P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/ROP1/423-255-277/05/MP

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 15.10.2005, sygn. 1472/ROP1/423-255-277/05/MP, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w indywidualnej sprawie Podatnika przedstawionej w piśmie z dnia 22.08.2005 r. (wpływ do tutejszego Urzędu 24.08.2005.)


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka organizuje liczne akcje promocyjne dla swoich odbiorców, których celem jest zwiększenie sprzedaży oferowanych wyrobów i towarów. Każda w ten sposób prowadzona promocja poprzedzana jest ustaleniem szczegółowego regulaminu określającego zasady prowadzonej sprzedaży promocyjnej, tj. warunków jakie musi spełnić kupujący, aby otrzymać określoną nagrodę w postaci towarów i wyrobów będących w ofercie Spółki, jak też innych nagród rzeczowych. Po spełnieniu regulaminowych warunków (zrealizowaniu określonej ilości zakupu) ustalona nagroda zostaje przekazana odbiorcy.

Na tle powyższego stanu faktycznego Spółka prosi o potwierdzenie słuszności przyjętej interpretacji w zakresie kosztów związanych z tak organizowaną sprzedażą premiową, które zdaniem Podatnika nie stanowią kosztu reklamy limitowanej, lecz w całości stanowią koszt uzyskania przychodu. Powyższe według Spółki wynika z faktu, że sprzedaż premiowa polega na publicznym i jednakowym dla wszystkich przyrzeczeniu otrzymania określonej nagrody w zamian za spełnienie określonych w regulaminie warunków. Nie można jej zatem uznać za reklamę lub reprezentację, bowiem zgodnie z wykładnią językową za "reklamę" rozumieć można "rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartościach, miejscach i możliwości nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś", zaś pojęcie "reprezentacja" oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną" (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981). Wydatki natomiast związane z organizacją sprzedaży premiowej oraz z finansowaniem zakupu nagród z nią związanych mają bezpośredni wpływ na pozyskanie lub zwiększenie lojalności klienta, a tym samym zwiększenie generowanych przychodów ze sprzedaży.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego informuje, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Powyższe oznacza, że kosztem uzyskania przychodów będą wszelkie koszty poniesione przez Spółkę pozostające w związku z prowadzoną działalnością w przypadku, gdy ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów. Warunkiem uznania wydatku za koszt uzyskania przychodów jest istnienie między nim a osiągnięciem przychodu związku przyczynowo-skutkowego czyli wykazanie, że poniesienie wydatku może wpłynąć na powstanie lub zwiększenie przychodu. Aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów, muszą zostać spełnione dwa warunki, a mianowicie:

1) wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,

2) wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W przedmiotowym stanie faktycznym Podatnik ponosi wydatki tytułem nagród przeznaczonych zgodnie z regulaminem akcji promocyjnej dla klientów, którzy zrealizowali określony limit zakupów. Działania takie służą uatrakcyjnieniu sprzedaży i mogą przyczynić się do wzrostu sprzedaży towarów objętych tą formą promocji. Fakt, że przekazanie przedmiotowych nagród następuje po zrealizowaniu odpowiedniej wielkości zakupów produktów Spółki dowodzi, że przedmiotowy wydatek w postaci nagrody jest zwiany z wielkością sprzedaży produktów Spółki, a więc poniesiony został w celu uzyskania przychodu. Organizowane akcje mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów Spółki, co może doprowadzić do wzrostu przychodów Podatnika. Pomiędzy poniesionymi koszami a przychodem Spółki występuje zatem związek przyczynowo-skutkowy - spełniony jest pierwszy z wyżej wymienionych warunków, decydujących o zaliczeniu wydatku do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Podatnika, koszty związane z organizowaną sprzedażą premiową nie stanowią kosztu reklamy limitowanej, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Wobec tego, że przepisy podatkowe nie definiują pojęć "reklama" i "reprezentacja" należy odnieść się do definicji słownikowych.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN z 1996 r. tom 3 str. 37 i 45 reklamą jest wszystko, co zawiera dodatkowe informacje o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwości nabycia. Natomiast według Słownika Języka Polskiego pod red. W. Doroszewskiego, tom VII Warszawa 1965, str. 901 i 902 reklama to rozpowszechnianie informacji o usługach, towarach i możliwościach nabycia towarów zwykle za pomocą ogłoszeń w radio, telewizji itp.

W świetle powyższych definicji słownikowych " reklamy" za najistotniejszą jej cechę można przyjąć to, że są to zawsze informacje o konkretnych towarach, o ich zaletach, wartości i możliwościach nabycia, przekazywane bliżej nieokreślonemu kontrahentowi, mające na celu zachęcenie do kupna potencjalnego klienta.

Jak wynika z wniosku Podatnika, w trakcie prowadzonych akcji promocyjnych, po zrealizowaniu określonej ilości zakupu zgodnie z regulaminem prowadzonej sprzedaży promocyjnej, Spółka przekazuje swoim klientom nagrody w postaci towarów i wyrobów będących w ofercie Spółki, jak też inne nagrody rzeczowe. Zdaniem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, działanie takie nie mieści się w definicji reklamy, bowiem nie ma charakteru informacyjnego.

Natomiast "reprezentacja" zgodnie ze Słownikiem języka polskiego oznacza "okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną ze stanowiskiem lub pozycją społeczną". Organizowana przez Podatnika sprzedaż premiowa nie ma również nic wspólnego z tak rozumianą reprezentacją.

Jak wynika z analizy przepisów art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, normy te nie wyłączają wydatków poniesionych na organizację sprzedaży premiowej z kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wydatki poniesione przez Podatnika na finansowanie nagród dla klientów, którzy zrealizowali określoną ilość zakupów, odpowiadają kryteriom wynikającym z art. 15 ust. 1 ustawy, stanowią zatem koszt uzyskania przychodów w pełnej wysokości, albowiem przepisy prawa podatkowego nie określają w tym względzie żadnych limitów i ograniczeń.

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia i jest aktualna do czasu zmiany stanu prawnego i faktycznego przedstawionego przez Pytającego. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika.

Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 i art. 239 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa). Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.)

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie