Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wnioskuSpółki Akcyjnej XXX, z miesiąca czerwca.2005r żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w sprawie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych kosztów związanych z realizacją umów cywilno-prawnych w zakresie handlu i marketingu.
Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza,że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Spółka Akcyjna XXX przedstawiła we wniosku następujący stan faktyczny:Spółka podpisała umowy cywilno-prawne z przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą w zakresie szeroko pojętego doradztwa w zakresie handlu i marketingu (m.in. stworzenie i wdrożenie polityki handlowej, inicjowanie i nadzorowanie badań rynku, inicjowanie i nadzorowanie badań określających rozmiary i geografię rynku dla produktów Spółki; określenie metod, warunków i dróg zbytu towarów; kontrola i bieżąca analiza kosztów sprzedaży; bieżąca analiza organizacji sprzedaży; przygotowanie i koordynacja wdrożenia polityki marketingowej, przygotowanie budżetu marketingu i nadzór nad jego realizacją; budowa wizerunku firmy i jej brandów, nadzór nad wdrożeniem nowych produktów i działaniami wspierającymi sprzedaż).
Dla potrzeb realizacji umowy i na czas jej trwania przedsiębiorcy zostali wyposażeni nieodpłatnie w narzędzia potrzebne do jej realizacji tj. samochód osobowy, telefon komórkowy i komputer przenośny. Spółka jest skłonna ponosić również koszty eksploatacji tych narzędzi tj. koszty paliwa i materiałów eksploatacyjnych oraz koszty rozmów telefonicznych.
Pytanie Podatnika:
Czy koszty związane z realizacją umów z tytułu doradztwa w zakresie handlu i marketingu mogą obciążać koszty uzyskania przychodów Spółki bezpośrednio tzn. na podstawie faktur VAT wystawianych przez sprzedających bezpośrednio na Spółkę, czy też musi się to odbywać za pośrednictwem faktury wystawionej przez przedsiębiorcę, który świadczy usługi doradcze.
Stanowisko Podatnika:
Spółka uważa, że księgowane bezpośrednio z faktur zakupu koszty ponoszone sąw związku z przychodami i stanowią koszty uzyskania przychodów.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego, Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowegow Radomiu stwierdza się co następuje:
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1., tak więc wydatki spełniające powyższą definicję, gdy między wydatkiem a przychodem istnieje związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu, nawet jeśli związek ten nie jest wyraźny, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są koszty zarówno bezpośrednie jak i pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami oraz koszty dotyczące całokształtu działalności podatnika związane z funkcjonowaniem firmy. Jednocześnie wydatek musi być prawidłowo udokumentowany dla celów podatkowych, jak i rachunkowych. Zgodniez art. 9 ust. 1 ustawy podatkowej, podatnik jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami a tym odrębnym przepisem jest ustawao rachunkowości, która określa jakie wymogi musi spełniać dowód księgowy stwierdzający dokonanie operacji gospodarczej.
Należy uznać, że działalność marketingowa wpływa na osiągane przychody, szczególnie w warunkach konkurencji, a także sprzyja racjonalizacji podejmowanych decyzji gospodarczych, co w rezultacie prowadzi do polepszenia osiąganych efektówekonomicznych. Ponoszone wydatki z tytułu korzystania z usługi firm doradczych muszą mieć jednak związek z działalnością firmy, a ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów musi opierać się na konkretnych udokumentowanych zdarzeniach.
W odniesieniu do kosztów, których nie można bezpośrednio powiązać z uzyskiwanymi przychodami, gdyż są związane z całokształtem działalności podatnika, tak jak w sytuacji przedstawionej przez Spółkę, podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia. Wydatki z tytułu korzystania z usług firm doradczych nie mogą być powiązane z konkretnym przychodem uzyskanym przez podatnika, wiążą się jednak z prowadzoną przez niego działalnością. Z tych też względów wydatki z tego tytułu mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich poniesienia.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż dla potrzeb realizacji w/w umów cywilno-prawnych Spółka wyposażyła nieodpłatnie przedsiębiorców w narzędzia potrzebne do ich realizacji tj. samochód osobowy, telefon komórkowy i komputer przenośny, oraz. jest skłonna ponosić koszty eksploatacji tych narzędzi tj. koszty paliwa i materiałów eksploatacyjnych oraz koszty rozmów telefonicznych. Jeżeli z zawartych umów wynika, że koszty związane z realizacją umów z tytułu doradztwa w zakresie handlu i marketingu mogą obciążać koszty uzyskania przychodów Spółki bezpośrednio tzn. na podstawie faktur VAT wystawianych przez sprzedających bezpośrednio na Spółkę a Podatnik wykaże iż pozostają one w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami,to wydatki te, zgodnie z w/w przepisem art. 15 ust 1 ustawy o podatku dochodowym stanowią koszty uzyskania przychodów. Nadmienić należy, iż dokumentując określone operacje gospodarcze należy kierować się zapisem art. 9 ust. 1 w/w ustawy,
Z powyższego wynika, że na Podatniku, zgodnie z powszechnie stosowaną na gruncie polskiego prawa zasadą (art. 6 Kodeksu cywilnego), jako na osobie wywodzącejz określonych faktów skutki prawne, spoczywa ciężar ich udokumentowania oraz, że warunkiem odliczenia wydatków od przychodu jest udokumentowanie faktu ponoszenia wydatku w sposób nie budzący wątpliwości.
Reasumując postanowiono jak w sentencji.