Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy budynek znajduje się we władaniu Ośrodka ... od dnia przekształcenia tego ... - Interpretacja - IIUS PBI/PM/423-18/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.07.2004, sygn. IIUS PBI/PM/423-18/04, Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy budynek znajduje się we władaniu Ośrodka ... od dnia przekształcenia tego Ośrodka - działającego jako zakład budżetowy Urzędu Wojewódzkiego - w przedsiębiorstwo państwowe na podstawie zarządzenia Wojewody. Właścicielem tego budynku jak również działki gruntowej na której jest on usytuowany jest Skarb Państwa.

W związku z pogorszeniem się sytuacji ekonomicznej Przedsiębiorstwa oraz z uwagi na fakt, iż dalsze użytkowanie ww. nieruchomości nie jest już niezbędne dla realizacji jego celów statutowych, Rada Pracownicza podjęła uchwałę o dokonanie zwrotu tej nieruchomości do zasobów Skarbu Państwa.

Z przedłożonego przez Jednostkę pisma Wojewody wynika, że Wojewoda działając jako organ założycielski Przedsiębiorstwa nie wnosi sprzeciwu co do zwrotu przedmiotowej nieruchomości.

Odnosząc się do stanowiska podatnika tut. organ podatkowy stwierdza, iż nie jest ono zasadne

w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów nieumorzonej wartości otrzymanego

w użytkowanie budynku biurowo - magazynowego.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 , poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z treści tego przepisu wynika, że przesłanką uznania określonego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest cel, jakim ma być osiągnięcie przychodu. Użyty przez ustawodawcę zwrot ,,w celu" oznacza, że nie wszystkie koszty poniesione przez podatnika w związku z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem i uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik ma możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania tylko takich kosztów, jeżeli wykaże ich bezpośredni związek z działalnością gospodarczą, oraz że ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W opisanym przez podatnika stanie faktycznym nie występuje taki związek pomiędzy poniesionymi kosztami, a uzyskanymi przychodami. Zwrócona przez Jednostkę do zasobów Skarbu Państwa nieruchomość nie stanowi bowiem odpłatnego zbycia. W związku z tym nie powstanie z tego tytułu przychód do opodatkowania. Zatem brak również podstaw do uznania za koszt uzyskania nieumorzonej wartości przedmiotowego budynku biurowego.

Natomiast zasadne jest stanowisko podatnika odnośnie zmniejszenia funduszu założycielskiego przedsiębiorstwa o równowartość zwróconego budynku, który uczestniczył w tworzeniu tego funduszu (art. 4 ust. 1 i ust. 6 ustawy z dnia 31.01.1989 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych - tekst jednolity Dz. U. z 1992 r. Nr 6 , poz. 27 ze zm.).

Podstawą do dokonania zwrotu przedmiotowej nieruchomości jest decyzja Wojewody.

Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach