Czy działania statutowe, które podejmuje Towarzystwo, w szczególności: poszerzanie kwalifikacji teoretycznych i praktycznych wśród członków towarzys... - Interpretacja - 2461-IBPB-1-2.4510.87.2017.1.BD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.04.2017, sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.87.2017.1.BD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy działania statutowe, które podejmuje Towarzystwo, w szczególności: poszerzanie kwalifikacji teoretycznych i praktycznych wśród członków towarzystwa, wykorzystanie bibliodramy do prowadzenia warsztatów rozwojowych, artystycznych, rekolekcji, terapii itp., prowadzenie treningu liderów bibliodramy oraz przyznawanie certyfikatów, wspieranie ekumenizmu i udział w dialogu międzyreligijnym, w związku z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia, można zakwalifikować, jako: działalność oświatową, edukacyjną, kulturalną oraz działalność na rzecz kultu religijnego oraz, czy w związku z tym, dochody Towarzystwa pochodzące z działalności w zakresie edukacji, kultury, oświaty, działalności na rzecz kultu religijnego mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem ich przeznaczenia na realizacje celów statutowych wymienionych powyżej?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.) w zw. z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r., poz. 1948 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 20 lutego 2017 r. (data wpływu do BKIP w Bielsku-Białej 23 lutego 2017 r.), dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych Towarzystwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2017 r. do BKIP w Bielsku-Białej wpłynął wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów, które będą przeznaczone na realizację celów statutowych Towarzystwa.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powstał w 2016 r. (dalej również: Towarzystwo). Jego misją jest poznawanie Biblii, jako Bożego słowa, a także wspieranie rozwoju oraz formacja osoby ludzkiej w oparciu o to słowo.

Bibliodrama jest formą edukacji kulturalno-religijnej, która odnosi się do europejskiej tradycji chrześcijańskiej związanej z Biblią. Wykorzystuje ona zasoby mediów głównie estetycznych do aktualizacji i głębszego zrozumienia Biblii. Pojęcie Bibliodrama obejmuje różne metody pracy z tekstem biblijnym, angażujące całego człowieka w wymiarze ciała, psychiki i ducha, rozbudzające jego kreatywność i spontaniczność. To sprawia, że warsztat bibliodramy nadaje się szczególnie do wykorzystania w procesie edukacyjnym w językowo i kulturowo zróżnicowanych grupach. Warsztaty bibliodramowe pozwalają na pogłębienie praktycznych kompetencji dla psychologów, psychoterapeutów, katechetów i trenerów oraz nauczycieli, w tym nauczycieli akademickich.

Celem statutowym Towarzystwa jest wykorzystanie bibliodramy do wspierania rozwoju człowieka rozwijania i upowszechniania bibliodramy w Polsce oraz kształcenie liderów bibliodramy (8 II, statut PTB).

Cele te Towarzystwo realizuje poprzez:

  1. poszerzanie kwalifikacji teoretycznych i praktycznych wśród członków Towarzystwa (organizowanie i prowadzenie warsztatów, kursów, umożliwienie udziału w międzynarodowych konferencjach bibliodramy),
  2. wykorzystywanie Bibliodramy do prowadzenia warsztatów rozwojowych, artystycznych, rekolekcji, terapii, itp.,
  3. prowadzenie treningu liderów Bibliodramy oraz przyznawanie certyfikatów, organizowanie i uczestnictwo w krajowych i międzynarodowych konferencjach dotyczących bibliodramy,
  4. organizowanie i koordynacja kontaktów z federacjami Bibliodramy z innych krajów,
  5. wspieranie ekumenizmu i udział w dialogu międzyreligijnym,
  6. prowadzenie działalności gospodarczej na miarę potrzeb i po uzyskaniu odpowiednich zezwoleń (statut PTB 8 II pkt 2).

Na realizację celów statutowych w zakresie edukacji, kultury, oświaty i działań na rzecz kultu religijnego Stowarzyszenie przeznacza dochody z działalności statutowej. W tej chwili są to dochody ze składek członkowskich. W przyszłości Wnioskodawca spodziewa się również uzyskiwać inne dochody z działalności statutowej z imprez organizowanych przez Towarzystwo oraz dotacji, zapisów i darowizn pochodzących od osób prywatnych oraz organizacji i firm, w tym także pomocy finansowej rządu i międzynarodowych organizacji bibiliodramatycznych oraz innych wspierających Towarzystwo.

Zgromadzone środki, pochodzące w chwili obecnej ze składek członkowskich przeznaczone są na działalność kulturalną, edukacyjną, oświatową i na rzecz kultu religijnego wydatkowane są na bieżąco lub też gromadzone na rachunku bankowym, celem ich późniejszego wykorzystania na cele statutowe.

W chwili obecnej Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działania statutowe, które podejmuje Towarzystwo, w szczególności wymienione: poszerzanie kwalifikacji teoretycznych i praktycznych wśród członków towarzystwa, wykorzystanie bibliodramy do prowadzenia warsztatów rozwojowych, artystycznych, rekolekcji, terapii itp., prowadzenie treningu liderów bibliodramy oraz przyznawanie certyfikatów, wspieranie ekumenizmu i udział w dialogu międzyreligijnym, w związku z realizacją celów statutowych Stowarzyszenia, można zakwalifikować, jako: działalność oświatową, edukacyjną, kulturalną oraz działalność na rzecz kultu religijnego oraz, czy w związku z tym, dochody Towarzystwa pochodzące z działalności w zakresie edukacji, kultury, oświaty, działalności na rzecz kultu religijnego mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem ich przeznaczenia na realizacje celów statutowych wymienionych powyżej?

Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że działania polegające na:

  • prowadzeniu treningu liderów bibliodramy oraz przyznawaniu certyfikatów, organizowaniu i uczestnictwie w krajowych i międzynarodowych konferencjach dotyczących bibliodramy, a także poszerzaniu kwalifikacji teoretycznych i praktycznych wśród członków Towarzystwa podejmowanie w związku z realizacją celów statutowych należy zakwalifikować jako działalność oświatową i edukacyjną,
  • natomiast
  • wykorzystywanie bibliodramy do prowadzenia warsztatów rozwojowych, artystycznych, terapii podejmowane w związku z realizacją celów statutowych należy zakwalifikować jako działalność kulturalną i edukacyjną,
  • wspieranie ekumenizmu i udział w dialogu międzyreligijnym poprzez współprowadzenie warsztatów, rekolekcji, udział w kulturalnych imprezach ekumenicznych, międzynarodowych zespołach wielojęzycznych i wielokulturowych podejmowanie w związku z realizacją celów statutowych należy zakwalifikować jako działalność kulturalną i na rzecz kultu religijnego.

W związku z tym, dochody Stowarzyszenia (zarówno pochodzące z działalności w zakresie edukacji, oświaty, kultury i działań na rzecz kultu religijnego), mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., dalej: ustawa o CIT), pod warunkiem przeznaczenia ich na realizację celów statutowych w dziedzinie edukacji, oświaty, kultury i działań na rzecz kultu religijnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej