W odpowiedzi na wniosek z dnia 30.06.2004 r. (wpływ do tut. Urzędu 05.07.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkoweg... - Interpretacja - US72/ROP1/423/107/MP/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.08.2004, sygn. US72/ROP1/423/107/MP/04, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W odpowiedzi na wniosek z dnia 30.06.2004 r. (wpływ do tut. Urzędu 05.07.2004.) o wydanie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do statusu szkoły niepublicznej prowadzonej przez Spółkę oraz statusu Spółki, uzupełniony o własne stanowisko w sprawie dnia 28.07.2004 r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego, działając w trybie art. 14a. § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje:

Jak wynika z przedmiotowego zapytania, Spółka jest organem prowadzącym przedszkole, szkołę podstawową i gimnazjum. Placówki edukacyjne wpisane są do ewidencji szkół i placówek niepublicznych w Urzędzie m. st. Warszawy.

Podatnik prosi o wyjaśnienie, czy szkoła niepubliczna prowadzona przez osobę prawną staje się odrębnym podmiotem z chwilą wpisania do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, rozliczającym się samodzielnie z budżetem.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przepisy tej ustawy mają zastosowanie do osób prawnych, spółek kapitałowych w organizacji oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

Szkoły oraz placówki niepubliczne powinny posiadać zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 ze zm.) ujawniony w ewidencji:- adres, - nazwę,- określony numer ewidencji,- własny statut określający organy szkoły lub placówki oraz zakres ich działań, organizację, a także prawa i obowiązki pracowników oraz uczniów- z czego wynika, że są one zakładami pracy w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), czyli mogą występować w obrocie samodzielnie.

Zatem szkoły i placówki niepubliczne - jakkolwiek są prowadzone przez osoby prawne, np. spółki - stanowią, w rozumieniu przepisów ww. ustawy, wyodrębniony zespół środków organizacyjnych i majątkowych i wykazują dostateczny stopień niezależności i samodzielności, aby być uznane za jednostki organizacyjne.

Biorąc pod uwagę powyższe, niepubliczne szkoły i placówki oświatowe, jeżeli posiadają określone przymioty charakteryzujące je jako jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej (takie jak m. in. majątek i wykształconą strukturę organizacyjną), to w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych winny być uznane za podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednocześnie Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, że organy podatkowe udzielają w trybie art. 14a. ustawy Ordynacja podatkowa informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika, płatnika lub inkasenta. Wniosek Spółki dotyczący wyjaśnienia sposobu rozliczania z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych nie stanowi zapytania o zakres stosowania przepisów prawa podatkowego. Zatem tutejszy organ podatkowy nie jest właściwy do udzielenia informacji w tym zakresie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie