Temat interpretacji
D E C Y Z J A
Na podstawie art.14 b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa ( j.t. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz.60), art.17 ust.1 pkt 4, art.17 ust.1b ustawy z dn.15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( jt. z 2000r. Dz. U. Nr54, poz.654 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, po rozpatrzeniu zażalenia z dn.13.06.005r. wniesionego przez pełnomocnika Fundacji "W" na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-40/05/MP dotyczące wniosku dn. 07.03.2005r. w
sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie
orzeka
odmówić zmiany postanowienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-40/05/MP .
UZASADNIENIE
Pismem z dn.7.03.2005r. Fundacja "W", za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika, wystąpiła z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Fundacja część dochodu zadeklarowanego na cele statutowe zamierza przeznaczyć na budowę środka trwałego w postaci wielopoziomowego garażu podziemnego. Garaż ten usytuowany zostanie w części na działce Fundacji, w części zaś na sąsiedniej parceli. Zgodnie z umową koszty inwestycji, do czasu zakończenia robót, ponosi w całości Fundacja. Po zakończeniu inwestycji część kosztów
zostanie refakturowana na właściciela sąsiedniej działki. Fundacja będzie uzyskiwała przychody zarówno z miejsc parkingowych stanowiących jej własność jak również z miejsc parkingowych drugiego podmiotu oddanych jej do użytkowania na podstawie umowy cywilnoprawnej. W jej ocenie takie wydatkowanie dochodu zwolnionego z opodatkowania na podstawie art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie powoduje utraty przedmiotowego zwolnienia podatkowego.
Postanowieniem z dn. 30.05.2005r. Nr 1435/DP1/423-40/05/MP Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście nie potwierdził stanowiska Fundacji "W". W uzasadnieniu stwierdzono, iż zgodnie z zapisem art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie dochodu na cele statutowe ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w art.17 ust.1 pkt 4 ustawy, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnik natomiast dochód przeznaczony na cele statutowe spożytkuje na wytworzenie we własnym zakresie środka trwałego, który ma w założeniu służyć prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, a nie jak to wynika z przytoczonego powyżej przepisu służyć bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji. W ocenie organu podatkowego pierwszej instancji podatnik zobowiązany jest zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - art. 9 ust. 1 w związku z art. 7 ust. 3 i art. 15 ust. 2 i ust. 2a - do prowadzenia odrębnej ewidencji przychodów i kosztów dla działalności statutowej i gospodarczej. W ewidencji przychodów i kosztów dla działalności gospodarczej powinny zostać zaewidencjonowane przychody uzyskiwane z tytułu wynajmowania własnych i części obcych miejsc garażowych jak również koszty z tytułu wynagrodzenia za korzystanie z oddanego
podatnikowi do używania obcego środka trwałego oraz inne koszty dotyczące działalności gospodarczej.
Pismem z dn. 13.06.2005r. pełnomocnik Fundacji wniósł zażalenie na postanowienie wnosząc o jego zmianę. W ocenie podatnika interpretacja wydana przez Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście jest nieprawidłowa. Oparta została bowiem wyłącznie na literalnej wykładni przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych co jest niewystarczające dla ustalenia prawidłowego stanowiska merytorycznego, biorąc pod uwagę cel wprowadzenia zwolnienia dla organizacji realizujących cele statutowe. Zdaniem podatnika nie można się w przedmiotowej sprawie ograniczać wyłącznie do wąskiego rozumienia przepisów poprzez interpretację zapisu o bezpośrednim realizowaniu celów statutowych za pomocą środków trwałych w taki sposób, że nie chodzi tutaj o uzyskiwanie z nich dochodów spożytkowanych na cele statutowe. Fundacja podtrzymuje stanowisko zawarte we wniosku z
dn.07.03.2005r., iż w sytuacji, gdy jedynym uzasadnieniem dla wytworzenia środka trwałego jest uzyskiwanie długoterminowych i pewnych przychodów spożytkowanych następnie na cele statutowe jednostki to wydatki ponoszone na taką inwestycję powinny korzystać ze zwolnienia podatkowego.
Dyrektor Izby Skarbowej po rozpatrzeniu zażalenia i zapoznaniu się z aktami sprawy stwierdza, co następuje.
Zażalenie oraz podniesiona w nim argumentacja nie zasługują na uwzględnienie. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy
społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Warunki konieczne do skorzystania z powyższego zwolnienia przedmiotowego określone zostały w art.17 ust.1b w/w ustawy, z którego wynika, że ma on zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w art.17 ust.1, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Z powyższego zapisu jednoznacznie wynika, iż ustawodawca zwolnił z opodatkowania jedynie tę część dochodów przeznaczonych przez podatnika na cele statutowe, które wydatkowane zostaną m.in. na nabycie, czy też wytworzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych jednostki.
Zarówno w doktrynie prawa jak i w orzecznictwie
sądowym powszechnym jest stanowisko, iż wśród reguł interpretacyjnych tekstów prawnych pierwszeństwo ma wykładnia językowa. Dwie pozostałe wykładnie tj. systemowa i celowościowa służą interpretacji przepisów w sytuacji, gdy wykładnia literalna zawodzi, prowadzi bowiem do wniosków niejednoznacznych i nie dających pogodzić się z racjonalnym działaniem ustawodawcy. Jak już powyżej wykazano zapis art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości interpretacyjnych określa warunki umożliwiające podatnikowi skorzystanie ze zwolnienia przedmiotowego określonego zapisem art.17 ust.1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ odwoławczy za niezasadną uznaje więc argumentację Fundacji podniesioną w zażaleniu, a kwestionującą zasadność zastosowania w przedmiotowej sprawie wykładni językowej zapisów art. 17 ust.1 pkt 4 i art.17 ust.1 b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Biorąc powyższe pod
uwagę organ odwoławczy podtrzymuje stanowisko Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście zawarte w skarżonym postanowieniu, zgodnie z którym budując garaż podziemny Fundacja osiągnięty dochód wydatkuje na cele nie podlegające zwolnieniu przedmiotowemu, z uwagi na nie spełnienie warunku wynikającego z zapisu art.17 ust.1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fundacja dochód zadeklarowany na cele statutowe wydatkuje bowiem w rzeczywistości na wytworzenie środka trwałego (w postaci garażu) wykorzystywanego następnie do prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym środek trwały nie służy bezpośrednio realizacji celów statutowych jednostki, lecz może ewentualnie generować dochody deklarowane następnie na realizacje celów statutowych. Za koniecznością przestrzegania warunku bezpośredniej realizacji przez środek trwały celów statutowych przemawia ponadto wzgląd na fakt, że przyjęcie odmiennego poglądu prowadziłoby de facto do całkowitego zwolnienia od
opodatkowania wszelkich dochodów podmiotów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 stawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma bowiem żadnych przeszkód, aby wykazać, że wszystkie wydatki takich podmiotów są pośrednio ponoszone dla realizacji celów statutowych. Nie można przyjąć, że taki był zamiar ustawodawcy. Przeczy temu zarówno treść przytoczonych powyżej przepisów jak również sama istota ulg podatkowych stanowiących wyjątek od zasady powszechności i równości opodatkowania.
Końcowo, odnosząc się do podniesionej w zażaleniu kwestii wykorzystania części miejsc garażowych na działalność statutową Fundacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, iż nie była ona przedmiotem wniosku podatnika z dn. 07.03.2005r. Z uwagi na zasadę dwuinstancyjności postępowania wykracza więc poza zakres niniejszej sprawy i powinna być przedmiotem odrębnego postępowania wszczętego na skutek złożenia przez podatnika stosownego wniosku do właściwego organu podatkowego
pierwszej instancji.