Temat interpretacji
Czy prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodów z prowadzonej działalności jest wystarczające dla tego typu działalności, a zrealizowany dochód przekazany i wykorzystany w całości na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej przedstawione we wniosku z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 27 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z działalności sklepiku szkolnego jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 października 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 04 stycznia 2012 r. (data wpływu 09 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego z działalności sklepiku szkolnego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.
W Szkole Podstawowej zamierza się otworzyć sklepik szkolny, który prowadzony będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych (tj. kółka przedsiębiorczości) przez uczniów szkoły pod opieką nauczycieli. Sklepik prowadzony będzie w oparciu o program opracowany przez nauczycieli nadzorujących pracę sklepiku. Zakupy towarów do sklepiku oraz przychody osiągane ze sprzedaży udokumentowane będą dowodami, które zostaną zaewidencjonowane w uproszczonej ewidencji, z której wynikać będzie wysokość osiąganych przychodów. Ewidencja ta stanowić będzie podstawę do określenia dochodu zrealizowanego w związku z prowadzoną działalnością.
Całość osiąganych dochodów zostanie przeznaczona na cele statutowe szkoły (zakup nagród dla uczniów biorących udział w różnego rodzaju konkursach, organizację imprez okolicznościowych, konkursów, wyjazdów szkolnych itp.).
W piśmie uzupełniającym z dnia 04 stycznia 2012 r. (data wpływu 09 stycznia 2012 r.), Wnioskodawca doprecyzował opisane zdarzenie przyszłe i wyjaśnił, co następuje.
- Sklepik szkolny prowadzony będzie przez uczniów
pod nadzorem nauczyciela w ramach kółka przedsiębiorczości, czyli zajęć pozalekcyjnych. Decyzję o prowadzeniu sklepiku przez uczniów podejmuje Dyrektor Szkoły w oparciu o postanowienia art. 36 i 36a ustawy o systemie oświaty, które mówią o tym, że działalnością szkoły kieruje dyrektor, któremu to stanowisko powierza organ prowadzący szkołę.
Dyrektor, w myśl art. 47 ustawy o samorządzie gminnym, działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wójta, a to oznacza, że może wyrazić zgodę na funkcjonowanie sklepiku, a ponadto może wskazać formę jego działalności przez podjęcie decyzji, że sklepik będzie prowadzony przez uczniów, czyli de facto przez Szkołę. - Sklepik szkolny nie będzie podmiotem wyodrębnionym ze struktury Szkoły, nie będzie posiadał wyodrębnionego majątku, samodzielności i zdolności zaciągania zobowiązań, nie będzie miał samodzielnej struktury organizacyjnej. Działalność sklepiku określona zostanie w Regulaminie, w którym zostaną zawarte zasady jego organizacji, obowiązki i uprawnienia załogi sklepiku, postanowienia finansowe. O wydatkach ze środków uzyskanych z działalności sklepiku decydować będzie Dyrektor w porozumieniu z opiekunem i kierownikiem sklepiku. Wszystkie fundusze uzyskane ze sprzedaży towarów w sklepiku zostaną przeznaczone na cele statutowe Szkoły.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodów z prowadzonej działalności jest wystarczające dla tego typu działalności, a zrealizowany dochód przekazany i wykorzystany w całości na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodu z prowadzonej działalności, a zrealizowany dochód w całości przekazany i wykorzystany na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W myśl ww. artykułu, jednostki organizacyjne, nieposiadające osobowości prawnej, posiadające status jednostki budżetowej - a taką jednostką jest Szkoła - podlegają zwolnieniu podmiotowemu i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zwolnienie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy też przeznaczenia zwolnionych z opodatkowania środków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, iż zamierza otworzyć sklepik szkolny, który prowadzony będzie w ramach zajęć pozalekcyjnych (tj. kółka przedsiębiorczości) przez uczniów Szkoły pod opieką nauczycieli.
Całość osiągniętych dochodów, która będzie wynikać z uproszczonej ewidencji, zostanie przeznaczona na cele statutowe Szkoły.
W kontekście powyższego, Wnioskodawca zadał pytanie, czy prowadzenie uproszczonej ewidencji rachunkowej zawierającej kwoty osiąganych przychodów ze sprzedaży, kwoty ponoszonych wydatków, a także dającej możliwość prawidłowego ustalenia dochodów z prowadzonej działalności jest wystarczające dla tego typu działalności, a zrealizowany dochód przekazany i wykorzystany w całości na cele statutowe Szkoły zwolniony będzie od podatku dochodowego od osób prawnych.
Zdaniem Wnioskodawcy, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej a taką jest Szkoła działająca jako jednostka budżetowa podlegają zwolnieniu podmiotowemu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W konsekwencji, zwolnienie to obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia.
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 19 listopada 2004 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), zakładanie i prowadzenie publicznych przedszkoli, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkoli specjalnych oraz innych form wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14a ust. 1a, szkół podstawowych oraz gimnazjów, w tym z oddziałami integracyjnymi, z wyjątkiem szkół podstawowych specjalnych i gimnazjów specjalnych, szkół artystycznych oraz szkół przy zakładach karnych, zakładach poprawczych i schroniskach dla nieletnich, należy do zadań własnych gmin.
Powyższe wynika także z uregulowania art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 12 października 2001 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), zgodnie z którym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
W myśl art. 5a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, zadania oświatowe jednostek samorządu terytorialnego finansowane są na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
Jednocześnie z brzmienia art. 79 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przedszkola, szkoły i placówki publiczne zakładane i prowadzone przez ministrów i jednostki samorządu terytorialnego są jednostkami budżetowymi. Zasady gospodarki finansowej tych szkół, przedszkoli i placówek określają odrębne przepisy, z zastrzeżeniem ust. 1c.
W świetle powyższego, stwierdzić zatem należy, iż tut. Organ podziela stanowisko Podatnika, iż Szkoła jako jednostka budżetowa, będąca podstawową formą organizacyjną jednostek sektora finansów publicznych, korzysta bezwarunkowo ze zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).
Mając jednak na uwadze fakt, że Szkoła jest jednostką budżetową, zasadnym będzie odniesienie się do przepisów obowiązujących na gruncie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240).
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego - gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
Natomiast zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
Prowadzenie w taki sposób gospodarki finansowej określane jest zasadą rozliczeń brutto, z którego wynikają dwie istotne konsekwencje. Po pierwsze wielkość wydatków jednostek budżetowych nie jest związana z ich dochodami, po drugie jednostki te nie mogą dysponować zrealizowanymi przez siebie dochodami. Celem ich działania nie jest osiągnięcie zysku.
Dodatkowo należy wskazać na treść art. 11 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, zgodnie z którym podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany dalej planem finansowym jednostki budżetowej.
Szczegółowy sposób prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych określa rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz. U. z 2010 r. Nr 241, poz. 1616), co zawarte zostało w § 1 tego rozporządzenia.
Odnosząc powyższe do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzić zatem należy, iż skoro jednostki budżetowe pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, uzyskane dochody zaś odprowadzają do tych budżetów, to zasadnym jest stwierdzenie, iż stanowisko Podatnika w kwestii zwolnienia dochodów z tytułu prowadzenia sklepiku - jest nieprawidłowe.
Tym samym prowadzenie sklepiku szkolnego będącego w strukturze Szkoły, nie uprawnia do korzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w konsekwencji do prowadzenia uproszczonej ewidencji rachunkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 389 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu