Temat interpretacji
W zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej inwestycji w obcym środku trwałym.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2016 r. (data wpływu 4 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej inwestycji w obcym środku trwałym jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej inwestycji w obcym środku trwałym.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie przedszkoli. W ramach prowadzonej działalności wynajęła budynek wraz z działką gruntu (dalej zwane Nieruchomością), przewidziane na lokalizację placówki przedszkolnej. Celem przystosowania Nieruchomości do pełnienia funkcji przedszkola Wnioskodawca poniósł szereg wydatków, które zakwalifikował jako inwestycje w obcym środku trwałym, od których dokonywał odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych.
W związku z okolicznością, że dalsze utrzymywanie placówki zlokalizowanej na przedmiotowej Nieruchomości okazało się gospodarczo nieuzasadnione, Wnioskodawca podjął decyzję o likwidacji placówki i rozwiązaniu umowy najmu Nieruchomości z końcem sierpnia 2016 r. Demontaż poczynionych inwestycji w obcym środku trwałym był niezasadny gospodarczo. W efekcie rozwiązania umowy najmu Nieruchomości Wnioskodawca pozostawił na Nieruchomości (utracił) następujące środki stanowiące inwestycje w obcym środku trwałym, tj. budynku stanowiącym element Nieruchomości:
- wykonanie prac budowlanych i zakup materiałów;
- przebudowa sieci wodociągowej;
- przebudowa instalacji elektrycznej i hydraulicznej;
- wykonanie instalacji przeciwpożarowej i oddymiania;
- wykonanie wentylacji, zakup i montaż urządzeń;
- wykonanie ekranów wyciszających dźwiękoszczelnych.
Wnioskodawca pozostawił również na Nieruchomości sztuczną trawę, będącą samodzielnym środkiem trwałym, na której organizowane były zajęcia z dziećmi.
Wszystkie powyżej wskazane składniki majątkowe pozostawione na Nieruchomości, dalej zwane Nakładami, do momentu zakończenia umowy najmu Nieruchomości nie zostały w pełni zamortyzowane dla celów podatkowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do zwiększenia kosztów uzyskania przychodów o niezamortyzowaną wartość Nakładów, które zostały pozostawione na Nieruchomości, jednorazowo w okresie rozliczeniowym, w którym zakończeniu uległ stosunek najmu Nieruchomości?
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów niezamortyzowanej wartości Nakładów, które nie zostały w pełni umorzone do czasu zakończenia umowy najmu Nieruchomości.
Podstawowe zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów reguluje art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888, z późn. zm.; dalej: Ustawa), zgodnie z którym: kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
W świetle cytowanego wyżej przepisu warunkiem zaliczenia przez podatnika określonych kwot do kosztów uzyskania przychodów konieczne jest kumulatywne spełnienie następujących warunków:
- zostały poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku muszą one zostać pokryte z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- są definitywne (rzeczywiste), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesione zostały w celu uzyskania przychodów lub zachowania, względnie zabezpieczenia źródła przychodów lub mogą mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- zostały właściwie udokumentowane,
- nie znajdują się w zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy katalogu wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Nakłady, których dotyczy niniejszy wniosek, zostały poczynione przez Wnioskodawcę w celu uzyskiwania przychodów z prowadzenia przedszkola w Nieruchomości. Zamiar zamknięcia przedmiotowej placówki podyktowany został względami gospodarczymi, bowiem dalsze prowadzenie przedszkola w tej lokalizacji nie zapewnia osiągania przez Wnioskodawcę racjonalnych przychodów. W efekcie powyższego, likwidacja omawianej lokalizacji stanowi działanie ukierunkowane na zabezpieczenie źródła przychodów Wnioskodawcy, ograniczając dalsze wydatki lub umożliwiając skupienie wysiłków Wnioskodawcy na innych lokalizacjach obecnych lub przyszłych.
W ocenie Wnioskodawcy, dwie kategorie wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy mogą mieć zastosowanie w przedmiotowej sprawie. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 5 Ustawy: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: strat w środkach trwałych oraz wartościach niematerialnych i prawnych w części pokrytej sumą odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1.
Katalog zawarty w art. 16 ust. 1 Ustawy stanowi wyjątki od zasady ogólnej zaliczania wydatków do kosztów podatkowych, uregulowanej w art. 15 ust. 1 Ustawy. Mając na uwadze powszechnie akceptowaną w doktrynie i orzecznictwie sądów administracyjnych (por. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 28 stycznia 2011 r., sygn. akt I SA/Wr 1365/10) zasadę, zgodnie z którą wyjątki należy interpretować ściśle, nie zawężając, ani nie rozszerzając ich zakresu, treść przytoczonego wyżej przepisu wskazuje, że stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę nie jest objęty hipotezą art. 16 ust. 1 pkt 5 Ustawy.
Stosownie natomiast do art. 16 ust. 1 pkt 6 Ustawy: nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności.
W ocenie Wnioskodawcy zastosowane w powyższym przepisie słowo likwidacja oznacza nie tylko fizyczne zniszczenie środka trwałego, ale także jego utratę w przypadku pozostawienia Nakładów w związku z zakończeniem umowy najmu. Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w uchwale siedmiu sędziów NSA z dnia 25 czerwca 2012 r., sygn. akt II FPS 2/12, w której sąd stwierdził: (...) należy przychylić się do tego nurtu orzecznictwa sądowego, w którym wskazuje się na konieczność szerszego rozumienia pojęcia likwidacji i objęcia nim także wycofania (wykreślenia) środka trwałego z ewidencji, np. w związku z jego zużyciem technicznym, technologicznym, czy też utratą przydatności gospodarczej (...).
Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że likwidacja Nakładów (pozostawienie ich w najmowanej Nieruchomości), zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, nie jest podyktowana utratą przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności, gdyż Wnioskodawca nie zmienił rodzaju prowadzonej działalności, a jedynie zamknął jedną z lokalizacji, w której prowadził działalność gospodarczą w postaci przedszkola. Zatem także ograniczenie przewidziane w art. 16 ust. 1 pkt 6 Ustawy nie znajdzie zastosowania w przedstawionej sytuacji.
Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że zgodnie z sentencją uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego, powołaną powyżej: Strata odpowiadająca niezamortyzowanej wartości początkowej inwestycji w obcym środku trwałym, niespełniająca przesłanek z art. 16 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli jej powstanie wynika z działań podatnika podjętych dla realizacji celu określonego w art. 15 ust. 1 tej ustawy.
Podobne stanowisko zajął także m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 22 lipca 2016 r., znak IBPB-1-3/4510-581/16/IZ.
Konkludując, w związku z okolicznością, że:
- wnioskodawca poniósł wydatki na Nakłady w celu uzyskiwania przychodów z działalności w zakresie prowadzenia przedszkola;
- dalsze utrzymywanie przedszkola zlokalizowanego na Nieruchomości nie było gospodarczo uzasadnione dla Wnioskodawcy, dlatego Wnioskodawca rozwiązał umowę najmu Nieruchomości i opuścił Nieruchomość, pozostawiając w Nieruchomości Nakłady, których odłączenie od Nieruchomości było niemożliwe albo gospodarczo nieuzasadnione;
- Wnioskodawca nie zmienia rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, tj. nadal będzie prowadził przedszkola,
- nieumorzona wartość początkowa Nakładów pozostawionych na
Nieruchomości będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu jednorazowo w
momencie zakończenia stosunku najmu Nieruchomości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie