Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: kosztów uzyskania przychodu - wydatki na szkolenia związane z wdrażaniem systemu zarządzania środowiskowego według norm ISO
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka podjęła działania mające na celu uzyskanie certyfikatu zgodności z normą ISO 14001:2004 w zakresie Systemu Zarządzania Środowiskiem.
W dniu 06.07.2005r. Podatnik zawarł umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o częściowe dofinansowanie wydatków w zakresie ww. projektu. Zgodnie z umowną definicją "dofinansowania" środki finansowe będą pochodzić z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i publicznych środków krajowych. Umowa przewiduje, że realizacja projektu, czyli wdrożenie systemu zgodnego z normą ISO, nastąpi do dnia 31.05.2006r.
W celu otrzymania dofinansowania Spółka jest obowiązana w terminie 25 dni od dnia upływu okresu realizacji projektu, do przedłożenia dokumentów szczegółowo wymienionych w umowie. Przedstawione przez Podatnika dokumenty podlegają weryfikacji przez Regionalną Instytucję Finansującą, która może odrzucić te dokumenty. Odrzucenie dokumentów przedstawionych przez Podatnika w konsekwencji może doprowadzić do odmowy refundacji. Tym samym nie jest pewne, czy Spółka otrzyma refundację poniesionych wydatków. Wiadomym jest jedynie, iż jeżeli Podatnik otrzyma refundację, to nastąpi to w 2006r.
W związku z wdrażaniem Systemu Zarządzania Środowiskiem ISO 14001:2004 oraz realizacją umowy o dofinansowanie zawartą z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, w 2005r. Spółka ponosi m.in. wydatki na szkolenia związane z wdrażaniem ww. systemu. Wydatki te nie mają być sfinansowane dotacją.
Podatnik stoi na stanowisku, iż wydatki poniesione z własnych środków na szkolenia związane z wdrażaniem systemu ISO będą kosztem uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia. Posiadanie certyfikatu ISO ma bowiem pozytywny wpływ na ogólny wizerunek Spółki, może więc przyczynić się do zwiększenia przychodu nie tylko w roku, w którym ten certyfikat uzyskano, ale również w latach następnych.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami. Są to więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, czyli związane z funkcjonowaniem firmy. Przy czym koszty, których nie można bezpośrednio powiązać z przychodami danego roku podatkowego, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia.
W myśl art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych albo są wolne od podatku.
Do dnia 31 grudnia 2003r. kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych - wolne były od podatku. Z dniem 1 stycznia 2004r. przepis art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r. został uchylony. Jednakże kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z ww. wyjątkiem korzystają ze zwolnienia od podatku jeszcze do końca 2006r. Jak bowiem wynika z treści art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 18 listopada 2004r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 254, poz. 2533) zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy wymienionej w art. 1, tj. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2006r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do dnia 31 grudnia 2003r.
W myśl zaś postanowień - aktualnie obowiązującego - art. 17 ust.1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992r. wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości została utworzona w 2001r. na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2000r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz.U. Nr 109, poz. 1158 z późn. zm.). Agencja jest państwową osobą prawną realizującą zadania z zakresu administracji rządowej, które zostały określone dla niej w programach rozwoju gospodarki. Jednym z zadań jakie realizuje Agencja jest udzielanie dotacji przedsiębiorcom.
Udzielone przez nią dotacje mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.
Zatem udzielone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości dotacje na dofinansowanie wdrażania i uzyskania certyfikatu ISO 14001:2004 mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14b) ustawy z dnia 15.02.1992r., pod warunkiem, że środki finansowe pochodzą z budżetu państwa. Jeśli natomiast przyznane przez nią środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazanej przez podmiot upoważniony do rozdzielania tych środków, a Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości została jedynie upoważniona do rozdzielania tych środków, to dochody otrzymane przez podatnika z tego źródła są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust.1 pkt 23 ww. ustawy.
Jednocześnie, jeżeli poniesione koszty lub wydatki zostały bezpośrednio sfinansowane z dochodów zwolnionych z opodatkowania (w tym wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 14b czy 23) nie stanowią - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy - kosztów uzyskania przychodu.
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku wynika, iż koszty szkolenia związane z wdrażaniem systemu ISO nie są i nie będą finansowane z otrzymanych środków finansowych. Zatem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15.02.1992r. nie może mieć w tym względzie zastosowania.
Tym niemniej poniesione przez Spółkę wydatki na szkolenia w zakresie wdrożenia systemu zarządzania środowiskiem według norm ISO, by w przyszłości uzyskać certyfikację, pozostają w związku z uzyskaniem przychodu w rozumieniu cyt. powyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Starania Podatnika czynione dla uzyskania certyfikatu zmierzają zapewne do zwiększenia przychodów. Certyfikat bowiem jest to dokument zaświadczający, że dana firma spełnia wymogi określone w międzynarodowych normach i umożliwia odbiorcy ocenę zdolności firmy (dostawcy) do zaspokojenia jego wymagań, zaś w samej firmie (dostawcy) pozwala na zajęcie korzystniejszej pozycji w negocjacjach z klientem.
Certyfikat jakości ISO 14001:2004, o jaki stara się Podatnik, to norma międzynarodowa mająca zastosowanie u każdego przedsiębiorcy, który ma zamiar wdrożyć, utrzymać i doskonalić system zarządzania środowiskowego oraz mieć pewność co do postępowania zgodnego z ustaloną polityką środowiskową.
Samo uzyskanie przez przedsiębiorcę w przyszłości certyfikatu systemu zarządzania środowiskiem, który posłuży zwiększeniu atrakcyjności i konkurencyjności firmy na rynku, niewątpliwie wiąże się z poniesieniem różnorodnych wydatków.
Wobec powyższego wydatki poniesione przez Spółkę na szkolenia związane z wdrażaniem systemu ISO stanowią koszt podatkowy i podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu w momencie ich poniesienia.
W związku z powyższym stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest prawidłowe.