Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej we wniosku z dnia 20.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 24.06.2005.)
p o s t a n a w i a
uznać za prawidłowe stanowisko Podatnika w aspekcie zaliczenia w całości do kosztów uzyskania przychodów kosztów prowadzonej sprzedaży premiowej.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest dystrybutorem narzędzi i urządzeń dla instalatorów i zamierza dokonywać sprzedaży premiowej swoich produktów. Sprzedaż ta miałaby się odbywać w taki sposób, że do każdej zakupionej sztuki towaru X lub złożonego zamówienia powyżej określonej kwoty przysługiwałaby nabywcy nagroda w postaci sztuki towaru Y. Towar Y wydawany jest po otrzymaniu zapłaty za towar X lub zamówienie, natomiast jego wydanie potwierdzane jest pisemnym protokołem odbioru.
Opis zasad prowadzonej sprzedaży premiowej znajdowałby się w folderach wkładanych do fachowych czasopism lub byłby rozsyłany do klientów oraz umieszczony w stendach, tak aby potencjalni nabywcy mieli możliwość zapoznania się z warunkami sprzedaży premiowej.
W odniesieniu do powyższego stanu faktycznego Spółka pyta, czy wydanie nagród w związku ze sprzedażą premiową można zaliczyć w całości do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jako reklama nie objęta limitem?
Według stanowiska Spółki wydatki związane z dokonywaną sprzedażą premiową mają bezpośredni związek z przychodami ze sprzedaży stanowiąc w całości koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Sprzedaż premiowa stanowi formę reklamy, a wydanie nagrody w jej ramach jest, zdaniem Spółki, reklamą publiczną nie podlegającą limitom.
Naczelnik II MUS po zapoznaniu się z przedstawionymi we wniosku okolicznościami informuje, co następuje:
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 54 z 2000 r., poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
W związku z tym, kosztem uzyskania przychodów będą wszelkie koszty poniesione przez Spółkę pozostające w związku z prowadzoną działalnością, w przypadku gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów.
Spółka prowadząc sprzedaż premiową zachęca potencjalnych klientów do dokonywania zakupów towarów objętych tą formą promocji. Działania takie służą uatrakcyjnieniu tej sprzedaży i niewątpliwie mogą przyczyniać się do wzrostu sprzedaży towarów objętych tą formą promocji. Sprzedaż premiowa, jako związana z uatrakcyjnieniem sprzedawanych towarów, pozostając w związku z potencjalnymi przychodami z tej sprzedaży, stanowi w całości koszt uzyskania przychodów.
W związku z tym, wydawane nagrody w ramach prowadzonej w wyżej opisany sposób sprzedaży premiowej stanowią w całości zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszt uzyskania przychodów.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik II MUS postanowił jak w sentencji.
Niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez pytającego.
Zgodnie z treścią art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa przedmiotowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej - Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.).