i pracowników.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie wskazuje dodatkowych warunków określających zasady odliczeń darowizn w odniesieniu do obdarowanego.
W szczególności w rozumieniu ww. ustawy nie ma znaczenia czy obdarowany jest organizacją pożytku publicznego wpisaną do odpowiedniego rejestru.
Zdaniem Wnioskodawcy korzystanie przez Spółkę z możliwości odliczenia przekazanych darowizn nie jest uzależnione od konieczności posiadania przez obdarowanego statusu organizacji pożytku publicznego poprzez uzyskanie wpisu do odpowiedniego rejestru.
Zdaniem Wnioskodawcy warunkiem wystarczającym jest samo prowadzenie przez Stowarzyszenie działalności pożytku publicznego w zakresie zadań wskazanych wyżej we wniosku a określonych statutem Stowarzyszenia.
Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka stoi na stanowisku, zgodnie z którym odliczenie darowizny od dochodu jest możliwe w sytuacji, gdy podmiot, na którego rzecz przekazywana jest darowizna działa w jednej z form prawnych wskazanych w art. 3 ust. 2 lub 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, a darowizna jest przekazana na cele określone w art. 4 niniejszej ustawy.
Natomiast w myśl art. 18 ust. lc ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, odliczenie darowizn, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7 oraz wynikające z odrębnych ustaw, stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna - dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego ojej przyjęciu.
Pod pojęciem darowizny, zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), należy rozumieć umowę, mocą której darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku, a obdarowany oświadczy , że darowiznę przyjmuję.
Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przytoczonym przepisem art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka może dokonać odliczenia od dochodu darowizny jeśli będzie ona :
- przekazana na cele określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- obdarowanym będzie Stowarzyszenie o którym mowa w art. 3 ust. 2 tej cyt, ustawy
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.
W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, organizacjami pozarządowymi są:
- niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych,
- niedziałające w celu osiągnięcia zysku, - osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 .
W świetle powyższego, ponieważ Stowarzyszenie, na rzecz którego będzie przekazana darowizna jest organizacją, o której mowa w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, zatem spełnione zostaną kryteria podmiotowe, o których mowa w art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Katalog zawarty w art. 4 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie zawiera 33 cele pożytku publicznego, wśród których w punkcie 17 wymieniono zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Stowarzyszenie na rzecz, którego będą przekazane środki pieniężne i rzeczowe, realizuje cele znajdujące się w sferze wyżej wymienionych zadań.
W związku z powyższym zdaniem Wnioskodawcy darowizna przekazana na rzecz Stowarzyszenia, udokumentowana w sposób wskazany w art. 18 ust. lc ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie podlegać odliczeniu od podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w części przekazanej na:
- wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, zgodnie z celami statutowymi Stowarzyszenia
- współpracę z innymi podmiotami w zakresie realizacji w./w. celów Stowarzyszenia.
W podobnym stanie faktycznym wydano indywidualne interpretacje uznając stanowiska podatników za prawidłowe np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPBI/2/423-870/11AP.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości odliczenia od dochodu przekazanej darowizny jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej