Postanowienie - Interpretacja - 1472/ROP1/423-263/270/05/PK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.11.2005, sygn. 1472/ROP1/423-263/270/05/PK, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika
Referencje
1472/ROP1/423-263/ 271 /05/PK, postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Postanowienie


Na podstawie art. 14 a § 4 w związku z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 z późn. zm.), Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie udzielając pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 09.09.2005 r.(wpłynęło do tut. urzędu 09.09.2005 r.)


postanawia


- uznać za nieprawidłowe stanowisko Podatnika w części dotyczącej pytania - czy kwoty odszkodowań wypłacanych na rzecz klientów Spółki z tytułu uszkodzenia przewożonych towarów stanowią koszty uzyskania przychodów


Uzasadnienie


W przedstawionym stanie faktycznym przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę jest przede wszystkim świadczenie usług w zakresie przewozu i spedycji krajowej oraz międzynarodowej. W ramach wykonywanych usług spedycyjno ?przewozowych Spółka świadczy kompleksową usługę magazynową oraz przewóz towarów z wykorzystaniem podwykonawców- zewnętrznych firm transportowych.Przy wykonywaniu usług spedycyjno-przewozowych występują przypadki, gdy dochodzi do utraty lub uszkodzenia przewożonych towarów i tym samym całkowitego lub częściowego uszczerbku na majątku klienta, który został oddany do przewozu. Jest to spowodowane zdarzeniami takimi jak: kradzieże, zaginięcia i uszkodzenia towarów podczas transportu.

Zgodnie z odpowiednimi regulacjami prawnymi, w szczególności przepisami Kodeksu cywilnego i ustawy Prawo przewozowe dotyczącymi usług przewozu i spedycji, w przypadku wystąpienia zdarzeń powodujących utratę wartości przewożonych towarów (w szczególności w razie kradzieży, zaginięcia lub uszkodzenia towaru) klientom Spółki przysługuje prawo do otrzymania stosownego odszkodowania. Odszkodowania są wypłacane klientom przez Spółkę po przeprowadzeniu odpowiedniej procedury reklamacyjnej w tym zakresie.

W przypadku, gdy dochodzi do zapłaty odszkodowania na rzecz klienta, Spółka podejmuje działania w celu uzyskania rekompensaty wypłaconych kwot odszkodowań. Działania te obejmują przede wszystkim dochodzenie pokrycia poniesionych kosztów od ubezpieczyciela na podstawie zawartej z nim generalnej umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przewoźnika. Z kolei na podstawie odpowiednich przepisów oraz umów zawartych z zewnętrznymi firmami transportowymi Spółce przysługują odpowiednie roszczenia regresowe od przewoźnika, który wykonał przewóz, podczas którego doszło do utraty lub uszkodzenia towaru. W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego Spółka zwraca się z pytaniem

Czy kwoty odszkodowań wypłacanych na rzecz klientów Spółki z tytułu utraty lub uszkodzenia przewożonych towarów stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Spółka stoi na stanowisku, że kwoty odszkodowań wypłacanych klientom w związku z powstaniem szkody dotyczącej przewożonych towarów stanowią dla Spółki koszty uzyskania przychodów. Pozostają one w związku z przychodami Spółki oraz nie mieszczą się w kategorii kosztów wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w szczególności art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy. Spółka wykonując usługi spedycyjno-przewozowe jest zobowiązana, w szczególności na podstawie ustawy Prawo przewozowe, do wypłaty odszkodowania w razie zaistnienia okoliczności powodujących utratę lub uszkodzenie przewożonego towaru. Według Spółki wyłączenia zawarte w art. 16 ust. 1 pkt. 22 ustawy nie mają zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Podstawą do wypłaty przez Spółkę odszkodowań jest bowiem utrata lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania (art. 65 ustawy Prawo przewozowe). Przewoźnik odpowiada za przewożone towary na zasadzie ryzyka. Na niego jest przerzucony ciężar dowodu w zakresie wykazania okoliczności zwalniających go od odpowiedzialności, a jeżeli nie wykaże zaistnienia takich przyczyn, ponosi odpowiedzialność niezależnie od tego, że ze swojej strony dołożył wszelkich staranności przy wykonywaniu umowy. Przewoźnik odpowiada również za skutki będące następstwem działań osób trzecich. Wobec czego Spółka odpowiada za towary, które zostały uszkodzone, skradzione lub zaginęły, także wówczas gdy usługa spedycyjno-przewozowa została wykonana w terminie bądź nie została w ogóle wykonana.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w części pytania dotyczącej kwoty odszkodowań wypłacanych na rzecz klientów Spółki z tytułu uszkodzenia przewożonych towarów, informuje co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. Nr 54 z 2000 r. poz.654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Oznacza to, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wymienionych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, jeżeli pozostają w związku przyczynowo- skutkowym z przychodami, w tym służą zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. Są to więc, koszty bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika, związane z funkcjonowaniem firmy. Natomiast zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad albo zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Z powyższego wynika, że jedynie kary i odszkodowania z tytułów wymienionych w cytowanym wyżej artykule nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Do kosztów uzyskania przychodów na tej podstawie nie będą mogły zostać zaliczone tylko i wyłącznie kary umowne i odszkodowania z tytułu:1) wad dostarczonych towarów, wykonanych robót i usług,2) zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od wad,3) zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług. Wszystkie wskazane wyżej kary umowne i odszkodowania wiążą się z należytym wykonaniem zobowiązań. Ustawodawca wyłącza je spod kosztów uzyskania przychodów, nie chcąc ?premiować? przypadków nienależytego wykonania zobowiązania. W świetle przedstawionego wyżej stanu faktycznego istotne jest ustalenie czy usługę transportową rozumie się jako wykonaną wadliwie czy za niewykonaną. Stosownie do norm art. 774 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U. z 1964 r. Nr 16, poz.93 ze zm.) przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swojego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy. Usługi przewoźnika nie obejmują samego tylko działania, ale również jego rezultat. Jeżeli usługa w dostarczeniu towaru została wykonana a w trakcie jej wykonania nastąpiło uszkodzenie przewożonego towaru wówczas zastosowanie ma art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Równowartość szkody wyrządzonej przez Spółkę podczas wykonywania usługi przewozu stanowi odszkodowanie z tytułu nienależytego (wadliwego) wykonania usługi i tym samym nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. Przy czym nie ma znaczenia czy wykonawcą usługi była Spółka czy podwykonawca ? zewnętrzna firma transportowa. Zgodnie z zawartą umową przewozu to Spółka wypłaca odszkodowanie na rzecz zleceniodawcy a następnie może domagać się rekompensaty wypłaconych odszkodowań od przewoźnika, który wykonał przewóz podczas, którego doszło do utraty lub uszkodzenia towaru. Zgodnie bowiem z przepisem art. 471 Kodeksu Cywilnego dłużnik jest zobowiązany do naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi.

Zatem wydatek związany z odszkodowaniem z tytułu wadliwego wykonania umowy przewozu w postaci uszkodzenia przewożonego towaru, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, iż odpowiedź w zakresie pytania czy kwoty odszkodowań wypłacanych na rzecz klientów Spółki z tytułu utraty przewożonych towarów stanowią koszty uzyskania przychodów zostanie udzielona odrębnym pismem.

Niniejsza interpretacja, co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14 b § 1 ? 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie Spółce służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia (art. 236 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja Podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5zł (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (t.j. z 2004 r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532.)).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie