Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz.60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: degresywna metoda amortyzacji a ulga w ramach pomocy de minimis
stwierdza, że
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Malborku na podstawie art. 16k ust. 1, 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonuje odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej przy zastosowaniu tzw. metody degresywnej. Kwoty wynikające z różnicy pomiędzy amortyzacją dokonywaną przez Spółkę metodą degresywną a drugą metodą przewidzianą przez ustawodawcę, tj. metodą liniową przekraczają równowartość w złotych 100.000 EURO.
Zdaniem Podatnika stosowanie degresywnej metody amortyzacji nie ma charakteru ulgi w ramach udzielanej przedsiębiorcom indywidualnej pomocy de minimis, a co za tym idzie kwota stanowiąca w złotych równowartość 100.000 EURO różnicy pomiędzy odpisami amortyzacyjnymi dokonywanymi metodą degresywną a liniową nie ma wpływu na ubieganie się przez Spółkę o przyznanie jej pomocy na zasadach de minimis.
Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:
Metoda degresywna amortyzacji uregulowana została w art. 16k ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych i jest formą amortyzacji przyspieszonej możliwej do stosowania - z mocy samego prawa - przy spełnieniu określonych warunków.
Natomiast regulacje w zakresie pomocy publicznej w ramach zasady de minimis, na którą to pomoc powołuje się Podatnik we wniosku, zawarte są m.in. w ustawie z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. Nr 123, poz. 1291). Przesłanki, przy zaistnieniu których wsparcie finansowe stanowi pomoc publiczną, określone są w art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE). Przepis ten stanowi, iż wsparcie dla przedsiębiorcy podlega przepisom dotyczącym pomocy publicznej, o ile jednocześnie spełnione są następujące przesłanki:
- wsparcie jest udzielane przez państwo lub pochodzi ze środków publicznych,
- przedsiębiorca uzyskuje przysporzenie na warunkach korzystniejszych od warunków rynkowych,
- wsparcie ma charakter selektywny, tj. uprzywilejowuje określonego przedsiębiorcę lub produkcję określonych towarów,
- wsparcie grozi zakłóceniem lub zakłóca konkurencję oraz wpływa na wymianę handlową między krajami członkowskimi UE.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 4 i 10 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, za pomoc de minimis uważa się pomoc spełniającą przesłanki, o których mowa w art. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 69/2001 z dnia 12 stycznia 2001r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy w ramach zasady de minimis (Dz.Urz. WE L 10 z 13 stycznia 2001). Ww. przepis rozporządzenia stanowi, iż w okresie trzech lat od dnia przyznania pomocy na zasadach de minimis łączna wartość uzyskanej pomocy de minimis nie może przekroczyć wyrażonej w złotych równowartości 100.000 EURO.
W przedmiotowej sprawie stosowanie przez Podatnika degresywnej metody amortyzacji dla ujętych w ewidencji środków trwałych nie stanowi pomocy publicznej, gdyż nie spełnione są przesłanki pomocy publicznej zawarte w art. 87 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską.
Zatem, stosowanie tej metody amortyzacji nie ma wpływu na ubieganie się przez Spółkę o przyznanie indywidualnej pomocy publicznej dla przedsiębiorców w ramach pomocy de minimis.