Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926, z późn. zm.), zmieniam informację udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Iławie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, pismem z dnia 6 maja 2004 roku Nr PD/420-1/04, uzupełniając jednocześnie odpowiedź
z dnia 15 czerwca 2004 roku Nr PP/E/005-2-22/04.
I. Przedmiotem zapytania w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, była kwestia stosowania limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy oraz zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakupy w ramach skromnego poczęstunku na zebraniach organów statutowych Spółdzielni, zebraniach organizowanych przez Zarząd i komisję Rady Nadzorczej z dłużnikami Spółdzielni oraz na komisjach przetargowych.
Według organu I instancji, w przypadku opisanym przez Podatnika, wydatki wskazane przez Spółdzielnię można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki poniesione na reprezentację i reklamę, w granicach limitu określonego w ustawie.
W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, powyższa informacja jest prawidłowa.
Stosownie bowiem do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
Przepisy podatkowe nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzona działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.
Reprezentacja, wg ogólnej definicji utrwalonej w orzecznictwie i literaturze fachowej, to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy. Zadaniem reprezentacji nie jest bezpośrednie nakłanianie do nabycia towarów lub usług lecz pośrednio przez stworzenie pozytywnego obrazu firmy i jej produktów.
Przekazane do spożycia kawa, herbata, napoje, itp., w czasie narad, spotkań z kontrahentami, stanowią wydatki na potrzeby reprezentacji, stanowią element utrwalający dobry wizerunek firmy i dbałość o klienta. W przypadku opisanym przez Spółdzielnię, podawane w trakcie organizowanych spotkań organów statutowych z klientami, oferentami usług, czy innymi zaproszonymi gośćmi, w związku z prowadzoną działalnością, drobne poczęstunki, można zaliczyć do wydatków poniesionych w ramach reprezentacji i reklamy i w ramach limitu określonego w przepisie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów Spółdzielni.
Także w przypadku drobnych poczęstunków w trakcie narad i zebrań członków organów statutowych (zarządzających, kontrolnych, nadzorczych Spółdzielni), uzasadnione jest, by w trosce o dbałość o wizerunek firmy i jej reprezentację zapewnić uczestnikom tych narad, trwającym niekiedy wiele godzin,
poczęstunek w postaci np. kawy, herbaty, napoi, itp. W takiej sytuacji, także wydatki poniesione na te cele należy potraktować, jako poniesione na reprezentację i reklamę i w ramach limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy, uznać je za koszty uzyskania przychodów Spółdzielni.
II. W zakresie podatku od towarów i usług, przedmiotem interpretacji była kwestia, czy na wartość zakupionych na fakturę VAT produktów, przeznaczonych na poczęstunek, należy wystawić fakturę wewnętrzną dokumentującą przekazanie ww. towarów na cele reprezentacji i reklamy i odprowadzić VAT należny w przypadku, gdy Spółdzielnia nie dokonuje odliczeń podatku naliczonego przy zakupie towarów przeznaczonych na te cele.
W ocenie organu I instancji, bez znaczenia dla obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług pozostaje fakt nie odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów na cele reprezentacji i reklamy - przekazanie towarów na cele reprezentacji
i reklamy, rodzi obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej.
Zdaniem organu II instancji, odpowiedź powyższa, jest nieprawidłowa.
Przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy w roku 2003, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, z późn. zm.), było zwolnione od podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik nie pomniejszył podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie lub imporcie towarów przekazanych lub zużytych w ramach tych czynności.
Powyższe nie wyklucza jednakże obowiązku udokumentowania tych czynności fakturami wewnętrznymi / fakturą wewnętrzną (art. 32 ust. 4 ww. ustawy), przy czym w przedstawionych okolicznościach faktycznych, należy wykazać sprzedaż zwolnioną od podatku.