POSTANOWIENIE - Interpretacja - DP/423-0010/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.11.2005, sygn. DP/423-0010/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) dotyczących możliwości uznania za koszt uzyskania przychodu kosztów związanych z dystrybucją i promocją win w sieciach sklepowych, wydatków związanych z degustacją win oraz kosztów związanych z przygotowaniem stoiska targowego i uczestnictwa w targach

stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca przedstawił następujący opis stanu faktycznego:

Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego win z Francji, a następnie sprzedaje je w Polsce nastawiając się szczególnie na handel z większymi sieciami dystrybucyjnymi i handlowymi.

Spółka stawia pytanie:

Czy koszty związane z dystrybucją i promocją win w sieciach sklepowych, wydatki związane z degustacją win w sklepach oraz koszty związane z przygotowaniem stoiska targowego i uczestnictwo w targach można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy publicznej nie ograniczonej limitem.

Stanowisko wnioskodawcy jest następujące:

Zdaniem spółki koszty związane z organizacją degustacji (np. zakup stolików, obrusów, serwetek, kubeczków jednorazowych, itp.), koszt wina będącego przedmiotem degustacji, jak również koszty zorganizowania stanowiska firmowego na targach wystawienniczych pozostają w ścisłym związku z zakresem prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej. Klient do którego kierowane są powyższe działania promocyjne jest osobą anonimową, a zatem koszty te można uznać za koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w pełnej wysokości jako reklama publiczna, bez ograniczenia limitem określonym w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny stanowisko Organu podatkowego jest następujące:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. w/w ustawy. Oznacza to, że kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu.

Ponadto zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Działania polegające na prezentacji i udostępnianiu do degustacji win (towarów Spółki) na targach oraz w sklepach gdzie wina te są sprzedawane w celu zachęcenia klientów do ich zakupu mają wpływ na osiągane przez Spółkę przychody. Wydatki przeznaczone na te działania stanowią zatem koszty uzyskania przychodów mimo, iż z reguły nie można ich przypisać konkretnym przychodom.

Z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów. Kosztami takimi w pełnej wysokości są jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie zostało zdefiniowane pojęcia reklamy, w związku z czym należy przyjąć wykładnię językową tego zwrotu. Za reklamę uważa się rozpowszechnianie informacji o towarach i usługach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości ich nabycia. Reklama to działania mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy potencjalnych nabywców o towarach w celu zachęcenia ich do nabycia towarów od tego właśnie, a nie innego podmiotu gospodarczego. Ponadto reklama ma również za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy oraz ułatwienie zawarcia umowy lub kontraktu.

Podstawowym kryterium publicznego charakteru reklamy jest skierowanie jej do nieograniczonego kręgu odbiorców. Reklamą publiczną jest więc reklama prasowa, telewizyjna, radiowa oraz takie działania, które umożliwiają ogółowi potencjalnych nabywców zapoznanie się z walorami użytkowymi, cechami i zaletami reklamowanych towarów. We wszystkich przypadkach reklamy publicznej, jej odbiorca jest anonimowy, a możliwość zapoznania się z treścią reklamy ma nieograniczony krąg potencjalnych klientów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawiera umowy współpracy z sieciami handlowymi, których celem jest odpowiednie umieszczenie i wyeksponowanie towarów w punkcie handlowym. Spółka zakupuje również usługę promocyjną polegającą na możliwości organizowania w sklepach sprzedających jej wina ich degustację, a także prezentuje swoją ofertę na targach wystawienniczych, co powoduje konieczność poniesienia kosztów utworzenia stanowiska targowego. Powyższe działania mają na celu publiczne zaprezentowanie towarów Spółki, w związku z czym wydatki z nimi związane (pod warunkiem, że nie są kwalifikowane jako nabycie lub wytworzenie środków trwałych o wartości wyższej niż 3.500,- zł) mogą być przez spółkę zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w całej wysokości. Jeżeli zaś wydatki te zostały poniesione na nabycie lub wytworzenie środków trwałych o wartości powyżej 3.500,- zł to wówczas kosztem uzyskania przychodu Spółki będą odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej tych środków zgodnie z art. 16a oraz art.16f ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Naczelnika tut. Urzędu stanowisko zaprezentowane przez Spółkę we wniosku jest prawidłowe.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdańsku