Temat interpretacji
Skoro wypłacone w 2016 r. świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz § 1 ww. rozporządzenia nie rodzą po stronie osób je uzyskujących powstania obowiązku podatkowego, to tym samym Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu stypendium otrzymanego w ramach programu Erasmus+.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.) uzupełnionego pismem z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 7 kwietnia 2017 r..) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 22 marca 2017 r., Nr 1462-IPPB1.4511.107.2017.1.KS o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku z tytułu otrzymanego stypendium - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku zapłaty podatku z tytułu otrzymanego stypendium.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie edukacji, a konkretnie nauczania języków obcych. Nie jest płatnikiem VAT. W ramach prowadzonej działalności świadczy usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu obowiązkowych zajęć języka francuskiego oraz zajęć dodatkowych z tego języka i rozlicza się poprzez faktury comiesięczne od września do czerwca z Niepubliczną Szkołą Podstawową, której Organem Prowadzącym jest M. z o.o. (dawniej Spółka Akcyjna).
We wspomnianej powyżej szkole Wnioskodawczyni bierze udział w programie unijnym Erasmus+ Akcja KA 1 - Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej.
W ramach tego programu Wnioskodawczyni jest koordynatorem projektu oraz jego uczestnikiem.
Jako uczestnik programu Erasmus+, w celu realizacji ustalonych w projekcie zadań, otrzymała od szkoły w minionym roku 2016 dofinansowanie/stypendium na odbycie mobilności zagranicznej - wyjazdu na 2-tygodniowy kurs językowy do Hiszpanii. Wnioskodawczyni otrzymała pieniądze w walucie polski złoty w przeliczeniu z euro (zgodnie z kursem zastosowanym przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji przy dokonaniu przelewu na konto Organu Prowadzącego szkoły) przelane przez szkołę na konto Wnioskodawczyni w formie ryczałtu. Stypendium otrzymała po podpisaniu umowy ze Szkołą dn. 28.06.2016 r. W umowie zawartej między Wnioskodawczynią a szkołą wymienione są 3 kategorie otrzymanych pieniędzy:
- 1176 euro jako Wsparcie indywidualne (ryczałt na koszty utrzymania),
- 360 euro jako ryczałt na koszty podróży oraz
- 700 euro jako ryczałt w kategorii opłata za udział w kursie.
Na spotkaniu organizacyjnym dla koordynatorów projektów szkół związanym z realizacją projektu i umową finansową, które zorganizowała Agencja Narodowa do spraw programu Erasmus+ FRSE przed przekazaniem Organowi Prowadzącemu i szkole pieniędzy, pan Grzegorz Z., główny wówczas koordynator programu, przekazał - uczestnikom informację, że stypendia, które dostaną nie są objęte obowiązkiem podatkowym. W przerwie spotkania, w kuluarach, zapewniał Wnioskodawczynię również, kiedy przedstawiła mu swoją nietypową sytuację jako nauczyciela nie zatrudnionego na podstawie umowy o pracę lecz prowadzącego działalność gospodarczą, że Wnioskodawczyni opodatkowanie również nie dotyczy. Dodatkowo słowa te poparte były cytowaniem zalecenia Unii Europejskiej skierowanym do krajów członkowskich o zaniechanie opodatkowania tego typu stypendiów w celu zachęcania pracowników naukowych do korzystania z unijnych programów.
Jednak, kiedy Wnioskodawczyni poprosiła w dziale finansowym FRSE oraz bezpośrednio koordynatora i opiekunów projektu w Agencji Narodowej FRSE o pisemne podanie podstawy prawnej, na którą mogłaby się powołać w związku z nieodprowadzeniem podatku od otrzymanej kwoty, nie otrzymała żadnej konkretnej odpowiedzi wiążącej tylko polecono Wnioskodawczyni skierować zapytanie w tej sprawie bezpośrednio do Urzędu Skarbowego właściwego dla jej miejsca zamieszkania.
Wnioskodawczyni próbowała sama znaleźć odpowiedź na to pytanie i szukała przykładów świadczących na korzyść jej rozumowania oraz informacji przekazanych koordynatorom w Agencji FRSE, czyli, że nie ma obowiązku odprowadzania podatku od otrzymanego stypendium. Znalezione na Internecie przykłady rozpatrywanych wniosków różniły się jednak od przypadku Wnioskodawczyni rodzajem placówki edukacyjnej, miastem zamieszkania lub rodzajem umowy zatrudnionego w placówce nauczyciela lub pracownika naukowego.
Wnioskodawczyni poprosiłam więc dodatkowo indywidualnie o poradę profesjonalnego doradcę podatkowego, od którego otrzymałam taką odpowiedź:
"W naszej ocenie, istnieją podstawy do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodów z programu Erasmus+. Wynika to z z art. 21 ust. 1 pkt 23a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia MF z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepisy te wprost wskazują na możliwość zwolnienia z opodatkowania stypendiów, natomiast nie odnoszą się do zwolnienia innych świadczeń w ramach programu Erasmus. Istnieją jednak pozytywne interpretacje indywidualne w tym zakresie. W interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2015 roku (ILPB2/4511-1-810/15-2/JK) DIS w Poznaniu wskazano w analogicznym stanie faktycznym (stypendia oraz dodatkowy ryczałt), iż W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust 1 pkt 23a lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będą także świadczenia wypłacane w ramach programu Erasmus+:
Wobec powyższego definicję stypendium wypełniają świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu Erasmus+(,..). W konsekwencji powyższego stwierdzić należy że wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia w ramach programu Erasmus+ - na podstawie art. 21 ust 1 pkt 23a lit a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz § 1 ww. rozporządzenia - nie rodzą po stronie osób je uzyskujących powstania obowiązku podatkowego, a tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.
Podsumowując, w naszej ocenie istnieją podstawy do zwolnienia z opodatkowania wypłacanych świadczeń w ramach programu Erasmus+ dla osób współpracujących ze Spółką. Biorąc jednak pod uwagę specyfikę stanu faktycznego (złożone świadczenie oraz wypłatę na rzecz osób samozatrudnionych), można rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie przez beneficjenta świadczeń, aby wykluczyć potencjalne ryzyka w tym zakresie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od wspomnianego powyżej stypendium otrzymanego w ramach programu Erasmus+?
Zdaniem Wnioskodawczyni, istnieją podstawy do zastosowania zwolnienia z opodatkowania otrzymanego stypendium związanego z realizacją programu Erasmus+.
Wynika to z art. 21 ust. 1 pkt 23a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rozporządzenia MF z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Przepisy te wprost wskazują na możliwość zwolnienia z opodatkowania stypendiów.
Zdaniem Wnioskodawczyni na korzyść jej interpretacji świadczą również inne pozytywne interpretacje indywidualne w zakresie zwolnienia otrzymanych świadczeń w ramach programu Erasmus. W interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2015 roku (ILPB2/4511-1-810/15-2/JK) DIS w Poznaniu wskazano w analogicznym stanie faktycznym (stypendia oraz dodatkowy ryczałt) iż W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansowa w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będą także świadczenia wypłacane w ramach programu Erasmus+. Wobec powyższego definicję stypendium wypełniają świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę w ramach programu Erasmus+(...). W konsekwencji powyższego stwierdzić należy że wypłacane przez Wnioskodawcę świadczenia w ramach programu Erasmus+ - na podstawie art. 21 ust 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz § 1 ww. rozporządzenia - nie rodzą po stronie osób je uzyskujących powstania obowiązku podatkowego, a tym samym na Wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawczyni istnieją podstawy do zwolnienia z opodatkowania wypłaconych świadczeń w ramach programu Erasmus+. Poniżej Wnioskodawczyni cytuje podstawę prawną, która posłużyła do przedstawienia jej stanowiska odnośnie zadanego pytania.
Podstawa prawna
1) Art. 21
ust. 1 pkt 23a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT)
zwalnia się z opodatkowania część dochodów osób, o których mowa w art.
3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z
tytułu:
3) stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety
z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w
przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności
przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub
samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza
granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane
stypendium,
b) ryczałtów na koszty utrzymania i zakwaterowania
wypłacanych z budżetu państwa w związku ze skierowaniem do pracy
dydaktycznej w szkołach i ośrodkach akademickich za granicą,
przyznanych na podstawie odrębnych przepisów;
2) Rozporządzenie MF
z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku
dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów)
podatników podatku dochodowego od osób fizycznych:
§ 1. Zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od dochodów osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu Erasmus+, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.).
§ 2. Zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z treści wniosku wywieść należy, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy usługi edukacyjne polegające na prowadzeniu zajęć języka francuskiego oraz zajęć dodatkowych z tego języka i rozlicza się poprzez faktury z Niepubliczną Szkołą Podstawową. W szkole Wnioskodawczyni bierze udział w programie unijnym Erasmus+ Akcja KA 1 - Mobilność Kadry Edukacji Szkolnej. W ramach tego programu Wnioskodawczyni jest koordynatorem projektu oraz jego uczestnikiem. Jako uczestnik programu Erasmus+, w celu realizacji ustalonych w projekcie zadań, otrzymała od szkoły w 2016 r. dofinansowanie/stypendium na odbycie mobilności zagranicznej - wyjazdu na 2-tygodniowy kurs językowy do Hiszpanii. W umowie zawartej między Wnioskodawczynią a szkołą wymienione są 3 kategorie otrzymanych pieniędzy:
- 1176 euro jako Wsparcie indywidualne (ryczałt na koszty utrzymania),
- 360 euro jako ryczałt na koszty podróży oraz
- 700 euro jako ryczałt w kategorii opłata za udział w kursie.
Podkreślenia wymaga, że zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Wysokość stanowiącą równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 r., poz. 167), za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Wysokość diety za dobę podróży zagranicznej dla poszczególnych państw określa załącznik do ww. rozporządzenia.
Podkreślić należy, że zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa ponieważ zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania, muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto, przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.
Wobec tego, że ogólnej definicji pojęcia stypendium, nie można znaleźć ani w przepisach prawa podatkowego, ani w przepisach innych gałęzi prawa, dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. Stypendium oznacza okresową pomoc finansową z funduszów państwowych, społecznych lub prywatnych głównie dla studentów, uczniów, pracowników nauki. Z prawnego punktu widzenia chodzi zatem o świadczenie okresowe, głównie pieniężne, spełniane na rzecz oznaczonej osoby i mające na celu wspieranie jej działań służących zdobywaniu wiedzy bądź twórczości naukowej lub artystycznej.
Należy również wskazać na definicję zawartą w:
- Nowym Słowniku Języka Polskiego pod red. B. Dunaj stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową na określony czas,
- Słowniku Wyrazów Obcych PWN, który definiuje stypendium jako stałą pomoc wypłacaną przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace specjalne,
- Słowniku wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem, który wskazuje, że stypendium to zasiłek, subwencja. Pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.,
- Słowniku Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd..
W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem w pojęciu tym mieścić się będą także świadczenia wypłacane w ramach programu Erasmus +.
Wobec powyższego definicję stypendium wypełniają świadczenia otrzymane w 2016 r. przez Wnioskodawczynię w ramach programu Erasmus+.
W związku z powyższym wypłacone Wnioskodawczyni w 2016 r. środki w ramach programu Erasmus+ podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej ww. rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.
Ewentualna nadwyżka wypłacanego stypendium ponad limit określony w ww. rozporządzeniu rodzi obowiązek zapłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od tej nadwyżki.
W myśl jednak § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 sierpnia 2015 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 1176), zarządza się zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu stypendiów na wyjazdy zagraniczne otrzymywanych w ramach programu Erasmus+, w części przekraczającej dochody zwolnione od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.).
Stosownie do § 2 ww. rozporządzenia zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że skoro wypłacone w 2016 r. świadczenia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz § 1 ww. rozporządzenia nie rodzą po stronie osób je uzyskujących powstania obowiązku podatkowego, to tym samym Wnioskodawczyni nie była zobowiązana do odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu stypendium otrzymanego w ramach programu Erasmus+.
A zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Końcowo odnosząc się do powołanej przez Wnioskodawczynie interpretacji indywidualnej wskazać należy, że interpretacja ta dotyczyła tylko konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 roku - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) źródłami powszechnie obowiązującego prawa w Rzeczypospolitej Polskiej są: Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcie organu podatkowego nie jest wiążące dla tut. Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej