P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-197/206/05/SZM

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.08.2005, sygn. 1472/ROP1/423-197/206/05/SZM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Spółki przedstawionej we wniosku z dnia 30.06.2005 r. (data wpływu do urzędu)


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko za prawidłowe w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z organizacją sprzedaży premiowej i zakupów towarów promocyjnych oraz nie zaliczenia powyższych kosztów do kosztów reklamy.


U Z A S A D N I E N I E


Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi liczne akcje promocyjne dla bezpośrednich klientów w celu zwiększenia sprzedaży paliw na prowadzonych przez siebie stacjach. Dla każdej akcji promocyjnej ustalany jest regulamin promocji, z którego wynikają warunki, jakie musi spełniać kupujący, aby otrzymać premię. Premię mogą stanowić towary handlowe dystrybuowane przez Spółkę na stacji (inne jednak niż paliwo), towary zakupione wyłącznie w celu ich wydania w sprzedaży premiowej (zazwyczaj artykuły spożywcze bądź posiłki zakupione w sąsiadującym ze stacją punkcie gastronomicznym), jak i gadżety nie będące produktami lub towarami handlowymi oferowanymi przez Spółkę. Premię otrzymuje każdy klient, który zakupi paliwo w ilości co najmniej równej wielkości minimalnej wskazanej w regulaminie promocji. Przekazanie towaru premiowanego jest dokumentowane przez Spółkę poprzez wzmiankę na fakturze potwierdzającej zakup paliwa.

W kontekście wyżej przedstawionego stanu faktycznego Spółka zwraca się o udzielenie informacji, czy wydatki związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem towarów promocyjnych wydawanych w ramach tej sprzedaży są kosztem uzyskania przychodów i w związku z tym czy podlegają ograniczeniom dotyczącym reklamy?

Zdaniem Spółki wydanie towaru premiowego nabywcy odbywa się na podstawie instytucji prawa cywilnego jaką jest przyrzeczenie publiczne do wydania towaru premiowego każdemu, kto dokona określonego zakupu.

W takiej sytuacji:

- dochodzi do wydania towaru premiowego z racji nabycia podstawowego towaru dystrybuowanego przez Spółkę, tj. paliwa,

- towar premiowy przyznawany jest każdemu nabywcy, który spełnia określone przez sprzedającego warunki zakupu,

- nagroda nie zostaje przyznana w pieniądzach ani towarach lub usługach, które sprzedano nabywcy (zdaniem Spółki w takim przypadku stanowiłaby ona rabat bądź bonifikatę).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od powiązania poniesionego wydatku z działalnością podatnika. Musi więc istnieć bezpośredni lub chociażby tylko potencjalny związek przyczynowy między wydatkiem a uzyskanym przychodem.

Zdaniem Spółki, wydatki zwiane z organizacją sprzedaży premiowej oraz zakupem towarów promocyjnych wydawanych w ramach tej sprzedaży mają wpływ na uatrakcyjnienie sprzedaży, a tym samym pozyskania klienta i uzyskania przychodów. W związku z tym, jako pozostające w bezpośrednim związku z przychodami ze sprzedaży, stanowią w całości koszt uzyskania przychodów.

Według opinii Spółki, koszty związane ze sprzedażą premiową nie stanowią w żadnej części kosztów reklamy. Sprzedaż premiowa polega bowiem na publicznym przyrzeczeniu, że w zamian za spełnienie określonych warunków zostanie przyznana nagroda (premia), w związku w powyższym nie można jej utożsamiać z reklamą.

Zdaniem Spółki, poprzez adnotację o wydaniu towaru promocyjnego na fakturze dokumentującej sprzedaż paliwa podatnik spełnia także inny warunek wskazany w przepisach przywołanej wyżej ustawy, tj. właściwie dokumentuje dokonanie wydatków i wydanie towarów promocyjnych. Obowiązek dokumentowania m. in. tego typu wydatków wynika z treści art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który w zakresie sposobu dokumentowania odsyła do odrębnych przepisów. Zdaniem Spółki tymi odrębnymi przepisami są przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.). Art. 20 ust. 2 tejże ustawy stanowi, że podstawą zapisów w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzające dokonanie operacji gospodarczej, zwane dowodami źródłowymi. Dowodem księgowym jest w tym przypadku kopia faktury z adnotacją o wydaniu, łącznie z wykazanym w niej towarem, towaru promocyjnego.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Spółki i wyjaśnia:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że do kosztów mogą być zaliczone tylko te wydatki poniesione na sprzedaż premiową, pomiędzy którymi zachodzi związek przyczynowo-skutkowy między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem oraz nie są (powyższe wydatki) wymienione w art. 16 ust. 1 niniejszej ustawy.

Wprowadzenie przez Spółkę sprzedaży premiowej może wpływać na osiągnięcie większych przychodów - biorąc pod uwagę motywacyjną funkcję przyznawanych nagród. Wobec powyższego należy uznać, że wydatki związane ze sprzedażą premiową stanowią koszt uzyskania przychodów stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Koszty uzyskania przychodów ze sprzedaży premiowej nie będą podlegały ograniczeniom zawartym w art. 16 ust. 1 pkt 28 wyżej wymienionej ustawy dotyczącym reklamy. Mimo że cel sprzedaży premiowej i reklamy jest taki sam, tj. zwiększenie sprzedaży, to są one realizowane innymi środkami. Reklama polega na informowaniu o zaletach, funkcjach sprzedawanych towarów lub wyrobów oraz możliwościach ich zakupu, a sprzedaż premiowa polega na zastosowaniu "motywacyjnej" funkcji przyznawanej nagrody za zakup towarów lub wyrobów. Nie jest to więc zakres pojęć i czynności tożsamych.

Zatem organizowana przez Spółkę sprzedaż premiowa może stanowić koszt uzyskania przychodów uwzględniając fakt, że zgodnie z odrębnymi przepisami Podatnik prawidłowo udokumentuje poniesione wydatki.

Interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Spółki oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej.

W przedmiocie obowiązków podatkowych w podatku VAT Podatnik otrzyma odrębne postanowienie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie